horizon-zero-dawn-screen-01-ps4-eu-16jun15
Vlak voor de E3 maakte Guerrilla Games de releasedatum van Horizon: Zero Dawn bekend en tegelijkertijd werd duidelijk dat de game was uitgesteld. In plaats van dit najaar te verschijnen zal de game nu op 1 maart 2017 uitkomen. De reden voor het uitstel dat destijds gegeven werd kwam neer op het realiseren van de best mogelijke ervaring.

Dit is nu van toelichting voorzien door Mathijs de Jonge, director van de game. Tegenover GameSpot vertelde hij dat het puur gedaan is om de game verder te polijsten. In Horizon: Zero Dawn heb je te maken met een grote open wereld, veel quests, veel machines en meer. Het testen van al deze elementen kost behoorlijk veel tijd en om de kwaliteit op elk front te garanderen hebben ze dus meer tijd nodig.

“It’s all polish, zei hij tegen GameSpot, We have this open world. It’s very big. We have a lot of quests; we have a lot of different regions as well. We have a lot of different Machines. Just playtesting this, it’s very, very time-consuming. We have so many components. We just want to raise the quality on the different areas.”

De game verkeert momenteel in pre-alpha status en dat geeft de ontwikkelaar veel mogelijkheden om nog verbeteringen aan te brengen. Het dialoogsysteem, de animaties en de gebieden zijn de voornaamste aspecten die nog wat extra tijd nodig hebben.

“[The delay was] mainly because it’s such a big game. We are a team of 200 people now, but there’s just a lot of content we need to look at and evaluate and keep improving.”

Meer over Horizon: Zero Dawn lees je in de hands-on preview van Roel, die de game op de E3 heeft kunnen spelen.