Naast het feit dat FIFA 17 van de Ignite engine zal overstappen op de welbekende Frostbite engine, was het grootste nieuws rondom deze nieuwe FIFA game toch wel de verhalende modus ‘The Journey’. In deze modus stap jij in de huid van de jonge revelatie Alex Hunter en start jij jouw eigen weg naar een glorieuze carrière.

Naast het feit dat je je eigen carrière vorm kan geven in deze modus, was de manier waarop nog niet altijd even duidelijk. Gamereactor heeft in Los Angeles de mogelijkheid gehad om een interview te houden met de creative director Matthew Prior en deze wist ons iets meer opheldering te geven over deze nieuwe modus.

“We really wanted to create choice and variation. So the idea being that if we both play The Journey and have a conversation after, our experience is going to be very different. So examples of that is you can sign for any of the English Premier League teams. So straight off the bat, that’s a huge decision; you know an experience for Bournemouth versus Man City could be very different.

Zoals we hierboven uit kunnen opmaken zal voor iedereen het verhaal dus anders verlopen. Zo zal je als speler minder druk op je hebben staan bij een club als Bournemouth of Burnley, maar zal je toch echt moeten presteren wanneer je er voor kiest om voor grote clubs als Manchester United of Arsenal uit te komen.

“The questions that you answer throughout The Journey will have a cause and effect, so that under the hood is driving a personality. So if you answer all fiery questions, you will become a fiery personality, and that will manifest itself on the pitch. So you’ll see how he reacts to being tackled, that will change. It will also drive certain content. So if you’re the fiery guy you might see certain scenes and experience different things that if I was the calm guy, I wouldn’t. So everything is kind of cause and effect within the mode. Every choice you make, both on and off the pitch, drives The Journey differently. And then obviously how you play and what you do on the pitch, none of that is scripted. Every kick of the ball in the mode is entirely in your control, we don’t force you to do things, so consequently a very different experience based on what you do. So if you go in and you hack someone down and get a red card, you will see scenes as a result of that that if I’m the kind of nice guy that never goes in with a tackle, I won’t see. So it’s a big part of The Journey is that there’s a very uniqueness to it. You can win certain things, you can lose, you can get relegated, that kind of thing. So there’s a lot of choice, a lot of variation, so your Journey is very unique to you. It’s not on-rails in any way.”

De manier waarop je voor en na de wedstrijden de vragen van de pers beantwoord zal daarnaast invloed hebben op de persoonlijkheid van de speler, alsook de manier waarop de omgeving je zal behandelen. Wordt jij dus die woeste, allesvernietigende vedette? Of kies je ervoor om meer de frivole allemansvriend uit te hangen op en naast het veld? De keuze is geheel aan jou.

Zoals al eerder gezegd, lijkt EA Sports dus een geheel nieuwe weg in te slaan met deze nieuwe modus, maar we zijn zeker hoopvol over de manier waarop deze modus zich zal gaan uitpakken. Het duurt nog even voordat we daadwerkelijk aan de slag kunnen met deze game, want FIFA 17 zal op 29 september in de winkelschappen liggen.