DaysGone_Logo_White_1465877632-ds1-670x377-constrainIn actie gezien: Days Gone – De volgende grootschalige pandemie Een epidemie heeft flink huisgehouden in het Noord-Westen van Amerika met als gevolg dat bijna de gehele bevolking slachtoffer is geworden van een merkwaardig virus dat hen verandert in ‘Freakers’. Jij als stoere biker bent echter een geluksvogel die nog niet aangetast is door het virus en dus trek je rond om te blijven overleven, op zoek naar voedsel, vijanden en middelen om je onzekere bestaan te blijven garanderen. Dat is echter een lastige opgave en daar zal jij tegenover geplaatst worden in Days Gone, de eerste nieuwe IP van Sony Bend sinds Syphon Filter.

Vechten voor je leven

In Days Gone spreekt de ontwikkelaar over de ‘Freakers’; dit is een andere benaming dan simpelweg zombies, want men benadrukte dat we hier niet te maken hebben met zombies. In Days Gone is de bevolking ‘geturnd’ in een soort mensachtige wezens die vrij hersenloos hun leven leiden en bewust mensen grijpen als ze daartoe de kans krijgen. Het verschil ten opzichte van de welbekende zombies is dat deze Freakers wel meer menselijke trekken hebben behouden. Zo drinken ze water bij meertjes en jagen op dieren (en mensen) puur om zelf ook te kunnen overleven.

DaysGone1

Daar waar zombies meestal traag zijn, is dat in Days Gone echter een ander verhaal, omdat de Freakers juist geen compleet hersendode wezens zijn. Ze functioneren tot op zekere hoogte als mensen en kunnen zich dus uitermate snel voortbewegen in de wereld van de game. Dat brengt dus een grote overmacht aan vijanden met zich mee en die kan je aanpakken op de manier die Sony toonde tijdens de onthulling van de gameplay. Je kan echter ook met stealth te werk gaan of de confrontatie in z’n geheel vermijden; het is compleet aan jou hoe je de situatie benadert.

Stap op je motor en rij weg

Days Gone beslaat een forse speelwereld waar je volledig vrij in kunt gaan en staan waar je maar wilt. Je krijgt hierbij allerlei verschillende omgevingen voor je kiezen, zoals bossen, bergen, besneeuwde omgevingen en meer. Dit alles is gebaseerd op Noord-West Amerika, wat een brede variatie in omgevingen bevat en dus uitermate geschikt is voor deze game, aldus de ontwikkelaar. Dat is niet zo heel vreemd overigens, want de studio die de game in ontwikkeling heeft, is namelijk daar gevestigd. Ze omschreven de speelwereld als hun eigen achtertuin, wat dus insinueert dat ze het zo natuurgetrouw mogelijk nabootsen en hierbinnen voldoende variatie bieden.

DaysGone2

In deze wereld is je trouwe vervoermiddel je motor en dat is ook niet zonder reden, want veel van de ontwikkelaars zijn bikers en dus is dat element prominent aanwezig. Dat maakt het gelijk interessant voor de gameplay, want tijdens de persconferentie liet men zien dat Deacon – het hoofdpersonage – voor een ‘guns blazing’ aanpak koos. In de playthrough die we achter gesloten deuren te zien kregen, was daar een andere aanpak waar we zo op terugkomen.Het is echter ook mogelijk om gewoon na het uitschakelen van het doel terug naar je motor te rennen, op te stappen en weg te rijden. Vrijheid staat centraal en dat wordt aangemoedigd door een vervoersmiddel dat je regelmatig uit de brand zal helpen.

Een motor is bovendien een stuk wendbaarder dan een auto, dus ook tijdens de verschillende gameplay-momenten zal de motor een cruciale rol gaan spelen. Hoe we dat precies moeten interpreteren, is nog even koffiedik kijken, omdat men daarover niet in detail wilde treden. Evenmin over het verhaal, want hoewel de open wereld suggereert dat je volledig vrij in je aanpak van de missies bent, is dat niet per se het geval. Men heeft namelijk een levend ecosysteem ontwikkeld voor de wereld om het zo realistisch mogelijk aan te laten voelen en je het idee te geven dat je alle vrijheid hebt. Toch schuilt er een complex verhaal achter de game, want daar drijft het geheel namelijk op. Deacon is een gebroken man, een voormalige biker outlaw en tegenwoordig bounty hunter. Een paar details… en daar zullen we het voorlopig ook mee moeten doen.

DaysGone3

Het verhaal is dus nog volledig in nevelen gehuld, maar afgaande op de woorden van de ontwikkelaar ziet het ernaar uit dat we een mooi pakket gaan krijgen met veel gameplay-mogelijkheden, een diepgaand verhaal en brute combat. Men gaf expliciet aan dat je de game kan spelen zoals je dat zelf wilt en dat er dus niet direct een beperking aanwezig is in gameplay. Daarbij gaf men tevens aan dat we slechts een fractie van het totaal hebben gezien en dat geldt zowel voor de wereld als voor de gameplay. Er is namelijk nog veel en veel meer, maar daarvoor grijpt men andere momenten aan om dat uit de doeken te doen. Wat echter wel duidelijk is, is dat Sony Bend behoorlijk ambitieus is met wat ze met deze game willen bereiken.

