uc4multiplyer1
Special: De multiplayer van Uncharted 4: A Thief’s End – Uncharted 4: A Thief’s End zal voornamelijk de aandacht hebben vanwege de singleplayer, die beter is dan we ooit hadden durven dromen. De game beschikt echter ook over een multiplayer, maar die konden we in ons reviewproces niet grondig genoeg proberen. Nu de game uit is, is dat een ander verhaal en in deze special duiken we wat dieper op de multiplayer van de game in, dus lees snel verder.

Rustige opbouw

De multiplayer van Uncharted 4 is bijzonder gebruiksvriendelijk ingericht. Zodra je voor het eerst de multiplayer betreedt, gooit de game je gelijk in een tutorial. Je leert de gameplay kennen, krijgt stapsgewijs uitleg en je zult de extra elementen langzaam tot je krijgen, zodat je niet gelijk in het diepe gegooid wordt. Na deze multiplayer tutorial dien je nog meer stappen te verrichten, want ook dan gooit Naughty Dog je niet in de poel des doods, want het gaat allemaal met babystapjes. Voor de nieuwkomer doet de ontwikkelaar er bovendien nog een schepje bij bovenop, want er zijn zogenoemde Trials aanwezig.

U4MP

Deze trials zijn gericht op alle aspecten die voorbij komen in de multiplayer. Al spelenderwijs leer je de mogelijkheden kennen en dat is opgedeeld in een aantal segmenten. Hoe werken de explosieven? Hoe werkt de close combat? Wat kan je met de Mysticals en waarvoor kun je speciale soldaten inroepen die je bij staan. Elk primair onderdeel van de gameplay wordt toegelicht en je kunt deze trials geheel optioneel afwerken. Ben je al goed bekend met de multiplayer? Dan loont het alsnog om deze trials te spelen en eventueel zelfs op een hogere moeilijkheidsgraad, want het is niet voor niets.

Door de trials te spelen en te voltooien krijg je Relics en dat is een in-game valuta waarmee je kisten kan kopen, waarover zo meteen meer. Een trial uitspelen op de normale moeilijkheidsgraad levert je 50 Relics op. Als je dat eenmaal gedaan hebt kan je kiezen voor dezelfde trial, maar dan op Hard of Crushing en in het laatste geval krijg je zelfs 250 Relics. Als je een beetje geoefend bent, bouw je dus vrij snel een aardig fortuin op en dat kan behoorlijk nuttig zijn. Dat staat echter in contrast met de zojuist genoemde kisten, dus straks meer.

Een laatste aspect wat bijdraagt aan de langzame opbouw, is dat je eerst drie warm-up rondes zult moeten spelen alvorens je toegang krijgt tot de andere multiplayer modi. In deze warm-up rondes worden nieuwe spelers tegenover elkaar gezet, waarbij je dan op een niet al te hoog niveau een beetje de daadwerkelijke gameplay leert kennen. Wat hierin echter een wat onhandige keuze van Naughty Dog is, is dat geoefende spelers ook doodleuk mee kunnen doen aan de warm-up matches, waardoor de nieuwkomers wel erg makkelijk knalvoer zijn, wat afschrikkend kan werken.

Taunt

Leuke gameplay, mooie maps

Als je eenmaal alle eerste stappen doorlopen hebt krijg je de vrijheid om in de daadwerkelijke multiplayer aan de slag te gaan. Je hebt hierbij keuze uit Team Deatchmatch, Plunder en Commander. Deze laatste twee zijn eigenlijk Capture the Flag en Domination, dus in dat opzicht is er weinig nieuws onder de zon. Belangrijker is echter dat het als een zonnetje werkt. De matchmaking gaat namelijk behoorlijk soepel en je zult nooit te lang hoeven wachten, ook niet zodra de partij door de server daadwerkelijk wordt opgezet.

Deze modi zijn op zichzelf verder ook niet al te bijzonder, want je kent het van andere games, alleen zit het nu in een Uncharted jasje. Het is een beetje je eigen voorkeur wat je het leukste vindt, maar op basis van enkele uren spelen kan ik vertellen dat alle drie de modi zo hun eigen charme hebben en dat is maar goed ook, want dan kan je mooi afwisselen voor de variatie. Naughty Dog kiest in dat perspectief best wel voor de veilige route, maar echt heel erg is dat niet. De focus ligt immers toch op de singleplayer en deze multiplayer is wat dat betreft een mooie extra. Zeker voor de spelers die de voorgaande multiplayers ook fanatiek hebben gespeeld.

In aanvulling op de modi die we kortweg degelijk kunnen noemen, beschikt de game over een mooie reeks van maps. Deze maps zijn natuurlijk gebaseerd op de locaties die je aandoet in de singleplayer en wat vooral opvalt is dat deze veelal goed in elkaar zitten voor alle drie de modi. Het enige wat hier aan op te merken valt is dat de Italiaanse daken niet echt praktisch zijn in de Plunder modus, aangezien je zo goed als niet wendbaar bent als je de ‘Idol’ van het oppik punt naar de kist moet brengen om zo een punt te scoren. Buiten dat kunnen we kort zijn over de maps. Ze zijn goed in elkaar gezet, bieden volop variatie en zorgen ervoor dat ieder potje voldoende afwisseling brengt tegenover het vorige potje op dezelfde map.

buddy

Fijne gameplay

Deze afwisseling komt natuurlijk primair door de gameplay en dat is waar de game best wel enige diepgang kent. Ja, het is op het eerste gezicht een simpele third person shooter, maar om het geheel van wat meer dynamiek te voorzien heeft Naughty Dog allerlei extra mogelijkheden geïmplementeerd. Je kunt je eigen load-out samenstellen met daarin natuurlijk een aantal wapens en wat Boosters, welke zich vrij laten vertalen naar Perks – die je uit andere games kent. Tot zover het gebruikelijke concept, maar in aanvulling hierop kan je buddy’s instellen, waar er een aantal van zijn.

