PSVR
Special: PlayStation VR – Zijn korte games de standaard? – PlayStation VR zal op 13 oktober verschijnen en tegelijkertijd met de virtual reality headset verschijnen er natuurlijk diverse games. Veel van die games hebben we of eerder of onlangs op de E3 gespeeld en die gaan we natuurlijk behandelen in aankomende hands-on previews. Dat PlayStation VR niet zomaar een kleine uitbreiding is, dat is inmiddels wel duidelijk. Veel ontwikkelaars zijn er immers mee bezig en dat betekent dat we nog een hoop moois in het vooruitzicht hebben. Er is echter toch een punt wat ons wat zorgen baart en dat is de prijs/speelduur verhouding.

Uitgebreide mogelijkheden

Het spelen van games met PlayStation VR is absoluut een genot. Het interactieve element van games stijgt naar nieuwe hoogtes doordat je veel intensiever bezig bent met de ervaring. Dit varieert natuurlijk enigszins per game, maar dat de weg open ligt voor creatieve toepassingen mag wel duidelijk zijn. De PlayStation Move is hier natuurlijk een goed voorbeeld van. Het enigszins gefaalde bewegingselement voor de PlayStation 3 krijgt met PlayStation VR ineens compleet nieuwe mogelijkheden die de controller echt recht lijken te doen.

BatmanVR

Diverse games maken gebruik van de Move controller, zo hebben we de Final Fantasy XV VR Experience, Batman VR, Farpoint, The London Heist en ga zo maar door. Ook zijn er games die je gewoon met een controller speelt en weer andere games gebruiken zelfs twee Move controllers. Door de brede mogelijkheden qua besturing lijken de PlayStation VR games meer opties te kunnen bieden dan uitsluitend een console met een DualShock 4 controller. Natuurlijk is dat afhankelijk van de ontwikkelaar en de beoogde doelstelling, maar dat er volop mogelijkheden zijn staat buiten kijf.

Hoge kosten?

Ontwikkelaars maken hier dan ook gretig gebruik van, maar de indruk die we krijgen is dat het ontwikkelen van VR-games duurder is dan de gebruikelijke games. Dat is op zich vrij gemakkelijk te verklaren, je hebt immers meer technologische snufjes nodig en ook is het creëren van een wereld een stuk complexer. Deze moet immers direct reageren op jouw bewegingen, zodat je je gevoelsmatig ook daadwerkelijk in een virtuele omgeving bevindt. Het enthousiasme onder ontwikkelaars is daar, onder de consumenten bestaat nog wat scepsis, maar dat zal weggenomen worden zodra de demopods overal opduiken.

PSVRHeadset

Iets wat echter een beetje onder de radar doorvliegt zijn mogelijke beperkingen waar ontwikkelaars mee te maken hebben. Doordat de ontwikkeling van VR-games toch enigszins andere koek is dan een gewone game ontwikkelen, kregen we de afgelopen E3 heel erg de indruk dat ontwikkelaars vooral bezig zijn met het maken van goede ervaringen en mooie werelden. Wat men over het hoofd lijkt te zien is de speelduur van dergelijke games. Nu is VR niet iets wat je acht uur lang zal gebruiken, want dan zal ook de gamer die veel kan hebben helemaal tureluurs worden, maar dat betekent niet dat het een vrijbrief is voor korte games.

Korte games lijken de standaard

Zoals al aangegeven hebben we op de E3 diverse VR-games kunnen proberen en logischerwijs vroegen we aan de ontwikkelaars hoe lang de games in kwestie zouden zijn. Opvallend hierbij was dat veel ontwikkelaars hier niet direct concreet antwoord op wilde geven en al helemaal niet op vragen over de prijs van de individuele games. Toch heb ik hier en daar wat informatie kunnen lospeuteren en daaruit blijkt enigszins dat korte games de standaard lijken te zijn voor een VR ervaring.

