WD2Logo
Gespeeld: Watch_Dogs 2 – Ubisoft bracht ons in 2014 Watch_Dogs, een game die vernieuwing wist te brengen in het type games dat zich in een open wereld afspeelde. Het verhaal, de personages en hackingmogelijkheden waren allemaal goed tot erg interessant, hoewel dat tegelijkertijd ook op veel kritieken stuitte. Met name het visuele aspect was reden tot het bekritiseren van de game en Ubisoft. Ondanks dat verkocht het origineel buitengewoon goed en dat is veelal reden tot een vervolg. Dit vervolg werd dan ook vlak voor de E3 officieel aangekondigd en op de beurs zelf mochten we er mee aan de slag.

Chicago wordt ingewisseld voor San Francisco

Chicago was in Watch_Dogs een mooie, maar druilerige stad doordat het vaak regende. Ook kende de game een wat duistere en rauwe sfeer die goed bij het personage Aiden Pierce paste. In Watch_Dogs 2 wordt deze grauwe stad ingeruild voor het veel meer sfeervolle San Francisco en daarmee stapt Ubisoft over op een ietwat andere invulling van de game. Als je – net als de ondergetekende – vreesde voor een compleet andere benadering van de game, dan hoef je je daar niet echt veel zorgen over te maken. De speelsessie heeft ons namelijk positief doen stemmen, want ook in San Francisco liggen mooie mogelijkheden.

WD2-5

De stad zelf is zoals je vast wel weet gelegen in Noord-Californië alwaar het veelal mooier weer is dan in Chicago dat nog veel noordelijker ligt. Ubisoft kiest ditmaal voor deze stad omdat hier veel gameplay mogelijkheden liggen en daarnaast is het geen onbekende haven voor de ontwikkelaar, aangezien we bijvoorbeeld met Driver ooit ook de stad al eens aandeden. Watch_Dogs 2 schotelt echter meer dan alleen de stad voor. Natuurlijk heb je het centrum, maar je kunt dit ook verlaten via de Golden Gate Bridge om zo bij meerdere kleinere dorpjes buiten de stad te komen. Deze zijn natuurlijk allemaal aan elkaar verbonden en zodoende kan je dus een groot rondje rijden om weer in de stad uit te komen.

Rijden is verder geoptimaliseerd

Het rijden is ook nu weer volop aanwezig, maar op dit aspect kreeg men veel kritiek te verduren. Nu is het een beetje afhankelijk van je skills, maar de besturing werkte in dat opzicht in het origineel niet altijd even optimaal. Dat is nu aangepakt, want men heeft een nieuw besturingsmechaniek in de game verwerkt en hierdoor voelt het rijden nu natuurlijker aan. Nu merkten wij op zich niet direct hele grote verschillen ten opzichte van het origineel, maar dat het prettig aanvoelt is wel een zekerheid. Hiermee lijkt men dus op een juiste wijze het kritiek tegemoet te komen.

Je kan binnen de map overal naar toe rijden, maar als je daar geen trek in hebt biedt de game je ook de mogelijkheid om snel te reizen naar een andere locatie op de map. Hierdoor kan je jezelf snel verplaatsen mocht dat nodig zijn als je snel missies of zijmissies wilt afwerken en je geen trek hebt om de hele tijd heen en weer te rijden. Allemaal op zichzelf vrij logische elementen, want dat zien we immers vaker terug in andere open-wereld games. Wat Watch_Dogs echter uniek maakt zijn de mogelijkheden die je hebt als Marcus Holloway, de protagonist in deze game.

WD2-3

Hacken 2.0

Net zoals Aiden beschikt ook Marcus over een zeer geavanceerde telefoon, waarmee hij praktisch alles kan hacken wat hij op zijn pad treft. Zoals logisch is bij een vervolg, zijn ook deze mogelijkheden verder uitgebreid en hier kregen we een korte demonstratie van te zien om dit nadien zelf toe te kunnen passen. Een auto stelen is voor Marcus geen probleem, maar wat nu als er politie vlakbij staat? Die zal je normaliter gelijk spotten om nadien de achtervolging in te zetten. Je hebt nu echter de mogelijkheid om met je mobieltje de auto over te nemen om die achteruit of vooruit te laten rijden met daarbij de optie tot sturen. Ideaal om de politieauto een meter of tien naar achteren te laten rijden, waardoor de agenten helemaal in de war raken over wat er gebeurt. In de tussentijd steel jij een auto en rij je ongestoord weg.

