fallout-4-far-harbor
DLC Special: Fallout 4 – Far Harbor – De Fallout franchise staat bekend om de grootte en de letterlijke inhoud van haar uitbreidingen. Het was dan ook wel een verrassing toen de eerste uitbreiding, Automatron, een stuk kleiner en korter was dan we verwacht hadden. Geïntegreerd in de bestaande map van de Commonwealth, kregen we een paar extra locaties om uit te kammen. De vreugde was groot toen dit bij Far Harbor niet het geval bleek te zijn. Het kreeg een compleet eigen map die “The Island” wordt genoemd; een nieuwe locatie met nieuwe vijanden en uitdagingen, maar ook beloningen. Tijdens je avontuur op The Island kan je op elk moment alsnog de boot terug naar de Commonwealth nemen als blijkt dat je toch nog iets was vergeten te doen. Je zit dus, zoals bij de Fallout 3 en New Vegas uitbreidingen wel het geval was, niet meer ‘gevangen’ in de uitbreiding. Een fijn begin dus voor deze nieuwe DLC.

Je hulp is weer nodig

Zoals bij elke Fallout uitbreiding tot op heden het geval was, komt de Far Harbor uitbreiding tezamen met een signaal dat je opvangt via je Pip-Boy. Dit start de quest en deze lokt je helemaal naar de rand van de map, tegen de zee gelegen. Een man en vrouw vragen om je hulp, want hun dochter is spoorloos verdwenen. Ze zou niet ontvoerd zijn, maar op eigen houtje hebben besloten om er vandoor te gaan. Na een beetje research kom je erachter waar de jongedame zich schuilhoudt: waar anders dan in Far Harbor? Na een wilde boottocht kom je aan in een guur stadje, waar de mist nog zwaarder is dan de vijanden die op de loer liggen en de bewoners verwelkomen je niet zozeer met open armen. Hoewel je een specifieke missie hebt zodra je aankomt aan de kust van het eiland, zul je je toch meer open moeten stellen naar de bevolking toe en dit brengt een groot aantal nieuwe missies met zich mee.

FH1

De facties van The Island

Far Harbor blijkt slechts een kleine stip op de veel grotere map van het eiland en dit eiland huisvest een aantal nieuwe facties en brengt ook een paar oude bekenden terug. De nieuwe facties met quests zullen standaard vriendelijk tegen je zijn, tenzij je het zelf op eender welke manier verprutst. De Raiders van de Commonwealth daarentegen zijn ingeruild voor de Trappers van The Island en zullen het evenmin goed met je voor hebben. Hoe verder je het gebied in trekt, hoe meer vijanden je tegenkomt en deze brengen ook nieuwe wapens met zich mee. De Trappers hebben regelmatig sterke Harpoonguns bij zich, maar de harpoenen die het afschiet zijn erg schaars en is daardoor te vergelijken met de Railway Rifle. De Children of Atom maken ook weer hun opmars, maar zijn ditmaal veel ‘toegankelijker’ dan ze in het originele Fallout 4 waren.

Er zullen ook een aantal nieuwe gezichten te zien zijn, welke zoals verwacht een compleet andere denkwijze hebben dan de rest van de facties op het eiland. Je zult ook merken dat de quests die gegeven worden vanuit elke factie, veel meer met de andere facties te maken hebben. Soms zul je een kant moeten kiezen, terwijl je dat niet wilt, om zo erachter te komen wat de waarheid is. Soms zul je bepaalde mensen wel door hun kop kunnen schieten, maar je weet dat het wellicht beter is als je dat niet doet. Gelukkig zijn er ook mensen die hoe dan ook erg in de smaak zullen vallen, zoals de nieuwe companion Old Longfellow. Hij is redelijk sterk en weet veel schade aan te richten met z’n wapen en daarnaast weet hij veel te vertellen over het eiland als je geïnteresseerd bent in de lore. Daarnaast kan hij je ook helpen met een quest waarmee je een monster van een wezen om zeep moet helpen.

FH3

Settlements hebben je hulp nodig

Door de handen ineen te sluiten met Longfellow, krijg je ook toegang tot je eerste settlement op het eiland, welke direct boven Far Harbor gelegen is. Een nadeel voor de Power Armor liefhebbers is dat je settlement niet automatisch aansluit aan je settlements in de Commonwealth en je dus meestal niet voldoende spullen hebt om je Power Armor te repareren. Gelukkig kun je gewoon fast-travelen tussen de Commonwealth en The Island, zoals we eerder al aangaven, dus dat is niet echt een groot probleem. Daarnaast krijg je in deze uitbreiding ook toegang tot de beste armor die Fallout 4 tot op heden kent en dus is het niet heel erg om vaarwel te moeten zeggen tegen je geliefde stalen behuizing. Tevens kom je in de settlements ongelooflijk sterke monsters tegen die alleszins geen vrienden willen zijn met je, en deze zijn een stuk minder aangenaam om te bevechten dan de Raiders en Super Mutants van de Commonwealth. Gelukkig geven ze wel heel veel meer experience wanneer ze dan eindelijk neer gaan.

Conclusie

Far Harbor weet te overtuigen met een overdaad aan nieuw land om te verkennen, nieuwe missies, oude en nieuwe facties die veel coole loot met zich mee brengen en met een vooral engere sfeer die zich aandoet in verband met de immer dichte mist. Het is een groot pluspunt dat je terug kunt naar de Commonwealth wanneer je dat wil, zodat je altijd nog terug kan als je iets bent vergeten, of – zoals ikzelf – terug gaat om je Power Armor te repareren. Tijdens het spelen (en vooral in de dichte mist) hebben we af en toe wel eens last gehad van framedrops die het wat moeilijker maken om uit de vrije hand (zonder V.A.T.S.) vijanden te raken, maar Bethesda is hiervan op de hoogte en geeft hiervoor later deze week een patch uit. Het spelen van de DLC zonder deze patch kan dus wat vervelend zijn, maar we verwachten dat de problemen snel zijn verholpen. Het kan dus absoluut niet kwaad als je als Fallout liefhebber deze DLC in huis haalt, welke enorm veel toevoegt aan het originele verhaal en eventueel zelfs inhaakt op de manier waarop je de game hebt uitgespeeld bij bepaalde facties.