Knipsel
Gespeeld: Pro Evolution Soccer 2017 – Het EK voetbal is momenteel in volle gang en in Pro Evolution Soccer 2016 kun je dit zelf ervaren en met een land de felbegeerde beker pakken. Over een aantal maanden ligt het nieuwe deel alweer in de winkels en dit jaar belooft Konami zowel op het veld als daarbuiten vernieuwingen door te voeren die de serie naar een nog hoger niveau moet brengen. Op de E3 kregen we eerst een korte presentatie over Pro Evolution Soccer 2017 waarbij alle nieuwe features werden uitgelegd. Daarna konden we zelf een vroege versie van de footie ervaren om zo te bekijken wat de vernieuwingen op het vlak van gameplay betekenen. In de hands-on preview gaan we vandaag in op al het nieuws dat zich op het gras afspeelt, maar ook wat je kan verwachten van de verschillende modi.

Alles draait om de eerste aanraking

Oké, dat klinkt wellicht een beetje raar, maar wat we bedoelen is de eerste controle van een bal wanneer deze bij een speler aankomt. De eerste balaanname is namelijk cruciaal in de nieuwe installatie. Konami introduceert een nieuwe feature in de gameplay, die ‘Real Touch’ heet. Zo zul je de bal nog beter moeten controleren om te voorkomen dat hij van je schoen af schiet, waardoor je de bal kwijtraakt. Je zal er ook per speler bewust van worden wie dit beter beheerst. Een voorbeeld hiervan is Santi Cazorla van Arsenal. Hij is niet de snelste speler uit de selectie van de club uit Londen, maar zijn balbeheersing is erg sterk. Hierdoor kan hij vrij gemakkelijk vlug ballen aannemen en daarbij ook een beweging maken om zo zijn tegenstander in de luren leggen. Spelers die het dus meer van hun snelheid moeten hebben zijn hier minder goed in, maar het moet niet teveel invloed hebben.

Veel draait dus om het momentum bij de aanname, maar ook bij het passen van de bal zagen we de feature in actie. Bepaalde spelers zijn meer bedreven in het snelle passen, zoals FC Barcelona dat doet. Een eerste aanname kan namelijk ook het meteen doorpassen van de bal zijn. Het passen met precisie is ook verder ontwikkeld, dus hoe meer zorg en denkwerk je uitvoert voordat je een bal overspeelt, des te beter de resultaten zullen zijn. Tijdens de hands-on was dit echt te merken, want we keken goed naar de loopacties van onze eigen spelers en als we snel dachten te passen, dan liep het veelal slecht af. De bal ging dan niet in de juiste lijn, maar zo in de voeten van de tegenstander wat je natuurlijk niet wilt. Iets meer tijd investeren en dus meer geduld opbrengen is hierin de beste oplossing, waardoor het voetballen net wat authentieker aanvoelt.

Verbeterde AI, keepers en scheidsrechters

Konami vertelde tijdens de presentatie dat de AI meer op je zal reageren tijdens wedstrijden. Het Adaptive AI (nieuwe feature) systeem houdt in dat computer gestuurde spelers zich aanpassen op hoe jij handelt. Speel je bijvoorbeeld vaak via de vleugels, dan zal de tegenstander de backs aan de zijkant meer gaan ondersteunen. Het is de bedoeling dat je als speler je spel moet variëren om zo succes te hebben. Je kunt dan niet constant dezelfde tactiek gebruiken. Dit hebben we in de demo nog niet heel veel gemerkt, maar wat we al aangaven, we speelden een vroege versie waarin nog niet alles optimaal werkte. Wat wel opviel was de Real Touch feature, want het aannemen van de bal was een stuk lastiger per speler, maar gelukkig verbrak dit nooit het vlotte tempo wat het vorige deel zo leuk maakte om te spelen. De gameplay blijft in dat opzicht erg herkenbaar en dat is natuurlijk prettig.

