Knipsel
Gespeeld: FIFA 17 – Eind september zal FIFA 17 in de schappen liggen en zoals elk jaar probeert EA Sports de footie te vernieuwen met een tal aan nieuwe features en content. De afgelopen jaren is er op het vlak van de verschillende modi voor zowel off- als online niet zoveel gewijzigd. Wel zijn deze verbeterd, maar ditmaal wordt er een totaal nieuwe modus toegevoegd. In FIFA 17 zal namelijk voor het eerst een verhaalmodus zitten. Hierin speel je als Alex Hunter, die als groentje start bij een club en als speler de reis maakt naar de top. We hebben dit kort kunnen proberen en daarnaast ook nog een aantal losse wedstrijden gespeeld. Tijdens de eerste kennismaking merkten we al meteen wat vernieuwingen op wat betreft de gameplay. In deze hands-on gaan we er dieper op in.

De reis naar de top

Voor het eerst bevat FIFA een volledige verhaalmodus, welke The Journey heet, waarin je de carrière van een tiener kunt volgen naar de absolute top. Je begint als de Brit Alex Hunter en in de demo die we speelden konden we een invalbeurt maken bij Manchester United om te laten zien wat we waard waren. In de topper met Liverpool mochten we als Hunter in de tweede helft invallen. Je ziet dan als speler Hunter op de bank zitten, waar hij wacht op zijn kans. Eenmaal ingevallen krijg je niet alleen de controle over hem, maar over het hele team. Het is dus niet zo dat je alleen maar Hunter kunt bedienen. Dit is bijvoorbeeld in NBA 2K16 wel zo in de MyCareer modus. Nee, je kunt dus het volledige team controleren en zo voor Hunter kansen creëren.

FIFA1

Rechtsboven kregen we vervolgens via een cijfer feedback over hoe Hunter presteerde. Zo scoorden we twee goals met Hunter en stond ons cijfer op een 8.4. In-game zagen we verder niets speciaals bij Hunter, maar na de wedstrijd volgde er een kort interview zoals je dat normaal ziet bij de Premier League. Hierbij kun je als speler een aantal keuzes maken wat je antwoord op de vragen betreft. Dit geeft het al een meer filmisch geheel, maar we moeten nog zien of hier voldoende variatie in zit voor de langere termijn. Tijdens het op de bank zitten en na de wedstrijd zie je Hunter dus in beeld, maar ook buiten de wedstrijd gaat de focus naar hem. Je hebt af en toe conversaties met je manager en zult actief moeten zijn op sociale media. Je zal ongeveer dezelfde activiteiten moeten uitvoeren om het voetbal heen, zoals dit ook in het echt gaat.

Gameplay voelt vertrouwd, maar ook weer nieuw

Hoe The Journey gaat uitpakken in de volledige game valt nog te bezien en hangt af van de hoeveelheid content die daar dus omheen is gebouwd. Qua gameplay voelde het in eerste instantie vertrouwd aan, maar al snel merkten we de nieuwe features op, welke op verschillende gebieden zijn geïmplementeerd. Zo is het mogelijk om de bal uitgebreider af te schermen vanwege de toevoeging van meer bewegingen tijdens deze momenten. De controle die je over de bal hebt bij deze actie moet beter aanvoelen en vooral fysieker. Per speler zal dit ook verschillen, omdat de ene hier meer kwaliteiten in heeft dan de ander. We zagen dit terug bij de duels waarbij verdedigers zichtbaar meer naar achter gaan en leunen op tegenstanders om goed bij de bal te komen. Soms waren hier de animaties nog niet helemaal in orde, maar verder voelde het redelijk goed aan.

FIFA2

In de game valt het afschermen van de bal onder de categorie Pushback Tech. Het dribbelen hoort hier ook bij en het viel op dat elke speler wel zijn eigen set aan dribbels heeft. Net als bij het afschermen zagen we duidelijk verschil in welke soort speler hier meer kundig in is. Het afschermen en het dribbelen was tijdens onze speelsessie ideaal om voor teamgenoten vrije ruimtes te vinden. De A.I van de verdedigende partij was niet heel scherp, want het gebeurde geregeld dat we zonder tegenstand richting de keeper gingen. Om de verdediging dan in zijn geheel een gatenkaas te noemen is wat kort door de bocht, want we werden door verderdigers flink opgejaagd als we in zo’n positie kwamen. Het gevolg was dat we op een vermakelijke wijze constant aan het zoeken waren naar de vrije man. Het zelf opzoeken van de ruimtes lijkt trouwens aanzienlijk verbeterd, want vaak was één van de aanvallers aanspeelbaar.

Het speelde in die zin vrij vlot en toch vertrouwd, want het passen komt vrij overheen met vorig jaar en moet je nog steeds door middel van hoe hard je drukt op de face buttons vaart geven aan de bal. Bij botsingen zagen we nog wel eens wat lompe animaties, maar storend was dit niet. Het uitvoeren van tackles lijkt flink aangepast te zijn. Hier kunnen we nog niet echt positief over zijn, want we hadden hierbij weinig gevoel van controle. Het uitvoeren van slidings voelde niet zeer responsief aan en was ook lastig te timen. De duels buiten het afschermen om voelde hierdoor wat stroperig aan. Het schieten daarentegen was prima en daarbij zagen we wat nieuws. Het was namelijk vrij makkelijk om keihard uit te halen vanuit een rennende positie, wat prachtige goals opleverde. Vaak zagen we vroeger dat een speler dan toch kort pauzeerde, maar nu konden we meteen hard uithalen.

FIFA3

Standaard situaties herschreven

De meest zichtbare verandering die we zagen, vond plaats bij de standaardsituaties. Het ingooien, en het nemen van vrije trappen, penalties en corners is totaal anders. Of dit iedereen zal bevallen, is nog afwachten en het was voor ons flink wennen. Het ingooien gaat net even anders, waarbij je langs de lijn wat meters kunt winnen om vervolgens een nepworp te doen om de tegenstander op het verkeerde been te zetten. Dat werkte fijn, maar het nemen van corners was nog wel wat raar. We kregen namelijk een klein rond icoon te zien en daar zou dan de bal terecht moeten komen. Alleen als we dan de linker analoge stick los lieten, zagen we dit opeens ergens anders naar toe gaan. Het gevoel van controle was toen helaas meteen weg. Het nemen van vrije trappen was tevens nog wat wazig. Penalties hebben we niet geprobeerd, maar hierbij zul je meer vrijheid hebben (zoals hoe je naar de bal rent) en verder kun je meer persoonlijkheid toevoegen aan de trap.

Voorlopige conclusie

De eerste kennismaking met FIFA 17 was prima en qua gameplay voelde het bekend aan. Het schieten vanuit een sprint lijkt een stuk vloeiender te gaan, maar we vragen ons wel af of de nieuwe benadering voor de standaardsituaties een verbetering gaan zijn. Hoewel de physics af en toe nog niet klopten, zag de game er op grafisch vlak al aardig uit. Het gebruik van de Frostbyte engine was met name terug te zien in de gezichtsanimaties en doordat de game op 60 frames per seconde liep, speelde het al lekker snel. Hoewel de game op een aantal vlakken zeker nog verbeterd kan worden, ligt er sowieso een basis voor een degelijke FIFA, welke door de nieuwe features weer fris kan aanvoelen met daarbij genoeg herkenning om het zo op te pakken.