ps4

Op de website van IBTimes is een opvallend artikel verschenen over de reden van het bestaan van de inmiddels welbekende PS4K. Nu staat het verhaal van IBTimes wel averechts op een eerder gepubliceerd gerucht, namelijk dat Sony met de huidige CPU in de PS4 geen PS4 Slim zou kunnen maken. Volgens een anonieme industrie insider, bestaat de (nog niet aangekondigde) PS4K simpelweg omdat PlayStation VR vreselijk zou zijn op launch PS4’s.

De anonieme bron wordt verder niet bij naam genoemd, maar hij zou een chief technical officer zijn die werkt in de gamesindustrie. Het verhaal zou hij tegenover een journalist van Edge gehouden hebben, wat terug te lezen valt in uitgave 294 van het tijdschrift. De bron meldt het volgende over dat PS VR op de launch PS4 niet goed zou werken.

“PSVR was going to be terrible on a [launch] PS4. It was going to be truly awful. Something a bit more powerful starts to bring VR into range. If you want to deal with crazy requirements for performance in VR, you absolutely have to do this.”

Hiermee zegt hij dus dat de huidige PS4 niet krachtig genoeg is om PlayStation VR aan te kunnen, iets wat logisch is, want virtual reality vraagt nu eenmaal iets meer rekenkracht dan gewone games. Volgens hem was het nodig een krachtigere PS4 te maken al wilde Sony het VR-idee doorzetten en uitwerken, want de huidige PS4 is simpelweg niet goed genoeg voor de technologie.

Het wordt alleen niet helemaal duidelijk uit het artikel van Edge of dit nog steeds geldt. Deze uitspraak kan namelijk gedaan zijn voordat Sony besloot om een losse processing unit bij PlayStation VR te leveren. Dit is nu het geval bij het model dat in oktober zal verschijnen. Hier wordt immers een aparte unit bijgeleverd die zorgt voor extra rekenkracht om VR optimaal te kunnen gebruiken.

Het kan natuurlijk zijn dat de bron zijn uitspraken baseert op een situatie in 2013. Toen was Sony nog bezig met prototypes (Project Morpheus) draaiende te krijgen op de console. Project Morpheus werd in 2013 aangekondigd, maar toen was er nog geen sprake van een aparte processing unit, welke later pas opdook. Iets wat wellicht een betere oplossing was, want het zou stom zijn als Sony de huidige installed base over zou slaan met PS VR. Het feit blijft dat men deze afzetmarkt nodig heeft om PS VR tot een succes te maken.

Bij alle speelsessies die tot nog toe geweest zijn met journalisten, consumenten en influencers, kwamen er geen negatieve aandachtspunten naar buiten over de performance van PlayStation VR. Ook wij hebben PlayStation VR mogen proberen met meerdere titels en deze draaien stuk voor stuk erg soepel en zien er ook nog eens behoorlijk goed uit voor virtual reality.

Verderop in het artikel van Edge staat het volgende:

“I’m not interested in marketing strategies or adoption rates or whatever. I’m not considering that. But as someone who does the technology for video games, somebody doubling my GPU and adding 30% CPU is brilliant. I’d love that every two years. I’d love it every six months, if possible. All I want is the most powerful hardware that I can get my hands on.”

De bron schetst het beeld dat een verdubbeling van GPU kracht erg fijn is voor ontwikkelaars, zeker als er ook nog eens 30% extra CPU kracht bijkomt. Wat hem betreft zou hij dit het liefste elke twee jaar zien en indien mogelijk zelfs om de zes maanden, maar dat is wat onrealistisch natuurlijk.

“There hasn’t been a real outcry for more power, apart from developers making VR stuff – and those are weighted more heavily at the moment. VR is the most exciting development in the industry right now, and if it’s here to stay then there will be a lot of demand for more powerful hardware.”

De andere bron, zoals hierboven geciteerd staat, gaf aan dat er vanuit ontwikkelaars niet echt een roep is geweest om een krachtigere console. Althans, niet bij ontwikkelaar die zich met gewone games bezighouden. Partijen die zich wel met VR bezighouden, die vragen wel om meer kracht en dat is voor Sony voldoende reden om met een krachtigere PS4 aan de slag te gaan. VR is momenteel een hot topic in de industrie en als het een mooie toekomst tegemoet wil gaan, dan blijft de vraag naar krachtigere hardware bestaan.