Ook kan je hiermee nietsvermoedende vijanden aanvallen evenals dat je er op een creatieve wijze chaos mee kan creëren. Het hacken gaat echter verder dan dat alleen, want naast de basis mogelijkheden die je inmiddels kent, zul je ook nieuwe opties tot je beschikking krijgen. Zo kan je bijvoorbeeld via je telefoon stroom aftappen bij anderen, zodat je niet telkens met een lege batterij zit. Ook bestuur je via je telefoon een kleine drone die je op grote hoogtes in kan zetten en tevens is het mogelijk om een klein radiografisch bestuurbaar voertuigje in te zetten.

De mogelijkheden zijn behoorlijk divers en dat stelt je in staat om vrij creatief met missies om te gaan, aangezien je al je tools op de meest uiteenlopende manieren in kan zetten om zo het beoogde doel te bereiken. Datzelfde element keert ook terug bij het aanvallen van vijanden, want waar je naast met je traditionele wapentuig de vijand kan aanvallen beschik je ook over allerlei secundaire mogelijkheden. Hierdoor is het spelen met stealth als uitgangspunt nog interessanter, want je kan nu veel meer middelen inzetten om je doel te bereiken.

WD2-4

Eén van de situaties die we voorgeschoteld kregen was dat we in een schuurtje bovenop een pand moesten zijn, maar deze werd bewaakt door wat bewakers en een hond. Door onze radiografisch bestuurbare auto in te zetten konden we alvast de elektrische beveiliging uitschakelen via een stoppenkast die beneden aan de muur hing. Door echter iets onvoorzichtig te werk te gaan zag de bewaker het karretje en daar was hij natuurlijk niet van gediend. Een grappige situatie volgde daarop, want door chaotisch heen en weer te rijden kreeg de bewaker het niet voor elkaar de auto kapot te schoppen.

Nu is Watch_Dogs geen game vol met humor, maar dit kun je zelf wel creëren doordat je zelf de gekste dingen kunt doen. Denk bijvoorbeeld aan de bekende hoogwerkers, waarmee je jezelf gemakkelijk omhoog kunt verplaatsen, je kunt er nu echter ook mee wegrijden als je dat wilt. Nu is dat typisch iets van het bekende ‘aanklooien’ in de wereld, maar de game stelt je met deze middelen tevens in staat om elke situatie op verschillende manieren te benaderen.

Terug naar het omschreven scenario, want hoewel de elektronische beveiliging nu was uitgeschakeld, diende er nog wel afgerekend te worden met de bewakers die her en der rondliepen. Ik koos hier voor stealth, waarbij onze taser ideaal was om de hond en de bewaker beneden uit te schakelen. Bovenop het dak liep ik echter tegen de lamp, maar voordat het echt escaleerde was m’n taser wederom voldoende. De nuance is echter dat ik dit alles over had kunnen slaan nadat ik de elektronische beveiliging had uitgeschakeld door domweg de hoogwerker naar boven aan te zetten en de ruimte in te sluipen waar ik zijn moest.

WD2-2

Aan de slag in coöp

Het hacken biedt in Watch_Dogs 2 nog meer mogelijkheden dan voorheen en datzelfde zagen we terug in het coöperatieve aspect van de game. De wereld die aan je voeten ligt zal jij in je eentje gaan verkennen, maar zo nu en dan kom je wel een andere (menselijke) speler tegen. Deze kan je uitnodigen voor een coöp sessie en nadien kan je kiezen uit een reeks van coöperatieve missies. Dit kun je samen door te communiceren via een headset afronden, als je daar tenminste de behoefte toe hebt.