Afwisselende aanpak

De persconferentie demo was een vrij korte manier om aan te tonen hoe een situatie kan verlopen. Deacon werd aangevallen door de persoon waarop hij joeg en dat was een trigger voor de Freakers om op hol te slaan. Deacon belandde uiteeindelijk op een toren, waarna hij aan alle kanten ingesloten werd. Men liet achter gesloten deuren echter een andere playthrough zien met hetzelfde resultaat, alleen was Deacon toen veel langer onderweg. Je kan namelijk geheel zelf je route bepalen en hoewel dit in twee scenario’s neerkwam op knallen voor je leven, kan het ook met stealth aangepakt worden en zoals al aangegeven: hij kan ook direct naar z’n motor rennen, opstappen en wegrijden.

DaysGone4

De route die de ontwikkelaar tijdens de presentatie koos, was langer en dat bracht toch wat variatie. Zo rende Deacon veel meer om de gebouwen heen, waarbij hij de omgeving gebruikte om de Freakers te dwarsbomen. Een korte opstopping was voor de Freakers een soort kuil, waar Deacon dan een molotov cocktail in gooide. Even later zag hij een stapel boomstammen liggen die netjes waren opgestapeld. Door hier een bom op te plakken die hij op afstand kon bedienen, creeërde hij de situatie dat diverse Freakers werden weggeblazen en anderen verpletterd werden door de rondvliegende en rollende boomstammen. Weer even later pikte hij een bijl op om met grof geweld Freakers uit elkaar te hakken en ga zo maar door.

Zoals al aangegeven, belandde Deacon in deze playthrough in dezelfde situatie, maar het verschil was dat hij nu veel langer eenzaam op de toren stond alvorens de Freakers echt dichtbij kwamen. Das was tijdens de persconferentie demo wel anders en de nuance hierin is niet alleen de route die je kiest, maar ook de items die je bij je hebt en oppakt. Hoe meer je onderweg vindt, hoe langer je de vijanden van je af kan houden en alsof dat nog niet genoeg is, zul je ook verschillende boobytraps kunnen plaatsen ter voorbereiding. Ook kan je de omgeving continu gebruiken in jouw voordeel en als je van stealth houdt, dan is het mogelijk om de Freakers niet eens te alarmeren. Zoals ik eerder al schreef: je kan het helemaal spelen zoals jij zelf wilt.

DaysGone5

Het belang van de wereld

De wereld is jouw speelveld en je zult dus goed op moeten letten om te kijken wat je zoal in je voordeel kunt gebruiken. Ga je liever de confrontatie aan, geen probleem, maar zorg wel dat je dan alles meepakt dat je onderweg aantreft op je pad. Hoe meer spullen je bij je hebt, hoe meer je kan doen. Daarbij geldt dat je ook allerlei items kan craften met de gevonden items, waardoor het element van overleven weer naar voren komt, want ineens is alles wel ergens nuttig voor. In een dode wereld is immers geen productie en dien je creatief te zijn met de middelen die je hebt.

De omgeving speelt dus een belangrijke rol, maar dat is niet het enige. Ook het weer kan een effect hebben op hoe je de gameplay ervaart. Er is een complete dag- en nachtcyclus aanwezig en andere weereffecten zullen invloed op de Freakers kunnen hebben. Hoe we ons dat precies moeten voorstellen, is echter nog even afwachten, want daarover wilde men nog geen uitspraken doen. Hetzelfde geldt voor dieren, hoewel de reactie van de ontwikkelaar de indruk wekte dat we ook geïnfecteerde dieren zullen treffen in de speelwereld die ongetwijfeld enige rol van betekenis zullen hebben in de gameplay. En dan zijn er tevens nog andere overlevenden. Kortom, de wereld is zowel gevaar als mogelijkheid, en daar lijkt de gameplay op gestoeld te zijn.

DaysGone6

Voorlopige conclusie

Sony Bend wist een goede indruk achter te laten tijdens de gameplay demonstratie gedurende de persconferentie. De tweede demo toonde echter zoveel meer, wat eens te meer aantoont dat Days Gone meer dan een simpele zombie slasher is. Een leuk detail: Deacon leek hopeloos aan het einde van de demo, maar uit de situatie waarin hij verkeerde, kon hij ook nog ontsnappen. Nou, dat belooft wat voor de uiteindelijke game. Het enige waar we een beetje mee zitten – wat erg afhankelijk is van de variatie en verhaal – is de vraag of het leuk genoeg blijft voor lange speelsessies. Continu Freakers afmaaien is leuk, maar brengt Days Gone hier voldoende variatie in zodat het pertinent interessant blijft? Dat en meer gaan we op een later moment zien, maar vooralsnog is Days Gone een bijzonder interessante titel. In de gaten houden dus.