SmiteLogo
Review: SMITE – Iedereen die MOBA’s speelt, zij het League of Legends of het wat nieuwere Heroes of the Storm, heeft ooit wel eens gehoord van SMITE. Je weet wel, die ene game met hetzelfde concept, alleen dan niet van bovenaf gezien, maar vanuit de derde persoon. Een compleet nieuwe ervaring en een heel andere manier van spelen, wat een frisse wind in het genre is nadat veel MOBA’s exact in de voetsporen traden van het voor de PC gamers alom bekende DOTA. Op het moment is SMITE de enige free-to-play game op de PS4 in het genre met een volledige release en deze heeft ondertussen al een vaste fanbase opgebouwd van zowel nieuwe spelers als fans van de game die het al langere tijd op de PC hebben gespeeld – die versie is immers al zo’n vier jaar oud en heeft verscheidene transformaties ondergaan alvorens het op de consoles verscheen.

De rode draad in SMITE en MOBA’s in het algemeen

SMITE volgt gewoon de zogeheten rode draad voor MOBA’s als het om de speelstijl gaat. Je hebt één of meerdere (maximaal drie) lanes; de weg die jouw basis met de vijandelijke verbindt. Elke lane wordt bezet door één of meerdere spelers (Solo*, Mid**, Support***& ADC****) en afhankelijk van welke lane je speelt en alles daartussen noemen we de ‘Jungle’. Ook de Jungle is het rijk van een aangewezen speler en die noemen we daarom de Jungler. Hij is verantwoordelijke voor de specifieke ‘Buff en Experience camps’ in de Jungle die hij gebruikt om hemzelf en zijn team voordelen te bieden. Deze camps geven altijd Experience (om level up te gaan) en Gold (om items te kopen). In de lanes krijgen Gods experience door het verslaan van Minions: AI die elkaar in het midden van de map tegenkomt en alleen een speler aanvalt als er geen minions zijn óf als je de eigenaar van die minions aanvalt.

• *: Solo – Wiens belangrijkste taak het is om zo snel mogelijk een hoog level te worden en te roteren naar andere lanes voor kills.
  • **: Middle – Meestal een mage met hoge burstdamage, werkt veelal zij aan zij met de Jungler en is verantwoordelijk voor de rotaties naar andere lanes voor ganks (het aanvallen van andere lanes dan hun eigenste).
  • ***: Tank – bevindt zich met de ADC in de langste lane aan de zijkant. Beschikt vaak over een grote healthpool, veel CC of beiden. Is ook belangrijk voor rotaties.
  • ****: Attack Damage Carry – bevindt zich in de langste lane aan de zijkant. Meestal een God in de categorie hunter of een andere God waarbij de meeste kracht uit auto-attacks komen.

Smite1

Aanvallen kan door middel van de vier abilities die we eerder al noemden of auto-attacks. Deze vier aanvallen kun je upgraden naarmate je een hoger level bereikt, met een maximum van 20 levels. Drie aanvallen hiervan zijn ‘normale’ aanvallen en één noemen we de ‘Ultimate’; een veel sterkere aanval, maar één die wel veel minder vaak gebruikt kan worden in verband met de ‘cooldown timer’. Er zijn momenteel 76 Gods aanwezig in SMITE; elke God heeft een andere set van vaardigheden en het is dus aan te raden, vooral als je het God Pack aanschaft, eerst een bepaalde God te leren alvorens je een nieuwe gaat uitproberen. Gezien de enorme keuze aan Goden, die eigenlijk direct zijn meegekomen vanuit de PC versie, kan de game wat overweldigend overkomen. Vooral in het begin kan het problematisch zijn, aangezien je al vlot in het diepe wordt gegooid. Gelukkig voor de beginner heeft de game een ‘Auto buy’ en ‘Auto level’ systeem. Als SMITE veteraan weet ik uit ervaring dat dit allesbehalve optimaal is, maar dit geeft je in de eerste tijd wat meer tijd om te focussen op de gameplay en daarna pas op het maatwerk van de ‘item builds’ en dergelijke.

Voor een goed voorbeeld van hoe alles in zijn werk gaat, nemen we even de Conquest modus. Deze is het meest gelijk aan andere MOBA’s en de game en haar Gods zijn merendeels gebalanceerd op deze modus. Alle drie de lanes zijn voorzien van twee Towers en één Phoenix. Deze bieden bescherming aan de Titan en ook aan de Gods die in hun buurt staan. Je doel is om deze te vernietigen en zo de Titan, die in de vijandelijke basis staat, te verslaan; dit beëindigd de game. Dit doe je door sneller te levelen en items te kopen (farmen) dan jouw tegenstander in de lane en zo creëer je ‘lanepressure’ die je kan gebruiken om zo de overhand te krijgen op het vijandelijke team. Let wel op andere lanes via je minimap en gebruik om het overzicht te behouden ‘Wards’, die aangeven waar iedereen in een bepaald gebied is. Vooral als jij lanepressure hebt, zullen andere spelers proberen jou te ‘ganken’, wat gelijk staat aan het overvallen vanuit de jungle en je doden. Het blijft immers een teamgame en als teams aan elkaar gewaagd zijn, maakt zelfs individuele skill niet het verschil wat alsnog tot een win kan leiden.

