MafiaIIILogo
In actie gezien: Mafia III – Nog even wachten en dan is het zover, dan kunnen we afreizen naar New Bordeaux, het toneel van Mafia III. Vorig jaar op de Gamescom kondigde 2K Games de nieuwe titel van Hanger 13 aan en eerder dit jaar werd de releasedatum bekend. Uiteraard ontbrak de game niet op de E3, waar het gepresenteerd werd in een theater dat verscholen lag in een werkelijk prachtige stand die de jaren zestig vibe moest doen herleven, inclusief jazzband en typerende balkonnen. Natuurlijk kregen we Mafia III weer te zien en dat deed ons snakken naar meer.

Tien gebieden, verschillende balans

De demonstratie van Mafia III achter gesloten deuren leverde ons een hoop nieuwe informatie op. Ondersteund met bijpassende gameplay beelden liet men veel van de game zien, meer dan we vorig jaar op de Gamescom te zien kregen. Zo leerden we dat New Bordeaux bestaat uit tien gebieden, waarvan er één buiten de stad ligt. Hetgeen buiten de stad ligt is de Bayou wat het bekende moerasachtige gebied moet voorstellen al waar de maffia ongetwijfeld vaak naar toe zal gaan om lijken op te bergen als ze weer een belangrijke schakel hebben omgelegd.

Mafia1

De andere gebieden zijn echt in de stad gelegen en bij aanvang worden deze gebieden gecontroleerd door verschillende criminele groeperingen. Het is er op zich vrij rustig, omdat de heersende groeperingen duidelijke controle uitoefenen, waardoor de criminele balans in New Bordeaux op dat moment nog in orde is. Lincoln Clay, de protagonist, is echter de man die wilde plannen heeft en hij gaat deze balans behoorlijk verstoren door de gevestigde orde een oorvijg te geven met dodelijke afloop.

Jouw acties en de consequenties

In onze Gamescom preview beschreven we al dat Lincoln Clay hulp krijgt van verschillende personages. Zo is daar natuurlijk Vito die we nog kennen uit Mafia II. Cassandra is een nieuw personage en staat garant voor de Haïtiaanse maffia en ook Burke representeert een gevaarlijke groep, namelijk de Ieren. Ieder personage heeft zo zijn of haar eigen persoonlijkheid en naarmate je meer in deze individuen investeert, des te meer het je oplevert. Dat kan in hachelijke situaties best handig zijn, zo kan je bij een wilde achtervolging Cassandra inroepen voor nieuwe wapens, om de vijanden of politie van je af te slaan.

Mafia2

Ook kan je Vito inschakelen voor wat extra mankracht en Burke is nogal van de drive-by’s. Dit zijn allerlei zaken die je kunnen helpen in benarde situaties daar waar Lincoln het veelal zelf moet opknappen. Dit soort hulp is dus erg handig, maar het is wel heel erg afhankelijk van hoe jij met de mensen om gaat die zich bij je aansluiten. Eens in de zoveel tijd komt de club namelijk bij elkaar voor een ‘sitdown’ alwaar jij als Lincoln de rollen kan verdelen.

Jij krijgt regelmatig klusjes aangeboden die je uit kan zetten bij de drie verschillende personages. Tijdens zo’n sitdown krijg je dan de voor en nadelen te horen per personage, waardoor je voor jezelf de beste keuze kan maken. Hierbij is het wel zaak dat je goed oplet en niet altijd puur voor eigen gewin kiest, want als je – wat in de presentatie gedemonstreerd werd – Burke te vaak passeert, keert hij zich tegen je. Dat gaat zelfs zo ver dat hij zich verraden kan voelen en de wapens tegen jou oppakt wat natuurlijk gevaarlijk is. De escalatie was daarom ook snel daar en om kwaad naar erger te voorkomen besloot Lincoln om Burke uit de weg te ruimen.