Door te spelen krijg je geld tijdens een match en zodra je voldoende hebt kun je een extra kopen. Dat kan een extra sterk wapen zijn, meer granaten, een Mystical, een buddy en meer. Als je dan voor een buddy kiest, dan krijg je degene die je aan de betreffende load-out gekoppeld hebt. Dat kan een tank zijn die alles verrot schiet op zijn pad. Ook kan je een snelle healer inschakelen die anderen en jou bijstaat. Als je wat meer hebt vrijgespeeld kan je ook een sniper inroepen en een hunter, welke vijanden behoorlijk zal irriteren door er bovenop te springen.

Alsof dat nog niet genoeg is, heb je ook nog eens de mogelijkheid om Mysticals in te zetten. Deze Mysticals zijn gebaseerd op schatten uit eerdere Uncharted delen. Denk aan bijvoorbeeld El Dorado en de Cintamani Stone. Ook hiervoor geldt dat je ze kan inroepen als je genoeg geld verdient hebt tijdens een potje door vijanden te doden. Daarbij kan je maar één Mystical aan je load-out toevoegen, waardoor het van te voren even kiezen is welke je graag gebruikt. Deze Mysticals zijn samen met de buddy’s niet alleen persoonlijke upgrades, maar deze functioneren tevens in teamverband. Als er een heftige shoot-out is, dan kan je bijvoorbeeld de El Dorado Mystical inzetten, wat een pilaar is die geesten afvuurt op de vijand, wat schade aanricht waardoor heel je team daar voordeel uit haalt.

Mystical

Andere Mysticals zorgen ervoor dat vijanden op de map getoond worden, dat vijanden in bepaalde gebieden langzamer bewegen, jij als een speer vooruit kan dashen en meer. Mysticals en buddy’s zijn beiden een handige extra in de gevechten en zorgen dus voor meer dynamiek in de verder relatief oppervlakkige gameplay. Juist deze elementen zorgen voor de verrassing tijdens de potjes spelen met als gevolg dat ieder potje totaal anders is dan de rest, hoewel dat ook van je medespelers afhangt. Concluderend kunnen we daarmee stellen dat de multiplayer in de schaduw van de singleplayer staat, maar daarom niet minderwaardig is. Ja, Naughty Dog speelt globaal gezien op safe, maar heeft wel genoeg identiteit aan het geheel meegegeven en dat vertaalt zich naar prima en vermakelijke gameplay.

Sparen, unlocken en weer opnieuw sparen

Nog even naar een laatste onderdeel van de multiplayer en dat zijn de Relics. Zoals al aangegeven kan je die verdienen door onder andere de Trials te spelen. Je krijgt echter ook dagelijks als je inlogt op de multiplayer een drietal uitdagingen, welke je kan voltooien voor nog meer Relics. Deze Relics kan je vervolgens in de ‘winkel’ inzetten om kisten te kopen en die bevatten willekeurige items. Om zeker te zijn van wat je koopt zit hier enige onderscheid in, want je kan kisten met cosmetische items kopen, kisten met wapens en kisten met specifieke buddy boosters.

maxresdefault

Hiermee voorkomt Naughty Dog dat je als speler geïrriteerd raakt als je een kist koopt voor een nieuw wapen, maar in plaats daarvan een sloot snorren krijgt om Nathan van wat meer gezichtsbeharing te voorzien. Deze manier van content vrijspelen werkt prima en dit zal ook toegepast worden op downloadbare content. Men motiveert elke speler dus om door te blijven spelen, want het loont. Als je daar geen zin in hebt, dan kan je altijd nog Uncharted Points kopen, waardoor je sneller customization items vrijspeelt. Deze Uncharted Points kan je echter niet inzetten om nieuwe wapens, boosters en meer vrij te spelen, want dan neigt het naar pay-to-win en dat heeft Naughty Dog afgezworen.

Conclusie

De multiplayer van Uncharted 4: A Thief’s End is een uitstekend segment dat doordacht in elkaar zit. Het bevat genoeg content om je geboeid te houden en het progressiesysteem voor nieuwe unlocks werkt erg prettig. Nergens word je gepusht om daadwerkelijk Uncharted Points te kopen, want alles leunt op de gameplay die gevarieerd en leuk genoeg is om je uren mee te vermaken. De toevoeging van Mysticals is in deze een goede vondst en geeft de in basis oppervlakkige gameplay net even dat extra laagje glans. Natuurlijk is Uncharted 4 vooral een game die je moet spelen omwille van de singleplayer, maar vergis je niet in de multiplayer. Dit is een zeer goed uitgewerkt onderdeel van de game en maakt de Uncharted ervaring eens te meer compleet.