Injustice2
Gespeeld: Injustice 2 – Wie Mortal Kombat bekend in de oren klinkt, zal vast ook wel eens gehoord hebben van de game Injustice: Gods Among Us – een subfranchise die ontstaan is door het idee van Mortal Kombat vs DC Universe. Die game werd oorspronkelijk ontwikkeld door Midway Games, dat nogal wat games op zijn naam heeft staan en later overgegaan is in NetherRealm Studios. Deze ontwikkelaar focust zich louter op vechtgames; aanvankelijk Mortal Kombat en later dus ook Injustice, waarin je met DC helden en schurken de strijd kon aangaan. De twee franchises lijken elkaar af te wisselen, want na Mortal Kombat X is het nu tijd voor Injustice 2.

Don’t change a winning concept

Zoals gewoonlijk is Injustice 2 weer een game met 2.5D graphics en een 2D speelstijl, waarin helden uit het DC universum gedwarsboomd worden door de schurken en dat barst los in een episch gevecht. De demo die we onder handen mochten nemen, nam een kleine greep uit het volledige rooster aan speelbare personages en dit kwam uit op zo’n acht man, waaronder Superman, Aquaman, Batman, Atrocitus en Gorilla Grodd. Hoewel bekenden in het DC universum, zullen de kenners van Injustice bemerken dat in dit kleine beetje al nieuwe namen genoemd worden. Atrocitus en Gorilla Grodd kwamen immers nog niet eerder voor in de franchise en maken nu dus een prachtige entree.

Injustice1

Echt Injustice, met invloeden van Mortal Kombat

Vooral het feit dat je op bekende locaties kunt spelen en gebruik kan maken van die omgeving om je tegenstander knock-out te slaan, komt de game enkel ten goede, aangezien de DC-fan dit absoluut zal waarderen. Daarnaast, met de toevoeging van een supermove, zul je door L2 en R2 tegelijkertijd in te drukken, je vijand in een interessante cinematic nog eens extra veel pijn laten voelen. Deze move kun je uitvoeren wanneer een balkje onderin vol is, waardoor het niet als een finishing move getriggerd wordt. Je krijgt dus niet de mogelijkheid om een denigrerende ‘Finish Him!’ uit te voeren, zoals in Mortal Kombat. Toch zijn er voldoende combo’s en grabs die hoe dan ook uitdagend genoeg zijn én er daarnaast idioot pijnlijk uit zien, dus daar nemen wij tot dusver gewoon genoegen mee.

Tijdens de demo hadden we maar twee speelbare modi; de versusmodus en de wavemodus. In versus kun je tegen een andere persoon spelen, terwijl je tijdens de wavemodus tegen de computer speelt. Hierbij versla je vijanden achter elkaar die telkens moeilijker worden. Geloof het of niet, de meeste moeite hadden we met Aquaman, welke door NetherRealm (met opzet!?) een stuk simpeler is om te spelen en over veel semi-directe langeafstandsaanvallen beschikt die in snelle opvolging gebruikt kunnen worden. Langzame(re) personages, zoals Gorilla Grodd en Batman, zullen het een stuk moeilijker krijgen, maar niets is onmogelijk als je maar goed je aanvallen en blocks weet te timen.

Injustice2

Nieuwe personages en gear

Verder heeft elk personage zijn eigen krachten en gebreken en geen van de personages voelt als echt onverslaanbaar wanneer je het tegen een goede speler opneemt. Om dit te testen hebben we een potje tegen een ontwikkelaar gespeeld, waarvan we één van de vier matches toch nog hebben kunnen winnen. De Red Lantern, oftewel Atrocitus en Dex-Starr, kwamen als onze persoonlijke favoriet uit de bus. Dit aangezien hij over combinaties van snelle, tot langzame en pijnlijke aanvallen beschikt en dit gaat gepaard met het spuwen van napalm en een vliegende kat die op zijn beurt lavaballetjes schiet. What’s not to like?

Iets wat ook nieuw is aan de franchise en – voor zover we weten – zelfs nieuw voor de fighting games van NetherRealm, is het vrij kunnen spelen van gear. Deze gear krijg je aan het einde van een match en kan van verschillende kwaliteit zijn. Deze gear verandert niet alleen het uiterlijk, maar ook de statistieken van je personage. Jawel, je kunt je personage dus sterker laten worden in zowel aanvallen als de verdediging! De gear die je krijgt is afhankelijk van je level en je score, maar is ook een klein beetje gebaseerd op geluk. Je speelt alleen gear vrij voor het personage waarmee je speelt en deze zal dan ook omhoog gaan in level. Bij navraag ontkende één van de ontwikkelaars niet dat dit enkel in de singleplayer bruikbaar zal zijn, maar wellicht ook in de competitieve multiplayer en dat hiermee rekening zal worden gehouden tijdens de match-making.

Injustice3

Voorlopige conclusie

NetherRealm weet goed waar ze mee bezig zijn en het lijkt erop dat ze met Injustice 2 een nieuwe standaard gaan zetten voor vechtgames. De game speelt lekker soepel weg, voegt nieuwe personages toe waar de fans om vragen, voegt optionele cinematic supermoves toe en weet te innoveren door het toevoegen van unieke gear voor alle vechters in het rooster. Natuurlijk moet dit laatste wel gebalanceerd blijven, maar de ontwikkelaars wisten ons te verzekeren dat ze dit tijdens de testfases allerstrengst in de gaten gaan houden. Als ze het goed spelen, zal Injustice 2 zeer zeker een geduchte tegenstander zijn van games als een Street Fighter V en Tekken 7, welke eveneens in 2017 zal verschijnen.