Het leuke van deze missies is dat je geheel vrij in je aanpak bent. Zo kan de ene speler voor een ‘guns blazing’ aanpak kiezen om zo de vijanden af te leiden, terwijl de andere speler het werk verricht om het doel te bereiken. Om dat alles echter goed uit te voeren dien je wel even de boel te verkennen en daar is je drone dan weer ideaal voor. Deze kan je inzetten om vijanden te markeren en tevens om een goed overzicht op de situatie te krijgen. Interessant hierbij is dat je met de rechteranaloge stick (indrukken) een grijze netview naar voren kunt halen die automatisch alle interessante en hackbare objecten aanduidt. Dit kan je op elk gewenst moment inzetten om zo snel de omgeving te verkennen en meer te zien dan je met het blote oog waarneemt.

Dit werd dan ook veelvuldig ingezet voorafgaand en tijdens de coöp missie en deels in combinatie met de drone om zo goed voorbereid het gebied te betreden alwaar het de bedoeling was twee harde schijven te stelen. De situatie liep echter door onvoorzichtigheid uit de hand en hier kwamen weer andere hack aspecten boven water. Zo is het wederom mogelijk om headsets te jammen, waardoor vijanden even de draad kwijtraken. Leuker is echter om een vijandige gang een oproep tot versterking te sturen, waardoor de vijanden elkaar gaan uitschakelen. Een gevaar hierbij is wel dat ze ook op jou gaan schieten als ze je zien.

WD2-1

Kortom, ook in coöp staan de hacking mogelijkheden centraal en hierbij krijg je nu nog meer mogelijkheden om het op een gevarieerde wijze aan te pakken. Het starten van een coöp missie ging ook behoorlijk vlot, want je telefoon is nu nog belangrijker. Hierop beschik je namelijk over een Dedsec app, welke je nieuwe missies geeft die je nadien kan activeren. Dat geldt zowel voor je singleplayer ervaring als de coöperatieve missies, waardoor het allemaal net wat meer interactief aanvoelt en dat past goed bij het karakter van Watch_Dogs.

Voorzichtigheid geboden

Ubisoft heeft met Watch_Dogs destijds hoog van de toren geblazen en daar hebben ze gelukkig van geleerd. Niet alleen benadert men dit tweede deel een stuk voorzichtiger, ook hebben ze goed naar de kritieken geluisterd. Alle beelden die je tot zover zag (op CGI beelden na) zijn allen in-game. Ja, de game is in dat opzicht visueel niet baanbrekend, maar het geeft tegelijkertijd wel een duidelijk beeld van hoe de visuele kwaliteit uiteindelijk zal zijn en hierbij valt vooral op dat de animaties van Marcus bijzonder strak zijn uitgewerkt.

De hack mogelijkheden zijn met dit deel verder uitgebreid en waar ze in het origineel al wat onrealistisch waren, legt Watch_Dogs 2 de lat een flink stuk hoger. Het is dus niet zo gek dat je hier en daar wat bedenkingen bij de mogelijkheden plaatst als je juist genoten hebt van het ‘realisme’ in het origineel. Anderzijds geeft het wel ongelofelijk veel mogelijkheden tot creatieve gameplay en dat kan de enigszins eentonigheid van het origineel op veel fronten gaan overtreffen. Hierdoor zit er veel potentie in Watch_Dogs 2 en dat maakt ons tot zover best wel enthousiast over de game. Ubisoft is eerlijk over wat je mag verwachten en dat is erg prettig.

Voorlopige conclusie

Met Watch_Dogs 2 kiest Ubisoft voor een nieuwe stad, een nieuw personage en meer mogelijkheden. Dat is een goede ontwikkeling, maar wel enigszins wennen voor fans van het eerste deel. De wat grauwe sfeer is omgeruild voor een meer toegankelijke vibe die San Francisco kenmerkt, maar dat zonder de kern van de gameplay uit het oog te verliezen. Ubisoft luistert daarnaast erg goed naar alle kritieken die men had op het origineel en dat is iets wat we vrij snel hebben geconstateerd tijdens onze speelsessie. De game voelde tijdens het spelen met de E3 demo als erg degelijk aan, hoewel er hier en daar nog wel wat werk verricht mag worden. Maar, met nog een half jaar te gaan heb ik er wel vertrouwen in dat Watch_Dogs 2 een deftige game gaat worden.