PlayStation VR – Gespeeld: Final Fantasy XV VR Experience – PlayStation VR was naast de Triple-A games tijdens de Sony E3 persconferentie een belangrijk onderdeel. Sony kondigde diverse VR-games aan en tot ieders verbazing zat daar ook Final Fantasy XV VR Experience bij. Een speciaal uitstapje van Square Enix om Final Fantasy ook middels VR aan de man te brengen. Aanvankelijk ontstond de indruk dat we veel van de gewone game in VR zouden kunnen beleven, maar dat bleek achteraf niet het geval. Het is een kleinere game die los verschijnt, maar wel gesitueerd is in de wereld van Final Fantasy XV.
Beperkte, maar geinige gameplay
In dit VR uitstapje speel je met het personage Prompto en met hem gingen we aan de slag in één van de levels die de game rijk is. Wat we dienden te doen was eigenlijk behoorlijk simpel. We werden in een Final Fantasy omgeving gedropt met de PlayStation Move controller in de hand. Voor ons bevond zich een groot monster dat er alles aan deed om ons uit te schakelen, maar om dat te voorkomen, kon je jezelf gemakkelijk en snel teleporteren naar een ander punt op de map. In de tussentijd dien je natuurlijk het monster uit te schakelen en dat bij voorkeur voordat je zelf het loodje legt.
De gameplay is in deze VR-ervaring uitermate simpel, want het bewegen op de map gaat door middel van het richten op één van de vele blauwe punten die je aantreft. Eenmaal naar het juiste punt gericht, druk je op de Move knop en Prompto verplaatst zich op gemakkelijke wijze naar dat punt. Het monster is groot en gevaarlijk, en hierdoor is deze vrij log en traag, waardoor je vrij veel schade kan aanrichten alvorens het monster jou kan aanvallen. Toch is het zaak om goed op te letten, want anders krijg je een klap voor je harses met of z’n staart of anders één van z’n poten.
Wisselen en schieten
Waar het uiteindelijk op neer komt, is dat je zoveel mogelijk moet schieten op de zwakke punten en voordat het monster te dichtbij komt, dien je naar een ander punt te zijn geteleporteerd. Dat is de gameplay in de Final Fantasy XV VR Experience en je begrijpt dat dat niet heel erg bijzonder is. Het rondkijken in VR maakt het tot een net wat indrukwekkendere ervaring dan als je dit gewoon op je TV speelt, maar om nu te zeggen dat het een hele boeiende ervaring is… Nee, niet echt. Ja, het op tijd wisselen tussen punten en blijven schieten is best leuk, maar dat zal niemand echt veel langer dan een uurtje gaan doen.
Uiteraard vroegen we de ontwikkelaars of ze wat meer kwijt wilden over de game en hoewel ze niet veel mochten vertellen, gaven ze wel aan dat er in de uiteindelijke VR-ervaring meer gebieden zitten en tevens meer vijanden. Qua gameplay zal het echter niet per se veel verder uitgebreid worden, waardoor deze game heel erg aanvoelt als een leuke techdemo zonder al te veel gameplay. Het is dan ook zonde dat de ontwikkelaars juist het moment op de E3 niet aangrepen om meer over de ervaring te vertellen. Want nu blijven we achter met gemengde gevoelens, terwijl het concept op zich best interessant kan zijn zodra er voldoende afwisseling in met name de gameplay zit.
Rondkijken terwijl je wordt rondgereden
In aanvulling op het gameplay segment kregen we na afloop van de demo een ritje in de auto van Noctis te zien. Cindy, de rondborstige dame met een pertinent ferm decolleté, was de bestuurder, terwijl wij vrij waren om om ons heen te kijken en te genieten van de prachtige wereld die Final Fantasy XV te bieden heeft. Het was domweg een filmpje in VR, dus het is even afwachten wat men hier mee gaat doen, maar wat je voorheen in de trailer zag, kan je dus ook in VR beleven en dan zit je ineens wel midden in de ervaring. Dit zorgt er dus ook voor dat het geniaal zou zijn om Final Fantasy XV in z’n geheel in VR te kunnen beleven, maar helaas is dat waarschijnlijk iets te veel van het goede.
Voorlopige conclusie
De Final Fantasy XV VR Experience was een leuke ervaring. De gameplay stelt helaas niet al te veel voor, maar de tien minuten dat we aan het schieten zijn geweest op de eindbaas, waren leuk om te doen. Maar zoals al aangehaald, is het een beetje de vraag in hoeverre dit echt interessant gaat zijn voor een daadwerkelijk volwaardige VR-game. De game lijkt namelijk te weinig te bieden om op termijn de spelers vast te houden, hoewel het rondrijden in de wereld van Final Fantasy XV wel een aangenaam idee is. Vooralsnog zijn we dus erg kritisch en verwachten we er niet teveel van; een geinig tussendoortje, waar ook gelijk alles mee is gezegd. Laten we vooral hopen dat Square Enix dit uitbouwt naar een uitgebreide, diepgaande en afwisselende VR-game. Final Fantasy XV in VR beleven is op zichzelf namelijk een uiterst plezant idee.
zo een game wil ik zeker niet spelen met VR maar ja deze schaf ik toch niet aan niet mijn ding
@jimke1: maar je gaat wel ff7 kopen met het zelfde vechtsysteem? Beetje dom.
@77.248.180..xxx: ja die koop ik wel alleen al omdat ik het origineel heb ge speelt en dat was en is nog altijd de beste uit de reeks voor mij
@jimke1: Het is inderdaad beter om deze game in 3rd person te spelen, maar ik snap niet waarom je weer een remake wil spelen van een hele oude game en een nieuwe FF game weer niet je ding is.
Ik ga me hier als Final Fantasy speler goed mee vermaken.
Ik denk persoonlijk dat die vr experience gewoon als tech demo is in de game, of gewoon als mini game. Final Fantasy heeft altijd velen minigames gehad, en daar is dit in mijn ogen ideaal voor.
Denk niet dat het de bedoeling is dat als je een vr koopt je dit spel er daar voor bij moet kopen, maar gewoon als extra in de game.
7th-son
Hmmm aan de ene kant had ik hierop gehoopt, aan de andere kant ook weer niet.
Toen multiplayer aan vrijwel iedere game werd toegevoegd werd een level uit de game gehaald, hier en daar aangepast als arena en hoppa een bullet point erbij.
Nu lijkt dat met VR ook te gebeuren; hergebruik van bestaande assets en een VR ervaring er tegenaan geplakt. Bij multiplayer pakte dit uiteindelijk goed uit. De kwaliteit verbeterde en er zijn zelfs aardig wat games die nu alleen MP aanbieden dus ik heb hoop dat dit nog goed komt al lijkt het dat deze ontwikkelaar iets meer z’n best moet doen.
@tielo: Denk niet dat het te vergelijken is. Een game kan prima VR ondersteunen en een goede monitore ervaring leveren. MP en SP is daarentegen vaak 100% gescheiden.