Steep
Gespeeld: Steep – Het is alweer even geleden dat we een game konden spelen waarin je een snowboard of een paar ski’s onder je voeten kon binden om nadien van een berg af te razen. Ubisoft springt met Steep in de leegte die er al enige tijd is en vult dat aan met paragliden en skydiven. Een nieuwe extreme sports game is geboren en een paar dagen na de aankondiging op de E3 was daar voor ons de mogelijkheid om met de game aan de slag te gaan middels een speelbare demo die ons alle aspecten van de gameplay liet zien.

Vrijheid in de Franse Alpen

Steep schotelt je een enorm gebied voor in de Franse Alpen, die je in zekere zin in z’n geheel kunt verkennen. Op elke hoge bergtop is wel een spawnpunt te vinden waar je vanaf kan springen of glijden. Ubisoft beloofde ons dat ze een flink gebied zullen ontwikkelen en presenteren bij de release alwaar je de vier disciplines die de game rijk is op uit kunt oefenen. Je krijgt hierbij relatief veel vrijheid en door de afwisselende invulling van de omgeving is elke route of piste die je neemt afwijkend, wat natuurlijk voor variatie en uitdaging zorgt.

Steep1

Vrijheid is een belangrijk element in Steep, want overal moet je iets kunnen doen met of vliegen of van de berg afrazen, zodoende was de speelbare demo behoorlijk uitgebreid. Deze demo schotelde diverse bergtoppen voor waar we uit konden kiezen en dat bracht ook weer variatie met zich mee in opdrachten. Diverse bergtoppen of startpunten (halverwege een berg) zijn namelijk voorzien van uitdagingen die je geheel vrij bent om aan te nemen. Zo kan je op het ene punt een snowboard wedstrijd starten en op het andere punt een skydive wedstrijd.

Naast dat het andere gameplay voortbrengt, zit hier bij snowboarden bijvoorbeeld ook weer variatie in de opties die je hebt. Zo kun je kiezen uit een traditionele race, waarbij je als eerste over de finish moet komen. Ga je liever freestylen om een prachtige score neer te zetten, dan zijn daar ook volop mogelijkheden voor. Ben je meer van het skydiven waarbij je razendsnel naar beneden raast en een toptijd neerzet? Dan is dat uiteraard geen enkel probleem. Overal op de map zijn diverse uitdagingen te vinden die je alleen tegen anderen kunt afleggen, maar ook kun je met vrienden de strijd aangaan en met vier disciplines liggen daar best wel wat mogelijkheden.

Steep2

Wisselen zonder probleem

De vrijheid die de game kent werd benadrukt door de mogelijkheid om te wisselen tussen discipline op elk gewenst moment. Dat is te allen tijde mogelijk, tenzij je deelneemt aan een uitdaging, maar dat is natuurlijk logisch. Zo sprongen we met onze skydive suit van een berg af en halverwege onze ‘rit’ besloten we om over te schakelen naar een parachute, waardoor we rustig konden landen om onze weg nadien te vervolgen op een snowboard. Je begrijpt dat de vrijheid dus behoorlijk is en met de enorm hoge bergtoppen die de game rijk is, vermaakten we ons best wel tijdens onze weg naar beneden.

Het wisselen mag geen probleem zijn en daardoor kan je voor jezelf de afdaling keer op keer interessant houden. Wat deze afdalingen erg kan intensiveren is de mogelijkheid om over te schakelen van third-person perspectief naar een first-person perspectief wat ervoor zorgt dat het een stuk sneller gaat. Dat voert de extreme beleving die binnen deze sporten past extra aan en hoewel het nog iets te snel gaat om goed te controleren, zien we hier wel de potentie van in. In dat opzicht weet de game dus leuk de sporten te combineren en de vrijheid die je daarin krijgt is erg prettig. Daarbij speelde het op zich best wel lekker, hoewel het uitvoeren van tricks op ski’s en boards nog wat lastig was. Dat zal wellicht een kwestie van wennen zijn. Maar…

Steep3

Hoe lang is dit leuk?

De grote maar die we echter bij Steep plaatsen is hoe lang dit nu echt boeiend gaat zijn. De Ubisoft medewerker die de game tijdens mijn hands-on van toelichting voorzag kon niet al te veel antwoord geven op m’n vragen. De nadruk in hetgeen hij wel kon vertellen lag vooral bij de vrijheid die je hebt met betrekking tot het spawnen waar je maar wilt in de Alpen en het wisselen tussen disciplines. Maar heeft de game een verhalende modus? Wat is de progressie in deze game? Zijn er naast vrij ritjes en uitdagingen in de lucht of op de grond nog andere gameplay elementen?

Dat is iets waar we wel op hopen, want na een klein half uur spelen realiseerden we ons dat hetgeen we aan het doen waren niet per se heel boeiend was. Plaats hier wel de juiste nuance bij, want het spelen op zichzelf was tot zover erg vermakelijk. De vraag of het boeiend is en gaat zijn komt meer voort uit het gegeven dat we tijdens de demo eigenlijk willekeurig wat spawnpunten aan het aanklikken waren om vanaf daar één van de extreme sports uit te voeren. Dat kan ook wel samengevat worden als ‘we deden maar wat’ en dat is meestal leuk voor even.

Steep4

Ubisoft kan nog alle kanten op met de game en het was duidelijk dat ze niet al te veel prijs wilden geven. Dat kan natuurlijk verrassingen op termijn betekenen, het kan ook zo zijn dat ze buiten de demo en de bekende informatie om eigenlijk niet zoveel te melden hebben, waardoor Steep mogelijk een relatief beperkte game is. Natuurlijk, de vier disciplines zorgen voor volop variatie, maar hoeveel gameplay kan je hier omheen bouwen? Hoe gaat dit op termijn leuk zijn en wat kunnen we naast vrijheid nog meer verwachten? Een hoop vragen die hopelijk snel van een antwoord voorzien zullen worden.

Voorlopige conclusie

Steep is een game die elke extreme sports fanaat ongetwijfeld erg leuk zal vinden. De game laat zich over het algemeen erg vlot besturen en de vrijheid die je krijgt is erg prettig. De bergen zijn qua invulling afwisselend genoeg om de afdalingen voor enige tijd interessant te houden. Het grootste punt van kritiek is echter of dit een game is die op termijn boeiend blijft, want dat werd niet echt duidelijk uit de hands-on. Ook visueel was het allemaal wat matig en dan doelen we voornamelijk op de bewegende sneeuw dat blijkbaar anti-aliasing mistte en de wat krakkemikkige animaties bij momenten. De build die we konden spelen voelde echter aan als een erg vroege versie dus daar kan nog een hoop aan gesleuteld worden. Voor nu kunnen we melden dat Steep vermakelijk is en een leuke insteek kent, maar dat we nog niet helemaal overtuigd zijn van de potentie.