Farpoint
PlayStation VR – Gespeeld: Farpoint – PlayStation VR leent zich voor allerlei ervaringen en shooters kunnen dan natuurlijk niet ontbreken. Eén van de games die werd aangekondigd tijdens de Sony persconferentie op de E3 was Farpoint, een shooter die zich op een vijandige planeet afspeelt waar de aliens jouw komst niet zo zien zitten. Tijd om je wapens op te pakken dus en al het gespuis een enkeltje hiernamaals te bezorgen. Klinkt simpel en is ook simpel, maar behoorlijk gaaf om te spelen.

Unieke ‘controller’

Speciaal voor Farpoint heeft Impulse Gear (ontwikkelaar) samen met Sony een nieuwe ‘controller’ ontwikkeld waarmee je de game kan spelen. Deze controller plaatst een PlayStation Move controller horizontaal aan de voorkant, waarna deze inwendig via USB aangesloten wordt op de aanwezige knoppen op deze beugel, want dat is het in feite. Je houdt dit ding voor en achter vast, waardoor het aanvoelt alsof je een geweer in je handen hebt. Met je rechterhand (tenzij je links bent) heb je de trigger onder je wijsvinger om zo op vijanden te schieten.

FarpointAccessoire

Met je linkerhand die je vooraan de beugel plaatst heb je verschillende knoppen tot je beschikking die allen vanzelfsprekend een functie hebben. Tevens tref je hier een analoge stick, zodat je al schietend jezelf een weg kan vinden over de gevaarlijke planeet. Vanaf het eerste moment dat we deze nieuwe controller in handen kregen voelde het direct goed aan. Het is niet te zwaar en de game laat zich er prima door besturen, waardoor het zeer natuurgetrouw aanvoelt. Wat de illusie van een echt wapen vervolgens levensecht maakt, is dat je met de VR-headset op plots een geweer in je handen hebt.

Dit geweer beweeg jij alle kanten op naargelang je de controller beweegt en de game reageert daar zeer nauwkeurig op. Het wapen is daarbij in-game best behoorlijk gedetailleerd, waardoor een simpel iets als je wapen uitvoerig bestuderen ineens erg leuk wordt. Heel veel tijd hadden we daar echter niet voor, want we werden tegenover gevaarlijke aliens geplaatst die geen rekening houden met spelers die rustig hun wapen willen bewonderen. Kortom, alle moeite die de ontwikkelaar heeft ondergaan om deze accessoire te ontwikkelen resulteert in een shooter die zich op een natuurlijke wijze laat spelen.

Farpoint3

Zorg dat je overleeft

In Farpoint crash je namelijk op een vijandige planeet die eruit ziet als de Sahara. Overal is het zanderig waarbij zandstormen niet ongewoon zijn en de enige inwoners van deze planeet zijn spinachtige wezens. Deze komen voor in allerlei soorten en maten waarbij sommigen doen denken aan die creepy Face Huggers uit Alien vs. Predator. Jouw doel op deze planeet is vechten om te overleven terwijl je ondertussen op onderzoek uitgaat naar alle geheimen die de planeet herbergt. Je enige kans op overleven is continu voortbewegen en alles verrot schieten wat je op je pad treft.

Dat begint met de Face Huggers look-a-likes, maar al snel troffen we meer geavanceerde aliens aan die ook daadwerkelijk van op een afstand op ons konden vuren. Vuren doen ze echter niet met vuurwapens, maar met allerlei chemische rotzooi dat ze kunnen rondspuien. Stap voor stap kwamen we verder op de planeet alwaar de tegenmacht steeds groter werd en we dus continu aan het knallen waren. Om het niet tot een geheel kansloze missie te maken zul je hier en daar kisten tegenkomen met nieuw wapentuig en zodoende kregen we granaten en een shotgun tot onze beschikking.

Farpoint2

Deze kan je natuurlijk effectief inzetten tegen al het gespuis dat je op je pad treft, want overleven is en blijft je primaire doel. De ervaring die we daarmee hadden was erg vermakelijk, want de actie – waarbij je dus goed moet richten en schieten – voelde zeer degelijk aan. Het bewegen was bij momenten wat lastiger, omdat je eigenlijk stil wil blijven staan. Ja, we hebben ook spelers gezien die iets te enthousiast waren en tegen muren opliepen. Niet echt een veilig scenario als je thuis aan het spelen bent en je balkondeur staat op, dan kan je ineens plots weer beneden zijn en dat loopt veelal niet goed af.

Kwestie van wennen

Nu is dat laatste misschien ietwat overdreven, maar het effect wat je krijgt als je zelf moet bewegen en ondertussen moet schieten, is dat je gedesoriënteerd raakt. Dat is niet zozeer de ervaring van de game, want die is prima. Het is meer dat het erg onwennig aanvoelt om vooruit te bewegen terwijl je in realiteit stilstaat. De beste oplossing is in dat kader natuurlijk blijven zitten, maar Farpoint is met de accessoire een game die praktischer is om staand gespeeld te worden. Nu hebben we hooguit een kwartier kunnen spelen en zo nu en dan raakten we wat gedesoriënteerd, maar dit lijkt gevoelsmatig meer een kwestie van wennen te zijn.

Farpoint4

Farpoint is als shooter namelijk erg leuk om te spelen en hoewel het concept – afgaande op de demo – erg simpel en beperkt is, werkt het wel uitermate goed in VR. Je waant je in een daadwerkelijk andere wereld en de bijgeleverde accessoire voert dat realisme gevoel nog eens extra aan. De tocht die we konden maken eindigde helaas bij een gigantische eindbaas, die er nogal angstaanjagend uitzag in VR. Hoe dat gevecht zich gaat ontwikkelen is even afwachten, want men wilde hierover nog niets kwijt. Maar we kunnen ons voorstellen dat grote eindbazen net even wat meer tactiek en inzicht vereisen, zodat de gameplay afwisselend genoeg blijft.

Voorlopige conclusie

Farpoint is één van de leukere PlayStation VR games die op het programma staat. De shooter laat zich prima besturen door de handige en intuïtieve bijgeleverde accessoire, waardoor het net weer wat realistischer aanvoelt. De actie op zichzelf is niet heel bijzonder, want dat bestaat vooral uit een lineair pad aflopen en alles kapot schieten wat je tegenkomt. Iets wat je ook terugziet in Until Dawn: Rush of Blood, maar het grote verschil is nu dat je zelf controle hebt over de bewegingen die je in-game maakt. De ervaring was indrukwekkend, maar we hopen wel dat de game meer te bieden heeft dan alleen van A naar B lopen, schieten en eindbazen afmaken.