Gespeeld: Gran Turismo Sport – Kazunori Yamauchi kondigde op een speciaal evenemt vlak voor de E3 Gran Turismo Sport officieel aan. Natuurlijk was de eerste trailer al te zien tijdens de Paris Games Week vorig jaar, maar dit moment stond in het teken van de game uiteen zetten en zodoende weten we inmiddels allemaal wat we kunnen verwachten. Logischerwijs was de game op de E3 speelbaar en we zijn even in de playseat gestapt om een paar rondjes te rijden.
Weinig nieuws
De paar rondjes die we konden rijden is eigenlijk het enige wat we aan nieuws kunnen toevoegen aan alle al bekende details. We weten dat de game een nieuwe soort campagne bevat, welke afstapt van de traditionele eindeloze reeks van cups. Ditmaal werk je je op van een amateur naar een professional middels rijscholen en steeds meer intensieve races. Dat concept is een welkome afwisseling, want ongeacht je Gran Turismo fan bent of niet, het traditionele model was wel toe aan een frisse nieuwe insteek.
Interessanter is echter de samenwerking met de autosport federatie FIA, welke in-game kampioenschappen zal organiseren wat weer in verbinding staat met het online racen component. Men heeft flink veel plannen hiervoor, dus dat kan nog best wel eens een interessante draai aan het Gran Turismo geheel geven. Verder zal de game natuurlijk klassieke modi bevatten, zoals een time trial, arcade race enzovoort. Deze laatste hebben we even kunnen proberen om een feeling te krijgen van Gran Turismo Sport en dat vertelde ons een aantal zaken.
Vertrouwd en mooi
Op het moment dat we in de playseat plaatsnamen om wat rondjes te rijden kregen we gelijk dat typische Gran Turismo gevoel. Dat zit hem in de visuele aankleding, de menu’s die je doorloopt en het racen zelf. Yamauchi en zijn team lijken ogenschijnlijk weinig af te wijken van het oorspronkelijke simulatie gevoel en dat zal voor fans als muziek in de oren klinken. Ook het rijden zelf ging als een zonnetje hoewel dat natuurlijk per auto verschilt, zoals een echte simulator betaamt. Wat hier een positieve bijdrage in levert is dat de game er visueel ook erg netjes uitziet.
Het is geen fotorealisme wat je voorgeschoteld krijgt, maar dat Gran Turismo Sport er visueel erg netjes uitziet staat buiten kijf. De details van de auto’s zijn hetgeen wat hier vooral in het oog springt, want deze zijn stuk voor stuk met veel zorg in de game gemodelleerd en van visuals voorzien. Men kiest expres voor een hoge visuele kwaliteit, want zo zullen we alle races in 1080p kunnen beleven met daarbij een framerate van 60 frames per seconde. Hier moet Polyphony Digital echter wel wat op inleveren en dat is dat er geen dynamisch weer en geen dynamisch tijdverloop aanwezig is.
Dat is ergens een beetje opmerkelijk, want een racer als Driveclub weet die zaken allemaal wel te combineren en hoewel de auto’s daar qua details (reclame etc.) misschien wat minder gedetailleerd zijn, lijkt het niet per se iets wat te wijten valt aan de power van de PlayStation 4. Kortom, een wat vreemde oplossing als je het ons vraagt, maar de ontwikkelaars zullen daar ongetwijfeld meer goede redenen voor hebben. Toch voelt het dan wel een beetje als een stap terug en dat is ergens een beetje jammer.
Toch enige zorgen
Gran Turismo Sport zal ongetwijfeld een prachtige racegame worden waarbij de auto’s echt de hoofdrol opeisen. Ze zien er stuk voor stuk superstrak uit, laten zich afwijkend van elkaar besturen en hierbij krijg je dan een reeks mooie modi, tracks en diepgaande opties met betrekking tot de afstelling. Toch is er een punt dat ons zorgen baart, hoewel we hierbij moeten aangeven dat we dit puur baseren op de arcade modus en een aantal rondjes rijden. Het is misschien wat voorbarig om daar nu al echt concreet een verwachting aan te hangen, maar van enige voorzichtigheid qua benadering is niemand ooit slechter geworden.
