xbox-one-huren

Microsoft communiceert al geruime tijd geen verkoopaantallen meer van de Xbox One, redelijk opvallend vooral vanwege het feit Sony PlayStation dit wel doet, evenals Nintendo. In een recent interview met Xbox-baas Phil Spencer legt het hoofd van de Xbox-divisie bij Microsoft uit dat daar een reden voor is. Nu zijn er veel mensen die, heel logisch ook, denken dat dit komt omdat de PS4 wereldwijd twee keer zoveel verkocht is als de Xbox One en Microsoft niet voor schut wil staan. Phil Spencer zegt echter dat dit niet de reden is maar, dat hij simpelweg “uit de discussie wil blijven over wie er meer verkocht heeft”.

Spencer zegt dat Microsoft “de consument in het midden van hun strategie plaatst” en dat Microsoft “geen strategie wil van wie meer verkocht heeft en wie minder”. Hij vertelt dat het hem niet zoveel uitmaakt hoeveel keer de Xbox One verkocht is, anders zouden ze niet alle Xbox-exclusives gaan uitbrengen op Windows 10, aldus Spencer.

Hij gaat verder door te zeggen dat het naar Windows 10 brengen van de exclusives ervoor zorgt dat hun consumenten niet per se een Xbox One hoeven te kopen. Het gaat hem meer om het feit dat er veel actieve spelers zijn op hun Xbox-netwerk, dan dat de Xbox One als een tierelier verkoopt. Dit netwerk strekt verder dan enkel de Xbox One en Windows 10 lijkt voor hun dan ook momenteel hetgeen te zijn wat het belangrijkste is.

“I put the customer at the centre of our strategy,” he said. “I don’t build a strategy to sell more Xbox Ones than [Sony] sell PS4s. If we were doing that we wouldn’t bring our games to Windows. Putting our games on Windows also gives someone a reason to say, ‘Hey, I don’t really need to go buy an Xbox One’. For us it’s about the number of engaged players we have on our network and trying to get as many people playing… even our Xbox 360 customers, I love those people and want to keep them playing.”

Het is natuurlijk maar de vraag hoe Phil Spencer zou reageren als de Xbox One wel beter had verkocht dan de PS4, maar hij zegt dat ook in dit scenario hij bij ditzelfde standpunt zou blijven.

“So putting the customer at the centre of what we’re doing is really the core to the strategy, and this is the reason I stay out of the dialogue about how many consoles did Sony sell last week versus how many we’ve sold.”

Wat ons betreft was deze uitspraak te verwachten en het brengen van alle exclusieve games naar Windows 10 is een logische stap wanneer de Xbox One niet zo goed verkoopt. Als de Xbox One wel voorop lag in de race, hadden ze dit waarschijnlijk nooit gedaan en hadden ze de Xbox One iets meer gepusht. Het behouden van die exclusives kost immers heel veel geld als je install base niet zo groot is, het moet immers toch de moeite waard zijn voor de ontwikkelaars om een exclusieve deal te sluiten. Wanneer er echter een concurrent is, Sony dus, met een twee keer zo grote install base, is het moeilijker om de ontwikkelaar te overtuigen een game exclusief op jouw console uit te brengen.

Vanuit Microsoft is het dus logisch om Windows 10 bij de exclusieve deals te trekken, aangezien deze install base vele malen groter is dan de PS4 en Xbox One bij elkaar.