minecraft-story-mode-episode-6_0
Review: Minecraft Story Mode – Episode 6: A Portal to Mystery – Na een periode van enkele maanden kunnen we eindelijk weer aan de slag met Jesse en de overige leden van The Order of the Stone. Omdat wij vonden dat de vorige episode ietwat tegenviel, maar omdat we wel van Jesse en zijn metgezellen zijn gaan houden, waren we erg benieuwd hoe het verhaal af zou lopen na het open einde van de vorige episode. Het blijft overigens nog steeds jammer dat deze drie nieuwe afleveringen geen deel uitmaken van de Season Pass die je bij aanschaf van de game kreeg. Maar goed, dat komt helaas vandaag de dag steeds vaker voor bij games, dus we besloten om de drie resterende episodes aan te schaffen en hopelijk opnieuw te gaan smullen van de avonturen van onze helden. Of deze aankoop zijn geld waard is, lezen jullie hieronder in de review van alweer het zesde deel van Minecraft: Story Mode.

Opnieuw een knallend begin

Deze zesde aflevering gaat exact verder waar we gebleven waren in het vorige deel. Jij bent met Ivor, Petra en Lucas in een onbekende wereld terecht gekomen door middel van een portaal en aan jou de taak om je hier weer veilig vandaan te krijgen. Veel tijd om na te denken heb je overigens niet, want de game is nog maar net begonnen en de eerste gevechten met de bekende Minecraft zombies zijn alweer een feit. Een knallend begin, wat we inmiddels van de makers van de game wel gewend zijn, maar dat elke keer weer onwijs leuk is om te spelen. Tijdens de opening credits van de game baan jij je een weg door hordes zombies, spinnen en verschillende valkuilen, alwaar je door middel van quick time events goed doorheen moet zien te komen. Ben je te laat met het ontwijken van je tegenstanders (op welke manier dan ook), dan leg je het loodje en zul je opnieuw moeten beginnen.

Minecraft-story-mode-épisode-6-a-portal-to-mystery-illu

Voor je er erg in hebt, heb je alweer het eerste gedeelte van dit nieuwe hoofdstuk gehad en het belooft gelijk enorm veel voor de rest van de episode. Niet alleen de bekende Minecraft vijanden komen voorbij, ook andere elementen die de Minecraft serie ongekend populair maken, passeren de revue. Zo zul je met de nodige snelheid en behendigheid weer moeten bouwen tot je net die perfecte brug of ladder hebt gemaakt, of zal je aan de bekende ‘craft tables’ weer meerdere voorwerpen moeten maken die je later in het spel verder zullen helpen. Ja! Minecraft: Story Mode is weer helemaal terug en dat is tof om te zien en om te spelen!

Detective Jesse

Tijdens het iets rustigere tweede deel van deze episode ontmoeten we nieuwe personages. Niet één of twee, zoals we wel vaker gezien hebben in de eerdere delen, maar een hele club met mensen, ieder met een eigen verhaal. Zo snel als sommige nieuwe personages hun intrede doen, zo snel worden ze ook al weer vermoord door ‘The White Pumpkin’. Je nieuwe vijand waar je al een glimp van zal opvangen in de eerste scène van deze episode. Deze slechterik is enorm tof! Zijn verschijning plus zijn bijkomende stem maken hem tot één van de engste vijanden die Jesse en zijn vrienden tot nu toe hebben moeten uitschakelen. Eigenlijk gewoon een creepy bad-ass die we tot op heden nog niet eerder zagen in elke andere Minecraft game. Omdat jij en de drie andere leden van The Order of the Stone het zaakje niet vertrouwen, treedt Jesse in een geheel nieuwe rol. Een rol die hem op het lijf geschreven is; Jesse ontpopt zich namelijk tot een fantastische detective.

