CoDIniniteWarfareLogo
In actie gezien: Call of Duty: Infinite Warfare – Call of Duty is inmiddels de vaste shooter die je jaarlijks uit de winkelschappen kunt plukken en met het huidige succes zal Activision dat logischerwijs door blijven zetten. Dit jaar is Infinity Ward weer aan zet, de Call of Duty studio van oorsprong en zij komen met Call of Duty: Infinite Warfare. Een shooter die de wat besmette reputatie van de studio door Call of Duty: Ghosts – volgens velen – moet wegpoetsen en dat doen ze met een futuristische shooter. Iedereen heeft er momenteel wel z’n zegje over, maar vooroordelen uitspreken kan iedereen. Wij zagen de game in actie en het ziet er naar uit dat we de klassieke Infinity Ward Call of Duty gameplay krijgen in een modern jasje.

In de nabije toekomst gaat het… fout

Call of Duty: Infinite Warfare is een game die een realistisch toekomstbeeld moet schetsen waarbij de Aardse grondstoffen zijn opgeraakt. Mensen zijn echter altijd ambitieus en dus kijken ze verder dan alleen op Aarde naar middelen om hun toekomst te verzekeren. Maar zoals altijd in Call of Duty gaat er een hoop fout en dus krijg je als speler te maken met een situatie waarbij je het niet alleen op Aarde, maar ook in het heelal tegen de vijand moet opnemen. Deze vijand wordt geleid door Kit Harington die de rol vertolkt van de leider van de Settlement Defense Front.

CoDIW1

Deze factie heeft zich jaren eerder afgesplitst van de globale organisatie United Nations Space Alliances en zij gaan in de aanval op deze club. Dat brengt natuurlijk een hoop gedonder met zich mee en in de game neem jij de rol aan van kapitein Reyes vanuit wiens ogen jij de strijd zal beleven. Deze strijd beperkt zich niet alleen tot de Aarde, maar zal ook in het heelal uitgevochten worden en daar hebben we inmiddels de nodige beelden van kunnen zien. Het ene moment ren je door de straten en het andere moment bevecht je de vijand in de ruimte met een ruimteschip.

Herkenbare gameplay in een futuristisch jasje

Het kopje boven deze alinea is een nogal voor de hand liggende inleiding op hetgeen komen gaat. We krijgen traditionele en herkenbare gameplay. Dat is vanzelfsprekend als je het hebt over de Call of Duty franchise, maar de nuance hierin is dat het jasje waarin de game gestoken is daadwerkelijk nieuw aanvoelt. Het oogt natuurlijk futuristisch, maar de manier waarop de shootouts plaatsvinden gaf een kenmerkende indruk van Infinity Ward. Vraag me niet hoe of waarom, maar de demonstratie voelde heel erg als de klassieke Infinity Ward shooters aan en dan met name de eerste Modern Warfare delen.

CoDIW2

Snel bewegen door straten waar overal wat om je heen gebeurt, snelle actie, dekking zoeken, granaat gooien en weer verder rennen. Het alom bekende concept, maar het smaakte behoorlijk naar meer tijdens de demo achter gesloten deuren. Deze demo was overigens twee keer zo lang als hetgeen getoond werd tijdens de persconferentie en hoewel het alsnog aan de korte kant was, gaf het wel een duidelijke indruk van de variatie en gameplay die je mag verwachten. Ja, het is futuristisch, maar het is niet van het kaliber Advanced Warfare dat zijn (in-game) tijd ver vooruit was via de verschillende gameplay mogelijkheden, waaronder de exosuits.

Toch moet je dat niet verkeerd opvatten, want er zijn weldegelijk technische hoogstandjes aanwezig. In de nabije toekomst is de technologie natuurlijk veel meer geavanceerd en dat zien we dan ook terug in de gameplay. Er worden meer robots ingezet in de strijd en tevens krijg je als hoofdpersonage ondersteuning van ene Ethan, een robotsoldaat die acteert als een mens en dus een belangrijke companion kan en gaat zijn in je strijd tegen de vijanden. Deze snufjes die Reyes kan gebruiken en inzetten worden andersom ook door de vijand gebruikt, maar wat Infinity Ward hier erg knap doet is dat ze enerzijds een futuristische game aanbieden, maar anderzijds dit erg klassiek aanvoelend brengen. Kortom, het draait nog steeds om jou als soldaat met het geweer in de hand. Jij bent de beslissende factor en niet alle robots, drones en meer die om je heen te vinden zijn en zwermen.

CoDIW3

Van de Aarde zo de ruimte in

Een interessant aspect van Call of Duty: Infinite Warfare is dat de gevechten zich zowel op Aarde als in het heelal afspelen. Aan het einde van de missie – die gepresenteerd werd – zagen we dat Reyes zijn eigen gevechtsvliegtuig opriep om er nadien in plaats te nemen. In plaats van dat we dan een laadscherm te zien krijgen om vervolgens in de ruimte gedropt te worden, beleefden we zijn vliegtocht vanaf de Aarde naar de beoogde plek in de ruimte geheel in-game vanuit een first person perspectief en ja, dat is best indrukwekkend. Niet alleen om dat te aanschouwen, maar ook omdat de gameplay nadien compleet verandert.

Eenmaal in de ruimte was daar het gevecht met andere ruimteschepen, waarbij de klassieke run-and-gun gameplay ingewisseld werd voor dogfights. Dit zijn echter dogfights die net even wat geavanceerder aanvoelen, want met je ruimteschip kan je meer dan alleen vooruit vliegen en sturen. Je bent namelijk ook in staat om te strafen en dat maakt de actie net even wat anders dan je gewend bent van de traditionele vlieggame. Dit heeft natuurlijk te maken met de geavanceerde technologie die je tot je beschikking hebt, waardoor je ruimteschip aanzienlijk wendbaarder is. Het gevecht dat vervolgens werd uitgevoerd heeft iedereen inmiddels kunnen bekijken en hoewel de actie erg heftig was, voelde dat verder niet per se vernieuwend of uniek aan.

CoDIW4

Wat dan wel weer leuk is, is dat je ook op bepaalde momenten je ruimteschip kan verlaten om de vijand op de normale manier onder vuur te nemen. Dat is nogal risicovol, want als je geraakt wordt in je luchtslang of je helm, kan je fluiten naar een langer leven. Tegelijkertijd biedt de gameplay hierin wel leuke mogelijkheden, waaronder de optie tot het verplaatsen met een grappling hook, waardoor je vijanden van dichtbij of eventueel zelfs met een mêlee aanval uit kunt schakelen. Natuurlijk is dat element samen met de dogfights slechts een fractie van wat we gezien hebben, maar het toont wel aan dat we in een kwartier tijd best wel wat afwisseling hebben gezien.

Voorlopige conclusie

Call of Duty: Infinite Warfare heeft in de publieke opinie misschien alle schijn tegen, maar hetgeen we achter gesloten deuren te zien kregen smaakt best wel naar meer. We zijn de presentatie zonder vooroordelen ingegaan en werden uiteindelijk best wel verrast. Dat zit hem niet zozeer in de futuristische setting, maar meer het klassieke gevoel van gameplay dat de game oproept zodra je met Reyes door de straten rent en alles kapot schiet wat je tegenkomt. Afsluitend moeten we wel opmerken dat we tops een kwartier van de singleplayer hebben gezien en dat is vooralsnog te weinig om echt concreet te zijn. Dat het interessant oogt is in ieder geval wel duidelijk, maar we hebben het hier over een fractie van de game. De titel bevat immers ook nog een Zombies modus en multiplayer, maar die krijgen op een later tijdstip pas meer informatie.