Ford Motor Company heeft een blunder gemaakt wat betreft het artwork in hun nieuwste reclame-uiting. Zoals een ieder kan zien is het artwork hieronder immers afkomstig van de game Firewatch. Dit artwork is gebruikt door Ford om hun Freedom Sales Event aan te kondigen, dat gehouden wordt ter ere van ‘4th of july’ oftewel Independence Day in de Verenigde Staten.
Het is niet zo dat het artwork geïnspireerd is op dat van Firewatch, het is gewoon rechtstreeks gekopieerd. Panic Inc. de ontwikkelaar achter Firewatch, heeft inmiddels op Twitter laten weten dat zij nooit toestemming hebben gegeven aan Ford om dit te gebruiken. Hiermee pleegt Ford dus in principe plagiaat, wat niet is toegestaan.
Ford heeft inmiddels al laten weten aan Gamasutra dat het artwork afkomstig is van ‘widewallpaper.info’ en volgens hun is de website normaliter erg goed in het vermijden van overtredingen volgens de DMCA. Of Panic verdere stappen gaat ondernemen is nog niet bekend, maar een schadevergoeding is aannemelijk.
https://youtu.be/EN8HEzWNG1Y
Let’s settle! Gratis reclame voor Firewatch! Ford eist één miljoen!!!! 😉
Ik heb wat in me oog. Maar inderdaad
Op wa slaagt dit nu ….
Ja ik zie het…!!! de zelfde kleuren zijn gebruikt.
@205.157.81.xxx: Niet enkel de kleuren. Alles is afkomstig van Firewatch (kan evengoed een screenshot zijn).
@213.10.16..xxx: Echt waar? Dat was me niet eens opgevallen.
Als ik Panic was had ik een blik advocaten er op gezet..