Het racen zelf ging als een zonnetje waarbij je goed moet opletten dat je niet van de baan vliegt of jezelf van de baan laat rammen door andere racers af te snijden. Vanuit dat oogpunt schotelt de game je echt een toffe simulator voor, maar na anderhalf rondje op een race van drie rondjes lagen we aan kop zonder dat de andere coureurs echt dichterbij kwamen. Nu is een matige AI Gran Turismo niet onbekend en na wat races bemerkten we dat dit keer op keer voorkwam. Nu is dat enigszins instelbaar met de moeilijkheidsgraad, maar we zijn na deze ervaring erg bang dat Gran Turismo Sport qua races in potentie een optochtsimulator is en dat doet ons met alle concurrentie in het genre wat huiverig stemmen.
Dat tergende gepiep
Wat ook best wel opviel tijdens het spelen van de demo, was dat een klassiek Gran Turismo ding wederom aanwezig is. Zo is daar nog steeds dat tergende gepiep als je door een bocht rijdt. Nu is de ondergetekende regelmatig op circuits geweest bij allerlei races van diverse disciplines en heeft tevens een keer mee mogen rijden met een professionele coureur. Nooit en te nimmer hebben we hier een overdaad aan piepende banden gehoord en hetzelfde geldt voor een audio ervaring in andere racegames. Toch blijft dit keer op keer terugkomen in Gran Turismo terwijl dat in realiteit niet direct zo hoeft te zijn. Oke, het is een detail en niet echt een zorgenpunt, maar het is na zoveel delen wel aardig tergend aan het worden.
Voorlopige conclusie
We zijn tot zover niet direct heel positief over Gran Turismo Sport, met name in de laatste paar alinea’s. Nu is het tergende gepiep echt een zeer persoonlijk ding, maar dat neemt niet weg dat het wel opvallend is. De optocht omschrijving is een bekend euvel in de franchise en dit lijkt terug te keren, zij het wel dat deze ervaring puur op de arcade modus is gebaseerd. Het is dus voorbarig om hier nu al definitief over te zijn, maar het stelt onze verwachtingen wel enigszins bij. Hoe de uiteindelijke game gaat worden, dat is iets waar we alsnog zeer benieuwd naar zijn, want we hebben slechts een fractie gezien. Dat we een mooie racegame krijgen ligt in ieder geval in de lijn der verwachting, want slecht zijn de games van Polyphony Digital immers nooit geweest.
op deze eerste game ervaring ga ik nooit op in zeker niet als het om GT reeks gaat die neem ik zelf onderhanden om te zegen als hij goed is of niet .
maar ik persoonlijk heb er altijd goede vertrouwen in dus afwachten gewoon π toch goed werk mensen van sense
ik ga ook afwachten.
mvg
Ow yea ow yea pre orderd! Insta buy
Na gt5 was ik er al op uitgekeken… Deze laat ik dus ook maar liggen.
Ik denk niet dat het overdreven gepiep van de banden een persoonlijk iets is als ik de reacties her en der op internet zie. Dat is voor mij ook een minpunt. Net zoals de futuristische auto’s, die zijn niet mijn smaak.
Ik wacht de reviews wel af, sowieso heb ik geen zin in een racegame die zich voornamelijk online afspeelt. Maar het ziet er wel goed uit en als de onlineraces via de PS4 uitgezonden worden zal ik zeker wat races bekijken.
Heb de game al gepre-orderd. Het zal vast niet meteen perfect zijn, maar komt er wel in de buurt. Ik heb naast de ps4 de 3 nog vanwege gt6, die leuker is dan driveclub.
@RStylesGeleen: Kleine tip : op F1today staat een filmpje van een vliegend rondje van de Oostenrijkse GP met de auto van… jawel. MAX ! π
@RStylesGeleen: Van de Game F1 2016 ofcourse π
@Mrduckie88: Al gezien! Haha ziet er goed uit. Zag ook een nieuw filmpje op t Youtube kanaal van Assetto Corsa met Vettel.. Ook Haryanto upload altijd filmpjes waar hij een rondje Assetto Corsa doet op t circuit waar dat weekend geraced word maar dan denk ik, Assetto Corsa mag dat toch helemaal niet doen? Echte F1 autos en coureurs gebruiken? Dat is ze rede waarom F1 bij Project Cars Formula A heet, dus dat snap ik even niet..