TLH

Om een idee te geven, de Batman VR game zal rond de twee uur in beslag nemen. Dat is natuurlijk niet echt heel lang. Hetzelfde geldt voor VR Worlds, wat bestaat uit een selectie van wat kleine games die je meer ter demonstratie zult gebruiken dan dat je het vaak opnieuw zal spelen. Zo is The London Heist in amper een half uur uit te spelen. In hetzelfde pakket zit The Deep, waarin je ronddobbert in een kooi terwijl haaien je van dichtbij komen bekijken. Of er enige gameplay elementen aan vast zitten is niet geheel duidelijk, maar heel uitgebreid zal de game niet zijn. Hetzelfde geldt voor Until Dawn: Rush of Blood dat je na één keer spelen ook wel gezien hebt.

Zo kunnen we natuurlijk lang doorgaan, maar de bottom line is dat de gemiddelde VR-game niet bijster lang is en dat wordt weerspiegeld door het prijskaartje. Een simpele puzzel of actie game als Tumble en Super Stardust kosten €9.99 tot €19.99 en daarmee weet je enigszins dat je veel gameplay krijgt. Dit zijn echter bestaande games en het is in dat kader natuurlijk even aankijken in hoeverre de VR-ervaring echt de moeite waard is. Batman VR daarentegen is een weergaloos stukje software, maar als dat richting de €30 (geen bevestiging) gaat kosten, dan is dat natuurlijk wel vrij fors voor slechts twee uur spelen.

RIGS

Farpoint is in dat opzicht een wat langere game en hetzelfde geldt vooral voor RIGS: Mechanized Combat League, welke deels op eSports is gericht. Dit is een multiplayer game pur sang en dat is natuurlijk oneindig speelbaar. Daar is het prijskaartje van €59.99 dan ook naar. Aan de andere kant staan hier titels als Robinson: The Journey en Final Fantasy XV VR Experience tegenover die dan weer aanzienlijk korter zijn. Sterker nog, die laatstgenoemde is meer een experimentele extra dan dat het echt een volwaardige game is.

Dat klinkt niet best, maar…

Het is logisch om te veronderstellen dat PlayStation VR het voor nu vooral van de kortere games moet hebben. Op termijn zal hier ongetwijfeld verandering in gaan komen, want er zijn ook zeker titels op te noemen die wel een meer ‘degelijke’ speelduur hebben. RIGS is er daar eentje van, maar wat denk je van Driveclub VR, misschien Gran Turismo Sport of Resident Evil VII die ook volledig in VR speelbaar is? Het is uiteenlopend, maar dat neemt niet weg dat een leeuwendeel van de VR-games vooralsnog meer als tussendoortjes aanvoelen.

Robinson

Natuurlijk, de VR-headset moet nog uitkomen. Het is compleet nieuw en ontwikkelaars zijn nog niet zo gek lang bezig met het ontwikkelen van titels voor dit nieuwe platform. Op termijn gaan we hopelijk echt lange en grote VR-ervaringen zien, maar vooralsnog zijn veel games aan de korte kant. Dat moet je vooral niet weerhouden om een pre-order te plaatsen, want de ervaring op zichzelf is werkelijk fantastisch. Wel moet je er rekening mee houden en per game individueel gaan we er later dit jaar in de reviews op terugkomen. Hierin zal je tevens lezen of de prijs/speelduur verhouding voldoende is.

We gaven aan het begin van dit artikel aan dat de speelduur ons enigszins zorgen baart en die blijven bestaan. We hebben immers vaker gezien dat Sony hoog van de toren blaast met nieuwe technieken om het vervolgens in een diep zwart gat te laten vallen. Denk aan de Eye Toy, PlayStation Move, maar ook 3D. Nu is PlayStation VR net even wat anders doordat het zoveel meer is dan een extra voor de huidige game ervaring, maar desalniettemin is het vooral hopen dat de zorgen ongegrond blijken bij of na de release. En antwoord daarop geven kunnen we pas zodra de virtual reality headset in de winkels ligt.