Spider_Fight_1024px

Met zeer kritische vragen en lastige verhoortechnieken zal Jesse er proberen achter te komen wie van de nieuwe personages eigenlijk The White Pumpkin is. Het zaakje stinkt enorm; iemand van de grote groep aan nieuwe personages moet namelijk de slechterik zijn. Gaandeweg de game zal je erachter komen wie dit is, maar uiteraard gaan we jullie daar niks over vertellen. Er moet echter wel vermeld worden dat juist de toevoeging van zo’n 8 nieuwe personages af en toe een beetje voor onduidelijkheden zorgt. Wie is nu wie? Dat zal je in het begin zeker blijven houden. Hier komt ook nog eens bij dat jouw metgezellen van het eerste uur je voor dilemma’s plaatsen en discussies met je blijven voeren, waardoor je na verloop van tijd echt even kwijt bent wie er nou aan jouw kant staat en wie er dus lijnrecht tegenover je staat. Bijkomend is dat een personage als Ivor, die in de vorige episodes enorm belangrijk was, deze episode totaal geen toegevoegde waarde heeft en dat is best jammer.

Spetterend slot

Jesse als detective is natuurlijk leuk, maar we kennen hem als een echte actieheld die met zijn zwaard ten strijde trekt en ook dit keer is dat zeker weer het geval. Na het ondervragen en onderzoeken zal je in de meest hachelijke situaties terecht komen met je team en zal je opnieuw door middel van quick time events de gevechten aangaan. Je loopt ook tegen een paar puzzels aan, maar deze zijn niet echt moeilijk om te voltooien, zodat je snel weer met het avontuur verder kan gaan. Wat ons wel irriteerde, was dat we gedurende het spel meerdere keren tegen het feit aanliepen dat het beeld bevroor en dat de acties die daarop volgden niet overeen kwamen met wat wij hadden ingevoerd. Best vervelend om bepaalde situaties opnieuw te moeten spelen door een fout in het spel.

Cassie_Zombies_1920x1080

Na ruim anderhalf uur speeltijd kom je alweer aan het einde van deze episode. Het slot gevecht met The White Pumpkin is uitdagend, want zodra je onthult wie nou de echte slechterik is, begint er een kat-en-muisspel en hierin moet je keer op keer goed op je hoede zijn. Een kleine misstap zorgt ervoor dat je in een ravijn valt of dat je een giftige pijl in je lijf geschoten krijgt. Het einde van deze episode is, zoals we inmiddels gewend zijn, enorm open en dat biedt weer allerlei kansen voor de komende twee episodes. Wie er overleven en wie er op een gruwelijke manier het loodje leggen, houden we lekker geheim. Jesse overleeft tot op heden alles en dat is maar goed ook, want hij wordt steeds geliefder qua personage. Niet alleen als actieheld, maar sinds kort ook als een echte die-hard detective! Wij zijn in ieder geval erg benieuwd naar het vervolg van deze episode, want het verhaal is nog lang niet af!

Jesse en zijn team zijn weer helemaal terug! Verwacht de oude vertrouwde elementen in deze zesde episode met bijvoorbeeld hordes aan zombies, maar ook het craften en het bouwen zijn weer helemaal terug van weggeweest. Een nieuwe slechterik die er eng uitziet en nog enger klinkt, maakt dit deel tot een uitstekend verlengstuk van het knotsgekke verhaal. Het is ook leuk om te zien dat Jesse meer is dan alleen een stoere actieheld, namelijk dat hij ook prima als detective uit de voeten kan. De toevoeging van extra personages is misschien een beetje too much, wat het zo hier en daar onoverzichtelijk maakt. Helaas duurde deze episode ook maar rond de 90 minuten, wat toch echt wel te kort blijft voor zulke afleveringen. Met een open einde en nog twee episodes voor de boeg, zijn wij in ieder geval enorm benieuwd geworden naar het vervolg van dit verhaal.

• Knallend begin
  • Jesse is cool als detective
  • Zombies in grote getale aanwezig