Smite2

De vertaling van PC naar PS4

Een PC heeft met toetsenbord en muis toch wel heel wat meer knoppen en andere soort opties tot zijn beschikking om ervoor te zorgen dat wanneer je een game speelt met veel verschillende vaardigheden, dat het niet te moeilijk wordt. Zoals met veel ‘ports’ wordt het dan erg ingewikkeld en vaak onlogisch, maar ontwikkelaar Hi-Rez heeft dit met gemak over kunnen zetten naar een controller. Ook kun je, wanneer je de PC versie gewend bent, zelf nog wat instellingen veranderen om het spelen zoveel mogelijk op de geliefde PC versie te laten lijken. Denk hierbij aan hoe snel een commando wordt uitgevoerd en hoe snel je personage kan draaien. Dit kan zelfs per God en ability. Ook kun je de knoppencombinaties aanpassen, maar in principe maakt dit niet heel veel verschil, aangezien het vanaf het begin gewoon een kwestie van gewenning is.

Waar SMITE op PS4 een beetje de mist in gaat

Een MOBA berust enorm op teamplay, je bent afhankelijk van je team als je wilt winnen en dat betekent niet alleen of zij hun specifieke rol goed uitoefenen. Je moet eigenlijk de Gods die je pakt voor een match goed op elkaar afstemmen. Zo wil je niet alleen maar magische Gods of alleen fysieke Gods in je team hebben, want dit kan de vijand makkelijk counteren door bepaalde items te kopen. Je wil altijd over CC (crowd control, i.e. stuns of silence) beschikken om ervoor te zorgen dat de vijand geen vrij spel krijgt, etc. Dit gebeurt op de PC door middel van typen of VGS (Voice Guided System), bij dit laatste kun je door een knoppencombinatie vooraf bepaalde info doorgeven. Niet alles vanuit de PC versie is verwerkt in het VGS van de PS4, wat dus wil zeggen dat het moeilijk communiceren is. Niet iedereen wil namelijk zijn/haar headset gebruiken en dit is erg hinderlijk. Ook is het niet ongewoon dat iedereen gemute wordt aan het begin van de match. Typen gaat ook niet omdat dit op de PS4 veel te lang zou duren. Zo kon ik mijn healer bijvoorbeeld niet uitleggen hoe hij zijn heal of zijn klasse überhaupt moest gebruiken en dit soort ergernissen werden me al gauw teveel.

Smite3

Gelukkig zijn er ook casual modi te vinden in SMITE, die voor mensen die het allemaal niet te serieus nemen interessant zijn om te spelen. Je hebt er minder lanes en in sommige modi is het maximum aan Gods ook minder. Tevens zijn de potjes veel sneller over dan een competitieve match Conquest. Je kunt je tegoed doen aan Arena, Assault, Clash, Joust en Siege, met ieder een andere manier van spelen en eventueel extra doelen. Speel je liever zo competitief mogelijk, dan heb je zelfs de mogelijkheid om Conquest (5v5) en Joust (1v1 en 3v3) Ranked te spelen. Hierbij word je geplaatst met mensen van ongeveer hetzelfde niveau en word je plaatsing en hoe goed je speelt bijgehouden. Je kunt niet zomaar Gods pakken, maar dit gaat om de beurt en ook krijg je de mogelijkheid om Gods te bannen als je niet wilt dat deze gespeeld worden. In de meeste gevallen zijn deze matches hierdoor veel meer gebalanceerd. Je wordt ingedeeld in een Tier (van Bronze tot Grandmaster) en naarmate je wint of verliest, zal die worden bijgewerkt.

Free-to-play is Pay to win? SMITE absoluut niet

Veel mensen zien free-to-play games altijd als een systeem wat pay-to-win, ofwel betalen om te winnen, in de kaart speelt. In het geval van SMITE is dit absoluut niet het geval. Alles wat je kunt kopen met de betaalde Gems zijn skins, voice-packs en boosters. Dit zijn dus puur esthetische aanpassingen en zijn volledig optioneel. Er is niets wat je kunt kopen om je aanvallen sterker te maken of om sneller te levelen in een match. Boosters geven alleen een boost aan de verdiende Experience en Worshippers buiten de matches om, dus om snel het maximale level te worden om zo Ranked te kunnen spelen (level 30) of om sneller een bepaald personage te levelen waarmee je nieuwe skins vrijspeelt. Wees dus niet bang om de game eens uit te proberen, want geld uitgeven is volledig optioneel en geeft je geen oneerlijke voorsprong op anderen.

Smite4

SMITE is door Hi-Rez netjes vertaalt naar een console game, in ieder geval wat gameplay betreft. De game mist hier en daar nog wat finesse en dan voornamelijk als we gaan kijken naar de manier van communicatie, wat nogal problematisch is in een game die zo berust is op teamplay. Ook legt de tutorial niet goed uit wat het specifieke doel is van bepaalde modi. Zodra we door de tutorial heen waren werden we gepaard met spelers die werkelijk geen idee hadden wat ze aan het doen waren en dit is natuurlijk behoorlijk vervelend. Voor mijzelf (iemand die al jaren SMITE op de PC speelt) was dat een reden om de game niet verder te spelen. Voor een nieuwkomer of iemand die geen SMITE vrienden heeft is dat wat minder een probleem, want dan ligt de instapdrempel lager. Buiten dat is SMITE een unieke en erg leuke game als je de Gods en hun abilities eenmaal door hebt. Verder werkt alles als een zonnetje en ook ziet de game er grafisch erg netjes uit, maar we bemerkten wel dat de textures soms iets langzamer inladen bij het opstarten van een match.

• Duidelijke button-mapping
  • Derde persoon MOBA
  • Heel veel unieke Gods