Knipsel
In gesprek met Jim Ryan, CEO van Sony Interactive Entertainment Europe – Tijdens de E3 kregen we de kans om met Jim Ryan van Sony PlayStation te spreken. Hij is de CEO van Sony Interactive Entertainment Europe en tijdens het interview vroegen we hem hoe hij naar de line-up voor dit jaar kijkt, PlayStation VR en natuurlijk de PS4K ofwel Neo. Het volledige gesprek dat we met Ryan hadden hebben we hieronder voor je uitgeschreven en dat geeft enigszins een interessante kijk vanuit Sony op de huidige markt, hun marktpositie en natuurlijk de toekomst.

KnipselPSX-Sense: Als eerste, gefeliciteerd met een fantastische start van de E3 2016.

Jim Ryan: Dank je wel.

PSX-Sense: De persconferentie was fantastisch en dat geldt eveneens voor de feedback vanuit de community. Hadden jullie dergelijke positieve reacties verwacht?

Jim Ryan: Eigenlijk zelfs een beetje meer dan verwacht in dit geval. We doen dit al voor een lange tijd en altijd hebben we een beetje nervositeit en onzekerheid, omdat je nooit echt weet hoe de reacties zullen zijn.

Je verwacht reacties op verschillende niveaus. Als eerste de feedback in de zaal en dat was fantastisch. Nadien hang je met de ontwikkelaars, uitgevers, retailers en journalisten en dan hoor je meer op een één op één basis van wat zij hebben te zeggen en ook dat was fantastisch. Vervolgens is iedereen de volgende ochtend logischerwijs wat vroeger wakker om online te kijken en de artikelen te lezen evenals de ‘chit-chat’ te volgen van de ‘echte wereld’. Dat is altijd het moeilijkste om te doen, maar ook dat is overweldigend positief geweest.

PSX-Sense: De persconferentie was wat meer zelfverzekerd, weinig praten veel games. Is dat de nieuwe richting die Sony op slaat?

Jim Ryan: Ja, we hebben genoeg gehad van mannen van middelbare leeftijd die op het podium staan en praten, praten en praten over van alles en nog wat. Ik denk… wat was het woord?

PSX-Sense: Zelfverzekerd.

Jim Ryan: Ja, ik denk dat dat het erg mooi samenvat. We hebben veel games om te laten zien en we voelen ons erg zelfverzekerd met deze games en daarom wilden we de games voor zichzelf laten spreken. En niet de mannen van middelbare leeftijd.

PSVR

PSX-Sense: Nu over de hardware, bij de PlayStation Vita hebben we geen bundel samen met de PlayStation 4 gezien, wat eigenlijk best wel een slimme zet zou zijn geweest. Is er enige intentie om een PlayStation VR met PlayStation 4 bundel aan te bieden?

Jim Ryan: Dat is me recent vrij vaak gevraagd. Het is een kwestie van granulariteit en uitvoerend werk waar we nog niet aan toegekomen zijn. Het stukje van hoe we daadwerkelijk naar buiten treden en hoe we het apparaat gaan aanprijzen bij onze retailers.

We gaan zeker een degelijke PlayStation lancering tegemoet waarbij de retailers en partners in Nederland alsook in de andere grote markten bij betrokken zijn. Maar, we zijn eigenlijk nog niet echt tot dat soort details gekomen. Het is een erg interessante en logische manier van denken of wij de bundel maken of de retailers. Dit zijn gesprekken die we gaan voeren gedurende de zomer, maar het is een logische gedachte.

PSX-Sense: Kortom, we zullen zien…

Jim Ryan: [Knikt] We zullen zien.

PSX-Sense: De launch line-up voor PlayStation VR is erg breed. Er zijn shooters, racers, horrorgames en meer. Hebben jullie dit expres zo breed benaderd om daarmee een groot publiek te bereiken?

Jim Ryan: Natuurlijk maken we development kits beschikbaar voor onze development community en in de basis laten we daarmee mensen doen wat ze zelf leuk vinden. Ik denk dat één van de meest interessante dingen rondom VR is, dat niemand echt weet hoe je een goede VR ervaring maakt.

Als je kijkt naar de PlayStation 4, welke incrementeel is opgebouwd, verwacht je natuurlijk specificatie veranderingen op het gebied van technologie. Maar op sommige manieren volg je het pad van de vorige generatie consoles in het kader van wat iets tot een goede console ervaring maakt. We weten wat een goede voetbalervaring is, we weten wat een goede shooter ervaring is en we weten wat een goede vechtervaring is, een race ervaring is enzovoort. Maar met VR weet niemand het echt.

En ik denk dat dat één van de dingen is dat PlayStation VR erg interessant en leuk maakt. We zien verschillende benaderingen vanuit ontwikkelaars en dat is erg goed. Het is een soort van bevrijdend en interessant om te zien.

PS4Lineup

PSX-Sense: Over de line-up in het algemeen. Zijn jullie zelfverzekerd over de line-up voor dit jaar én volgend jaar?

Jim Ryan: Ja, dat zijn we zeker. Je sprak erg genereus over het persevenement en als je het over 2016 hebt in termen van content dat alleen beschikbaar is op de PS4, – waarbij we VR even opzij schuiven – hadden we Ratchet & Clank wat uiteindelijk een fantastische game bleek te zijn die al onze verwachtingen compleet omver blies in wat het zou gaan doen.

