LSWTFA
Gespeeld: LEGO Star Wars: The Force Awakens – In 2005 konden wij van de eerste Star Wars LEGO game genieten. In de tussentijd is er natuurlijk veel gebeurd op het gebied van LEGO games, want zowat elke grote blockbuster heeft zijn eigen LEGO game gekregen. Het is een eigen merk geworden binnen gaming en dat is niet zo verwonderlijk; de games verkopen namelijk als een tierelier. Nu hebben wij niet heel lang geleden kunnen genieten van een nieuwe Star Wars film. Reden genoeg voor de makers van de LEGO franchise om daarmee een nieuwe game te maken en daar kunnen wij enkel om juichen. Eén van de populairste LEGO games waren die gebaseerd op Star Wars en het ziet ernaar uit dat deze game in deze voetsporen zal treden. We kregen de kans om de game te spelen en gaan je nu vertellen hoe dat beviel.

Met z’n allen aan de slag

Recent hebben we twee levels kunnen spelen van de game en tevens kregen we nog een derde level te zien. Deze levels hebben voor een goede eerste indruk gezorgd, zodat we enige kijk hebben op wat we kunnen verwachten. Maar de game volgt nauw de film en als je die nog niet hebt gezien, lees dan niet verder. In dit artikel gaan we het één en ander spoilen en het zou zonde zijn dat we met een preview je ervaring verzieken van één van de mooiste en beste franchises die er bestaat. Goed, laten we beginnen.

LSWTFA1

De scène met de Rathtars (je weet wel, die grote rode ronde tentakelaliens die iedereen en alles opeten) werd ons gepresenteerd. Het was vooral opvallend om te zien hoe goed de Star Wars sfeer overgebracht werd terwijl de game nog steeds heel erg LEGO-achtig is. De LEGO-games staan natuurlijk bekend om hun humor en dit ontbreekt uiteraard niet in deze nieuwe telg. Het is eigenlijk de charme van elke LEGO-game en we kunnen verklappen dat wij de hele dag met alleen maar een glimlach op onze smoel de game speelden. Maar goed, terug naar het drama dat zich op het transportschip van Han Solo afspeelde.

We zagen hoe Rey en Finn zich door de levels heen werkten en al puzzelend langs obstakels heen kwamen, terwijl de stukjes met Han Solo en Chewbacca voor de nodige actie zorgden. De game heeft zo op het eerste gezicht een goed tempo wanneer er gepuzzeld moet worden en wanneer je los moet gaan met actie. Dat kennen we van eerdere LEGO-games en dat lijkt nu niet veel anders te zijn. Het switchen tussen personages is ook nu weer een prominent gameplay-element. Het is natuurlijk binnen de LEGO franchise niks bijzonders, maar omdat je soms meerdere personages op je scherm hebt (bijvoorbeeld het hele clubje Rey, Finn, Han, Chewie en BB-8), moet je even opletten met wie je wat precies moet doen.

LSWTFA2

Zo werd een Rathtar die vast zat onder een platform op systematische wijze verslagen, doordat elk personage met zijn of haar bijzondere vaardigheid puzzels diende op te lossen. Zo werk je samen met alle verschillende personages en houd je jezelf creatief bezig in de game. Denk bijvoorbeeld aan een BB-8 die ergens een deur moet openen, waardoor Finn met een gasmasker door een kamer heen kan gaan en een schakelaar over kan halen, waarna Rey met haar staf een switch kan omdraaien. Erg vermakelijk natuurlijk.

De rust op Jakku en de drukte in de lucht

Hetgeen we daadwerkelijk hebben kunnen spelen was een level op Jakku, alwaar we speelden met Rey en BB-8. Het level was in vergelijking met wat we zojuist omschreven hebben een stuk rustiger, wat een mooie afwisseling is in het geheel. De inrichting is er traditioneel in wat je kan verwachten van een LEGO-game. Klimmen, klauteren, vechten, even een deur openen en weer verder klimmen. Ook hier is de game weer erg simplistisch, maar wel precies wat je van een LEGO-game verwacht. Niet zo gek ook, want Traveller’s Tales speelt al jaren op safe, terwijl ze toch afwisseling weten te brengen.

LSWTFA3

Wat de ontwikkelaar overigens erg netjes doet, is keer op keer de juiste sfeer creëren. Zo zag Jakku er met gesloopte TIE-fighters op de achtergrond erg goed uit en tevens weet het een herkenbaar beeld te schetsen van hetgeen je in de film hebt gezien. Om daar een schep bovenop te doen, hebben we ook nog even met de Millenium Falcon kunnen vliegen op Jakku. De TIE Fighters vlogen ons om de oren en zaten ons op de hielen. Deze dienden we af te schudden door dwars door een Imperial Star Destroyer te vliegen. Chaos alom en precies in lijn met de film. Na het ontsnappen aan de eerste TIE-Fighters volgde er nog een groep, met weer een aantal intense dogfights als gevolg.

Trouw aan de film

Het is wel duidelijk dat LEGO Star Wars: The Force Awakens trouw blijft aan de film door bekende momenten voor te schotelen. Dat deed men met eerdere games ook al, wat nu niet veel anders is. Hier bovenop komt nog de geruststelling dat de originele gesproken teksten uit de film in de game verwerkt zitten, waardoor je gewoon de originele acteurs tijdens het avontuur hoort. De game weet je hierdoor in de ervaring te houden, terwijl het een eigen draai geeft aan het verhaal met de humor. Sterker nog, ons werd verteld dat er wat extra scènes gemaakt zijn die wel genoemd werden in de film, maar niet te zien waren. Denk hierbij aan het moment waarop Han Solo vertelt dat het vangen van Rathtars niet zo gemakkelijk was. Dit is dan iets wat je wel in de game zal kunnen beleven.

Knipsel

Voorlopige conclusie

Afsluitend kunnen we je vertellen dat we aangenaam verrast zijn door deze nieuwe LEGO game. Het is meer van hetzelfde als we naar de gameplay kijken, maar tegelijkertijd is het een letterlijke LEGO kopie van de film, maar dan wel met net dat beetje extra in de vorm van bijvoorbeeld ‘nieuwe’ scènes. De LEGO humor is hierbij van de bovenste plank en laat je weer echt geregeld lachen, wat voor de juiste sfeer zorgt. Die sfeer is tekenend aanwezig door de juiste visuele stijl, dialogen en chaotische momenten. Het is simplistisch, maar toch met genoeg fun. Met die indruk sluiten we onze hands-on af, want we kunnen niet wachten om verder met de game te gaan. Mocht iemand je vragen of al die positieve verhalen over LEGO Star Wars: The Force Awakens waar zijn, dan zeg je: ‘It’s true, all of them’.