overwatch-logo

Hands-on: Overwatch – Op 5 mei begint de Overwatch beta op de PlayStation 4, welke zal duren tot en met 9 mei. Mocht je echter een pre-order hebben? Dan kan je vanaf 3 mei al aan de slag met de beta, voor diegene is er namelijk een early access code die zij kunnen gebruiken alsook een code voor een vriend(in). Wij mochten van Blizzard echter al vroegtijdig aan de slag met de game op de PlayStation 4 en alhoewel we de PC-versie al hadden gespeeld, waren we erg benieuwd naar de versie voor de PS4.

Speelt fenomenaal

We kennen allemaal wel de kwaliteit van games die Blizzard weet uit te brengen, maar deze hoge verwachtingen bestonden voornamelijk voor de PC-versie van Overwatch. Voor de PS4 bestonden er bij mij persoonlijk enkele twijfels of Blizzard het zou lukken om de superieure ervaring op de PC te kunnen evenaren op de console. Als er echter iets bewezen is tijdens mijn hands-on sessie, dan is het wel het feit dat de game werkelijk fantastisch speelt op de PS4.

We hebben enkele multiplayer potjes kunnen spelen in een LAN-opzet, de eventuele lag en dergelijke hebben we dus niet kunnen constateren noch kunnen ervaren. Wel merkten we hoe soepel de game liep op de PS4, verwacht namelijk een solide 60fps ervaring waarbij je nagenoeg nauwelijks drops gaat meemaken. Zelfs wanneer het gehele slagveld op elkaar aan het vuren was wist de game nog steeds stabiel te draaien.

Daarnaast laat de game zich zalig besturen op de PS4, maar dat is op zich niet zo gek, Blizzard heeft namelijk de hulp ingeroepen van Treyarch, de ontwikkelaar van onder andere Black Ops II en Black Ops III. Dit betekent niet dat de game speelt als Call of Duty, verre van zelfs, maar het heeft er wel voor gezorgd dat de game fundamenteel erg goed in elkaar zit op de PS4. Zo hebben ze hulp gekregen bij onder andere aim-assist op de consoles en heeft de ervaring van Treyarch ervoor gezorgd dat Blizzard de game goed kan optimaliseren.

Uitgebreide keuze aan personages

Overwatch bevat een tal van personages met zo hun eigen unieke kenmerken. Elk personage noem je een ‘Hero’ en het is aan te raden ze allemaal minstens één keer te proberen. Je kiest een personage op basis van je speelstijl en natuurlijk het type match dat je gaat spelen. Mijn absolute favoriet bleek Bastion te zijn, een enorme robot die kan transformeren in een soort ’turret’, die ideaal is voor het verdedigen van objectives en de medespelers. Deze robot is erg krachtig en wanneer gepositioneerd op de juiste plek, kun je er een hele hoop kills mee behalen.

Verder was ik ook erg gecharmeerd van Roadhog, die op kleinere maps een uitstekende kracht bleek te zijn. Met zijn enorme shotgun kun je close-range in de gangetjes makkelijk je vijanden omver maaien, daarnaast is het personage ook nog eens erg komisch vormgegeven. Met zijn dikke buik en enorme lengte valt Roadhog bijna niet te missen, maar gelukkig kan hij iets meer schade aan waardoor je jezelf net wat krachtiger voelt dan de rest.

1459525166-4296-artwork

Keuze in modi is weer iets minder

Hoewel er een hele hoop Heroes beschikbaar zijn, vind je in Overwatch niet de typische modi terug, zoals je dit kent van andere shooters. Er valt geen vlag te veroveren, deathmatch en team-deathmatch bestaan niet, de game biedt daarentegen slechts drie modi. In Overwatch verover je of een locatie (Assault), of bescherm je een transportvoertuig (Escort). Die laatste is een erg leuke modus met bijvoorbeeld Bastion, zo haalde ik een prachtige 10 killstreak door de turret bovenop het voertuig te plaatsen, wat voor een hoop frustratie zorgde bij de tegenspelers.

Wat ik helaas niet heb kunnen spelen, maar wat wel in de open beta zal zitten, is de Control-modus. Dit is een derde modus waarin het belangrijk is meerdere gebieden te veroveren. Wanneer je team langdurig in het gebied aanwezig is dat verovert moet worden, dan win je een punt en ga je naar het volgende gebied. Het team dat uiteindelijk als eerste bij de 100% is, wint de ronde en in totaal zijn er drie rondes. De gebieden die je dient te veroveren rouleren op willekeurige plekken binnen de map, wat ervoor zorgt dat er genoeg variatie is.

Overwatch-screenshot-34

Of het gebrek aan veel modi een probleem gaat zijn voor Overwatch is nog moeilijk te zeggen, maar de kans is redelijk groot dat traditionele modi later alsnog worden toegevoegd via downloadbare content. Ik kan de opzet van Overwatch erg waarderen, maar een ouderwets potje deathmatch zou ik bijvoorbeeld graag toegevoegd willen zien worden aan de game.

Ook de looks zijn in orde

Naast het feit dat de game op 60fps draait, ziet de game er ook nog eens prachtig uit. De cartoony-achtige look doet de game erg goed en het is een keer wat anders in het shooter landschap. De textures zijn uitermate gedetailleerd en de game ziet er hierdoor strak en modern uit. Je kunt zien dat Blizzard de lat wat betreft graphics erg hoog legt en dat loont zich. Niet alleen is er veel aandacht gestoken in gameplay optimalisatie voor de consoles, men weet ook nog eens de graphics op orde te krijgen, waardoor het een genot is om naar te kijken.

593-overwatch-screenshot-1446940606

Voorlopige conclusie

De fundering van Overwatch is perfect en dus helemaal in orde. Het lijkt er alleen wel op dat Overwatch pas na de release verder uit gaat groeien. Zo is het aantal modi vooralsnog erg beperkt en daar wordt naar onze mening nog niet alles qua potentie uit gehaald. Gelukkig zijn er wel meer dan genoeg Heroes beschikbaar en daar scoort Overwatch dan weer een flink aantal punten mee. Feit blijft echter wel dat Overwatch en Battleborn in zekere zin erg aan elkaar gewaagd zijn, het grote voordeel dat Battleborn echter heeft is het hebben van een singleplayer campagne, iets wat ontbreekt in Overwatch. Qua looks wint Overwatch het echter weer, deze game ziet er gewoon net iets volwassener (hoewel kwestie van smaak) en beter uit.

Overwatch lanceert op 24 mei voor de PS4, Xbox One en PC.