Special: Onze ervaring met de open beta van Battleborn – Battleborn zal op 3 mei in de winkels liggen voor onder andere de PlayStation 4. We hebben de game inmiddels meerdere malen in actie gezien, maar ook jullie konden aan de slag met de titel via de open beta in aanloop naar de release. Deze open beta vond de afgelopen twee weken plaats en nu deze afgelopen is, is het tijd om er op terug te blikken. Wij hebben de beta natuurlijk ook gespeeld en hieronder vertellen wij jou onze ervaring.

Een fractie van de game

Als je de beta gespeeld hebt, dan zal je vast gezien hebben dat lang niet alles beschikbaar was. De beta bevatte de Incursion en Meltdown modi, evenals twee coöp missies. Op zich ruim voldoende om de game te leren kennen, want daarmee heeft Gearbox een hoop onderdelen van de game laten zien. Het draait naast deze modi echter ook om de personages en dat was wat minder uitgebreid. Desalniettemin was de variatie volop aanwezig, waardoor Battleborn via de open beta goed werd neergezet om kennis mee te maken.

De ervaring is echter per persoon wat anders, wat een prima reden is om er even op in te gaan. Zowel Roel, Kim als ik hebben wat tijd gespendeerd in deze beta en enerzijds willen we onze ervaring delen, anderzijds horen we natuurlijk graag hoe jij deze beta ervaren hebt. Laten we beginnen met onze ervaringen.

Roel

Toen Battleborn werd aangekondigd, dacht ik eerst dat het een MOBA zou worden en hoewel dit niet mijn genre is qua games, was ik toch benieuwd naar hoe het zou spelen. Voornamelijk omdat Gearbox achter deze titel zit en ook verantwoordelijk was voor het door mij veel gespeelde Borderlands. Vorig jaar op de Gamescom kreeg ik de kans om voor het eerst aan de slag te gaan. Het was een geslaagde eerste kennismaking en de humor die we kennen uit Borderlands was zichtbaar aanwezig. Toch heeft Battleborn zijn eigen identiteit, wat met name komt door de vele Heroes en de lichte MOBA-elementen.

Tijdens de publieke beta heb ik meerdere personages vrijgespeeld en het leuke hieraan was dat elke held een andere speelstijl van je vraagt. Zo koos ik soms voor de tank Montana om vervolgens te kiezen voor Reyna, die een meer ondersteunende rol heeft. Mijn favoriet was echter toch wel Benedict, omdat deze adelaar zich met zijn vleugels bliksemsnel kan verplaatsen en dankzij zijn rakettenwerper beschikte hij tevens over veel vuurkracht. Het belangrijke systeem waarmee je tijdens missies en de multiplayer snel je vaardigheden kan upgraden werkt prima en leuk, waardoor juist de gameplay afwisselend blijft. Er is immers elke keer wat nieuws om uit te proberen.

Het feit dat er 25 speelbare personages in de game zitten, zal voor veel variatie gaan zorgen. De Incursion modus was erg vermakelijke chaos en toen ik het met bekenden ging spelen, merkte ik pas echt goed wat er mogelijk is qua strategie. Meltdown is ook een toffe modus, maar toch een beetje saai op een bepaalde manier, omdat de map daarvoor ogenschijnlijk te groot is. Tot zover dus een prima ervaring op wat dingetjes na, maar eigenlijk mis ik de mogelijkheid om tijdens een match van personage te wisselen. Dat gaat overigens tegen het systeem van constant levelen in, maar had op zich ook best leuk geweest. Buiten dat heb ik me overigens ook nog erg vermaakt met de coöp ervaring, die duidelijk voor vele uren speelplezier zal zorgen.

Kim

Afgelopen weekend ging ik voor het eerst aan de slag met de open beta van Battleborn. De laatste keer dat ik de game zelf gespeeld had, was al enige tijd terug tijdens de gesloten technische test en het duurde dus eventjes voordat ik weer door had hoe alles in zijn werk ging. Het gaat in Battleborn namelijk niet alleen maar om kills maken, maar je hebt ook verschillende doelen in de modi die er speelbaar zijn – en dat leek niet voor iedereen even duidelijk. De chaos tijdens de matches lijkt in de ogen van degene die geen benul heeft van de focus vrij ongecontroleerd en je pikt er zo de ‘nieuwelingen’ tussenuit. Vooral als zij in het ietwat onhandige upgrademenu staan te koekeloeren, terwijl de kogels hen langs de oren suizen.

Ongeacht welke modus je speelt, het zal het door middel van de eerste paar kills al vrij snel duidelijk zijn wie er de grootste kans heeft om te winnen. De matchmaking is nu nog zo ongebalanceerd als de pest en de gameplay – welke een cross-over is tussen een CDTR en een MOBA – ontleent zich iets té goed voor het zogeheten ‘snowball’ effect. Dit houdt in dat de goede spelers nóg beter worden door middel van upgrades gekoppeld aan level en waardoor de achterstand van de slechtere spelers vaak niet te overbruggen lijkt. Gelukkig hebben alle heroes in de game een schild, wat zichzelf automatisch weer vult wanneer je niet geraakt wordt, dus dit houdt wel het one-shotten van de lagere levels wat tegen.

Dat toont echter aan dat de beta niet voor niets is en nieuwelingen hierin een wat beperkende factor zijn. Iets wat met de resultaten van de beta wellicht verbeterd zal worden voor de uiteindelijke release. Aanvullend hierop is het natuurlijk een kwestie van wennen, waardoor het er tijdens en na de launch best even wat rommelig aan toe kan gaan. Op termijn zou alles juist goed moeten ontvouwen, met een shooter die in potentie veel meer te bieden heeft dan aanvankelijk lijkt.

Lennard

Ik heb het privilege gehad om de game inmiddels drie keer uitgebreid te spelen, zowel op de E3 als op perstrips waarbij we specifieke onderdelen voorgeschoteld kregen. De beta was in zeker zin voor mij dus meer van hetzelfde, omdat het precies de onderdelen bevatte die ik eerder al heb kunnen uitproberen. Desalniettemin was de speelervaring toch wat anders, want zo speelde ik vooral met onbekenden en dat gaat toch net even wat anders dan in een gecontroleerde omgeving door de ontwikkelaar. Dat kan de game maken of breken, aangezien spelers helemaal hun eigen gang gaan.

Opvallend was dat het in deze beta bijzonder vlot ging. Spelers die we troffen in de verschillende potjes hadden het concept door, maakten er gebruik van en wisten tot indrukwekkende prestaties te komen. Ja, Battleborn is chaotisch en misschien aanvankelijk iets té – zoals Kim aangeeft op basis van haar ervaring – maar tegelijkertijd vormt dat geen belemmering voor de gameplay. Dat levert als resultaat een ervaring op die tekenend is voor de game, want juist die chaotische gameplay maakt het tot een game die bijzonder leuk kan zijn en is om te spelen. Dat is echter een ervaring die afhankelijk is van jouw gevoel, want het kan ook juist averechts werken. In ieder geval was de beta uitstekend en mij persoonlijk gaf het nog meer reden om uit te kijken naar het uiteindelijke resultaat.

Nu wij ons zegje hebben gedaan horen we natuurlijk graag wat jij van de beta vond. Heeft de beta je weten te overtuigen? Ben je overdonderd door de chaos en/of vind je het helemaal niets? Wat het ook is, laat vooral weten hoe jouw ervaring met de open beta van Battleborn was.