Mafia3

Dit is een situatie die kan ontstaan en in dit geval was het bij Burke aan de orde. Dit kan echter ook voorkomen bij Cassandra of Vito of in het meest extreme geval zelfs meer personages. Uiteraard kan je dit ook voorkomen, juist door de balans aan te houden in wie je welke opdracht geeft. En ja, concessies nemen valt daar dus ook onder en dat geeft Mafia III ineens een veel meer diepere laag. De kern is natuurlijk dat je alle andere criminele groeperingen uit de stad verdrijft, maar tegelijkertijd moet je ook erg goed oppassen dat je je eigen medestanders niet in het harnas jaagt, want daar zal je de consequenties van ondervinden en die zijn niet prettig.

Stealth of actie? Aan jou de keuze

Wat tevens gedemonstreerd werd tijdens de presentatie waren de verschillende vormen van benadering. Je kunt ervoor kiezen om als een Rambo overal naar binnen te rennen met eventueel ondersteuning via één van de belangrijke sleutelfiguren in jouw eigen organisatie. Je kan echter ook voor stealth kiezen, waarbij je volledig vrij bent in hoe je een situatie benaderd. Dat levert dus afwisselende gameplay op, want dat kan dus ook gevolgen hebben in hoe een situatie afloopt. De game lijkt in dat perspectief niet heel erg scripted te zijn en dat past goed bij de algehele insteek van deze titel, de vrije aanpak zien we immers ook terug bij de andere belangrijke personages die je tevreden moet zien te houden.

Mafia4

De stealth aanpak is vrij subtiel natuurlijk, maar wat vooral heel erg spectaculair oogt is de Rambo aanpak. Gedurende een missie op een stoomboot begon Lincoln met een stille aanpak, waarbij hij vijanden snel en geruisloos wist om te leggen. Op deze boot bevond zich een belangrijk personage die op een enkeltje rivier de Styx gezet moest worden, maar die verplaatst zich niet zonder beveiliging. Lincoln had via stealth hier weinig moeite mee, maar werd op een gegeven moment toch gesnapt met als gevolg een heftige shoot-out. Dat bracht de situatie zelfs tot een dermate explosief moment dat het hele schip vast liep, half zonk en nadien explodeerde. Spektakel gegarandeerd.

Kritische noot

Mafia III lijkt op het gebied van gameplay voldoende vernieuwing in de franchise te brengen met allerlei interessante aspecten. In dat opzicht maken we ons weinig zorgen over de game, want het ziet er uitstekend uit en de afwisseling lijkt volop aanwezig te zijn. Toch zijn we na de demonstratie niet helemaal te spreken over de AI, want in de heftige vuurgevechten willen de tegenstanders zich nog weleens vreemd gedragen. Ze nemen rare beslissingen, zo zagen we meer dan eens dat vijanden de benen namen terwijl je ze onder vuur had, waardoor ze in feite hun eigen dood tegemoet liepen.

Mafia5

Ook de animaties van de onschuldige burgers evenals de vijanden zijn ook nog wat ruw. Ze maken zo nu en dan wat rare en onmenselijke bewegingen, waardoor men ook in dat onderdeel nog wel wat tijd mag investeren. De twee primaire punten van aandacht zijn dus zowel de animaties als de AI, maar met nog ongeveer vier maanden te gaan (vanaf het presentatie moment) zal dat vast wel goed komen. Hangar 13 heeft de game immers al af en is nu bezig met polijsten. Afsluitend is er nog een ander puntje van kritiek en dat is dat het er visueel niet zo strak uitzag als vorig jaar. Maar het vermoeden bestaat hier dat dit meer aan het enorme scherm lag dan aan de game.

Voorlopige conclusie

De puntjes van kritiek die we op hebben kunnen maken uit de presentatie zijn gedeeltes waar nog wat aandacht naar uit mag gaan. Men heeft nog wel even de tijd, dus daarin hebben we vertrouwen dat het goed komt. Wat vooral de boventoon voerde in de presentatie op de E3, was dat de game een diepere laag kent op basis van de andere personages, welke invloed kunnen uitoefenen op de gameplay. Dat lijkt een interessante onderlaag binnen het geheel te vormen daar waar de traditionele Mafia gameplay de primaire factor is. Dat bestaat uit je vijanden uit de weg ruimen, geen medelijden tonen en lekker de stad op stelten zetten. Dat idee alleen al doet ons in ieder geval erg verheugen op Mafia III, want de gameplay ziet er al sinds de aankondiging uitstekend uit.