@RStylesGeleen: Mogelijk wel bepaalde contracten met bepaalde coureurs? Dat gebeurt wel eens vaker natuurlijk. De rossi game gebruikt ook bepaalde motorfietsen etc. terwijl er ook een motogp game is.
Driveclub draait op 30 fps dus logisch dat die wat mooiere effecten kan tonen
@Mrduckie88: Ja apart, misschien idd bepaalde contracten met bepaalde coureurs maar het lijkt me sterk dat Assetto Corsa het hele F1 gebeuren mag gebruiken in de game, maargoed we zullen zien volgende maand, dan komen Assetto Corsa en F1 uit binnen een tijdsbestek van 3 dagen! Dat word dus weer veel racen haha, heb je trouwens al mijn nieuwe topic gezien op PsX? Speciaal voor de race fans!
Jongens, Tamakoshi en z’n team willen de game optimaal op VR laten draaien.
Snap dat dan…VR is voor het race
Genre de grootste verandering ooit. Next level. Daarom ook FiA etc.. Ze denken vooruit. De 2d voor de buis race gamers zijn niet meer serieus te nemen zodra VR wijds beschhikbaar is middels PSVR…
“Dat is ergens een beetje opmerkelijk, want een racer als Driveclub weet die zaken allemaal wel te combineren en hoewel de autoβs daar qua details (reclame etc.) misschien wat minder gedetailleerd zijn, lijkt het niet per se iets wat te wijten valt aan de power van de PlayStation 4. Kortom, een wat vreemde oplossing als je het ons vraagt, maar de ontwikkelaars zullen daar ongetwijfeld meer goede redenen voor hebben. Toch voelt het dan wel een beetje als een stap terug en dat is ergens een beetje jammer.”
Lekker subjectief artikel weer!! Hebben we dus geen reet aan. Boeiend dat dynamische weer; wat zijn de race eigenschappen en hoeveel invloed hebben we daar daadwerkelijk op met set-ups. Races zijn zo kort behalve de 24 uur dat het niet zo vaak voorkomt dat je 20 weertypes hebt…… Dus tis toch gewoon realistisch dat je 10 rondes hetzelfde weer hebt of 2 uur lang. Belangrijker is dus wat brengt de game aan customization options en de manier waarop men progressie boekt. hoe zal de multiplayer eruit zien en zich gaan verhouden?
Ik wacht op info
@RStylesGeleen: Ik kijk ook enorm uit naar Assetto Corsa, lees er veel positieve dingen over! Bedankt voor de tip over het forum, heb m’n bijdrage net geleverd. π
@212.204.156..xxx: Klopt, VR gaat racegames weer een heel andere en mooiere beleving geven. Denk aan de apex inkijken en veel beter kunnen zien waar je tegenstanders zitten (zoals in het echt). Kan niet wachten!
@17.142.157..xxx: Mee eens, veranderende weersomstandigheden zijn een nice-to-have feature, maar hebben zeer weinig impact op de totale beleving van het spel, tenzij je alleen maar endurance races rijdt natuurlijk.
@83.87.164..xxx: Dat klopt inderdaad. Driveclub is niet 60fps, maar 30fps. Dat is de reden dat ze dynamisch weer hebben, en dat is ook de reden waarom GTS dit niet kan doen met 60fps. Driveclub kan dit ook niet combineren.
Het is dus geen stap terug en het is ook niet jammer, maar gewoon een bewuste, duidelijke en logische keuze. 60fps is immers wat Gran Turismo hoort te hebben.
FIA licentie systeem moet nog wel even in Nederland geregeld worden. Maar zal wel goed komen
Dat er geen dynamisch weer en tijd effecten in zit zegt voor mij genoeg over de Ps4 ik begrijp nog steeds niet waarom Sony en Microsoft met zulke underpowerd hardware zijn gegaan voor deze generatie. en de graphics zien er niet eens veel beter uit dan 5 en 6 en al helemaal niet vergeleken met gt5p die geen flikkerende schaduwen had.