Natuurlijk hebben we dan nog Uncharted 4 gehad dat niet alleen een fantastische transformationele PlayStation 4 ervaring was, maar ook nog eens enorm goed verkocht. We hebben No Man’s Sky die eraan komt en waar iedereen continu extreem enthousiast over is. We hebben The Last Guardian die er eindelijk aankomt en daar is ook iedereen heel erg enthousiast over.

Dan hebben we nog GT Sport. Ik geloof dat dit het eerste jaar is dat we zowel een Uncharted game als een Gran Turismo game in hetzelfde jaar hebben en dat is een geweldig vooruitzicht [Alle nog komende games].

Veel games die je tijdens de persconferentie hebt gezien zul je in 2017 gaan zien. Dus ja, het ziet er goed uit denk ik.

PSX-Sense: Microsoft heeft recent de prijs van de Xbox One omlaag geschroefd, ze hebben de Xbox One Slim aangekondigd en komen volgend jaar met Scorpio. Wat gaan jullie doen om het huidige momentum vast te blijven houden?

Jim Ryan: In Nederland evenals op vele andere Europese markten hebben we een sterke marktpositie. Dat gaat terug naar significante inzet en investering in de Nederlandse markt. Het was voor ons absoluut duidelijk dat we op hetzelfde moment in Nederland met de PlayStation 4 moesten lanceren tegelijkertijd met de lancering in Amerika, voordat we lanceerden in Japan. Wat een vrij groot ding is.

Sommige andere platformen deden dat niet. Dus ik denk dat we veel hebben geïnvesteerd in distributie en ons merk. Ik denk dat het vertrouwen en het geloof dat de Nederlandse consument plaatsten in ons merk dit allemaal reflecteert.

Het vertrouwen nemen we nooit voor lief en daarom hebben we deze mooie games waar we over spraken en de andere third party games, zoals Call of Duty, waarmee we een uitstekende partnerschap hebben met Activision voor exclusieve content op de PlayStation. Met Watch_Dogs 2 hebben we vergelijkbare dingen en daarom zullen we een fantastisch 2016 hebben. Het gaat heel erg goed worden.

XOneSlim

PSX-Sense: Andrew House bevestigde onlangs het bestaan van de PS4K. Waarom hebben jullie deze console hier niet aangekondigd, aangezien de E3 het moment is om dat te doen.

Jim Ryan: De E3 is het principiële forum voor communicatie op de kalender van de industrie. Ik kan dat absoluut niet betwisten, maar ik denk dat er twee dingen, twee basis redenen zijn waarom we het niet hebben gedaan. Maar op hetzelfde moment hebben we publiekelijk aangekondigd dat het bestaat en dat het er aan komt.

De eerste reden is dat we een duidelijke wens hadden om ons exclusief te focussen op games. Het was bang, bang, bang, bang, bang, bang… game na game. We wilden dat niet op een bepaalde manier misleiden of onderbrengen met hardware gerelateerde aankondigingen. Een andere reden, ik haal het PS4 launchevenent van februari 2013 in New York even aan. Deze aankondigingen deden we ook niet op een E3 of op een ander generiek industrie evenement.

Deze [PlayStation] meeting hielden we op het moment dat we er klaar voor waren en toen we content hadden om mensen een indicatie te geven van wat de PS4 zou kunnen doen. En om gewoon op het podium te staan op de E3 waarbij men naar specificaties luistert is niet de juiste manier om dat te doen. Je moet het apparaat presenteren, wat het kan doen en mensen laten zien wat zij er mee kunnen.

PSX-Sense: Dus in feite zeg je dat je je eigen moment kiest om de PS4K goed aan te kondigen?

Jim Ryan: Ja, wanneer we er klaar voor zijn zullen we het naar behoren aankondigen inderdaad.

PS4K

PSX-Sense: Normaal krijgen we nieuwe consoles, zoals de PS2, PS3 en PS4. Maar met de PS4K krijgen we hetzelfde, maar dan met betere specs. Is dat de nieuwe weg die we inslaan?

Jim Ryan: Ja, ik denk dat dat het waarschijnlijk wel is. We zullen zien, want of het nu Project Neo betreft of wat de competitie doet, niemand weet precies hoe dit zal werken. Het is lastig om de balans te vinden tussen het verzekeren van de mensen die een PS4 in Nederland in 2013 of 2014 hebben gekocht en tussen het gevoel dat hun investering overtollig is door het nieuwe apparaat.

We hebben een soort speelveld dat elke game continu gemaakt zal worden voor de PS4 die mogelijk wat premium ervaringen biedt voor de Neo, maar dat het nog steeds een goede PS4 ervaring blijft voor die persoon die de console in de vroege dagen kocht. Het zal lastig zijn om dat te balanceren, maar we zijn zelfverzekerd. Ons bericht moet erg duidelijk zijn [richting de consument], ons werk met ontwikkelaars en uitgevers moet erg duidelijk en gefocust zijn, dus we zullen zien.

Ik denk dat het een erg interessant project is. Niemand weet precies hoe het uit zal pakken, maar ik denk wel dat dit de weg van de toekomst is.

PSX-Sense: Bedankt voor je tijd!

Jim Ryan: Graag gedaan.