De keepers zullen volgens Konami ook flink verbeterd zijn. Toen we hands-on gingen met de game zagen we hier al wat fragmenten van, want de keepers lijken over het algemeen iets sneller te zijn. Zo zagen we hoe de keepers na een sprong vlug weer in de juiste positie gingen staan voor een eventuele rebound. Bij een schot zagen we zelfs hoe de bal via de knie van de keeper omhoog vloog waarna de doelman deze snel over de lat tikte. Dit lijkt een positieve verbetering te zijn die eens te meer bijdraagt aan de authenticiteit van het spelletje. Ook de animaties van de keepers lijken verder uitgebreid te zijn, want ze schermen de hoeken van een goal meer en beter af. Dan zijn er nog de scheidsrechters, ook die zullen dit jaar beter moeten zijn. Ze zullen namelijk minder snel met kaarten gaan zwaaien bij ongelukkige botsingen en tevens is hun beoordelingsvermogen beter uitgewerkt. Iets om natuurlijk goed te testen, wat we vanzelfsprekend hebben gedaan door even flink wat spelers omver te schoppen en ja, het lijkt aan de betere hand te zijn. Buiten dat merkten we ook dat de scheidsrechter meer de voordeelregel toepaste waardoor er minder kaarten getrokken werden..

Vernieuwingen naast het veld

Op het veld maakte PES 2017 in de demo die we speelden een prima indruk en een aantal van de vernieuwingen waren goed te merken. Audiovisueel heeft het echter nog wel wat werk nodig, want hoewel de gezichten van de spelers er wel oké uitzagen, mag de rest zeker wat scherper ogen. De game draaide erg soepel op de FOX Engine die ze nog steeds gebruiken. Ook naast het veld zijn er nog een tal van vernieuwingen die doorgevoerd worden met deze jaargang. Zo zal de game nieuwe menu’s krijgen voor de verschillende modi, waardoor alles net wat frisser aan moet voelen. Ook zal het roster gelijk kloppen, want in tegenstelling tot vorig jaar zal men bij de launch direct een patch beschikbaar stellen die alles correct doorvoert qua transfers.

MyClub zal vanaf dit jaar nieuwe tutorials bevatten om de nieuwkomers beter te begeleiden. De scout, welke nieuw talent zoekt, zal deze keer via het veilinghuis verkrijgbaar zijn. Hier kun je de juiste scout vinden met speciale vaardigheden, waardoor je mogelijk sneller een toekomstige wereldster binnen kan halen. Een nieuwe feature in deze modus is dat je online een analyse kan doen om zo de speelstijl en tactiek van je tegenstander beter te begrijpen, om daar vervolgens op te anticiperen. In de Master League zijn aanpassingen gedaan op het gebied van transfers. De onderhandelingen moeten nu namelijk meer afwisselend zijn, waarbij je bijvoorbeeld spelers voor een lange of korte periode kan huren. Op de laatste dag waarop transfers kunnen plaatsvinden zal de klok gaan tikken wat overduidelijk getoond wordt en dat zorgt voor een net wat meer intense ervaring.

Voorlopige conclusie

Pro Evolution Soccer 2017 lijkt qua gameplay stappen te maken in de juiste richting. De editie van vorig jaar speelde naar onze mening al heel erg fijn, maar de toevoeging van Real Touch dit jaar lijkt goed uit te pakken. Het aannemen van de bal eist iets meer finesse en geduld en dit viel best wel op. Hierdoor voelde het spelen van de game net wat meer authentiek aan. Het mooie tempo werd gelukkig niet beïnvloed en de verbeteringen bij de keepers en scheidsrechters waren duidelijk merkbaar. Om concreet te zijn, het speelde allemaal prima en daarmee heeft de game een uitstekende eerste indruk achtergelaten. Toch zijn er ook nog wat puntjes van kritiek, want hoe de versterkte AI zich gaat ontwikkelen moeten we even afwachten, aangezien we dat nog niet echt goed hebben kunnen ervaren. Audiovisueel mag er ook nog wel hard gesleuteld worden, want dat is voor nu het zwakke aspect in de game. Buiten dat lijkt Konami weer een prima footie af te gaan leveren.