SouthPark4

Gespeeld: Sniper Elite 4- Meer dan 10 jaar geleden verscheen het eerste deel in de Sniper Elite serie. Na het debuut duurde het tot 2012 tot er weer een nieuw deel uitkwam. Nu zijn we inmiddels aangekomen bij het vierde deel en wederom is de Tweede Wereldoorlog het thema. In het vorige deel ging je naar Afrika en nu reizen we af naar Italië. Als specialist in het snipen ga je de Nazi’s dwarszitten in een reeks van missies waarbij je op de meest spectaculaire wijze je doelen kunt ombrengen. Op de E3 vorige maand pakten we zelf het sluipschuttersgeweer op om te zien hoe het nieuwe deel ervoor staat. Het lijkt opnieuw een zeer tactisch sluip -en schietfestijn te worden waarbij je op veel zaken moet letten.

Onderzoeken en doelwitten uitzoeken

De missie die we te spelen kregen, was het opblazen van een brug waar een groot kanon op stond die gevechtsvliegtuigen en bommenwerpers aan het uitschakelen was. Het kanon werd goed beschermd door allerlei Duitse manschappen. De eerste stap die we ondernamen, was het onderzoeken van de tegenstand die we zouden treffen. Hiervoor kun je een verrekijker gebruiken om zo inzicht te krijgen op wat je moet afschieten om bij het doel te kunnen komen. Nieuw is dat je allerlei informatie krijgt, zoals wat voor wapens de Duitse soldaten bij zich dragen en wat zelfs hun naam is, evenals hun geschiedenis. De makers willen op deze manier meer details in de wereld stoppen. Vanzelfsprekend zie je ook wat voor type soldaat het is. Draagt hij een sluipschuttersgeweer, dan weet je logischerwijs dat dit een sniper is en om dat kenbaar te maken, blijft er een icoon boven z’n hoofd hangen.

SouthPark4

Nadat we eenmaal de omgeving gescand hadden, werd het tijd om zo stil mogelijk iedereen uit te schakelen. Iemand doden vanop een grote afstand zal vaak onopgemerkt gaan, maar zodra je steeds dichterbij komt, zullen vijanden het geweerschot horen en naar je gaan zoeken. Het snipen moet je dus te allen tijde vanop afstand doen en één van de ontwikkelaars vertelde ons dat ze de AI op dit gebied hebben verbeterd. Ze zullen agressiever zijn en hierdoor zijn de shootouts nadat je bent ontdekt heftiger en lastiger. Dit merkten we zelf ook een paar keer toen we een fout maakten doordat we wat vijanden niet hadden gezien. We losten een schot en gelijk kwamen er twee op ons af, wat de situatie dus bemoeilijkt. Hiermee was het duidelijk merkbaar dat de gameplay nog meer leunt op stiekem snipen, want het overige knalwerk komt net zoals voorheen net iets te log over.

Dat komt omdat de besturing hierbij lomp aanvoelt, maar hier tegenover staat wel sniper gameplay die goed uitgewerkt is en stukken beter aanvoelt. Tijdens de demo speelde dit dan ook prima en vooral erg vertrouwd als je de vorige delen gespeeld hebt. Bij het snipen kregen we feedback over onze longcapaciteit, wat erg belangrijk is bij het inhouden van je adem vlak voordat je schiet. Het werkte eigenlijk als een cooldown, waardoor we niet achter elkaar konden blijven doorschieten. Je moet als speler jezelf ook constant en stiekem verplaatsen door de omgeving heen om zo de juiste hoek te vinden van waaruit je een vijand goed kan raken. Er stonden namelijk een aantal soldaten achter de trein waarop het grote kanon stond en deze waren dus met geen mogelijkheid te raken vanaf het beginpunt.

SouthPark4

Gebruik de omgeving

De locatie in de demo was best groot met de brug als eindstation met daaromheen een stuk bos met barakken. Het laatste gebruikten we vooral om de doelwitten op de brug te kunnen zien en raken. Een nieuwe feature die de ontwikkelaars hieraan hebben toegevoegd is het uitgebreider gebruikmaken van objecten in de omgeving. In het bos kun je ervoor kiezen om daar veel dekking te zoeken om zo uit het zicht te blijven, maar wij kozen er juist voor om zoveel mogelijk vijanden uit te schakelen vanaf de andere kant, waar een ravijn te vinden was. Dit geeft dus wel aan dat je een grote speelruimte krijgt, waarbij je geheel vrij in de benadering van de situatie bent, wat het dus tot een afwisselende game maakt. In aanvulling hierop vertelde de ontwikkelaar dat we de mogelijkheid hadden om objecten kapot te schieten.

Een Duitser die bovenop een uitkijkpost stond, moest het ontgelden. Want we schoten op één van de steunpilaren, waarna we een mooie animatie van de kogel zagen die door het hout vloog. Vervolgens viel de soldaat zijn dood tegemoet in het ravijn, wat het net wat spectaculairder maakt. Een ander voorbeeld is dat we op de brug jerrycans met benzine zagen staan en hier schoten we op toen er een soldaat passeerde. Het waren vooral de brokstukken die ervoor zorgde dat ook hij zijn dood vond. En om er nog een schepje bovenop te doen: zelfs bij het snipen kun je passief de omgeving gebruiken, want het kabaal dat het kanon maakt, kan namelijk het schot uit je geweer verhullen. Op die manier horen de Duitsers je schot natuurlijk niet en dat maakte het in deze situatie mogelijk om vijanden van relatief dichtbij uit te schakelen. Naarmate we dichterbij het kanon kwamen, dienden we hier sowieso in combinatie met andere wapens meer gebruik van te maken, want het snipen op korte afstand werkt natuurlijk een stuk lastiger en tevens zijn vijanden dan meer beschut.

Toen we bijna bij ons doelwit waren aangekomen, ging het helaas toch mis, want we werden opgemerkt door een stuk of vier soldaten. Het was vooral heel hard wegrennen om niet afgeknald te worden. Een andere optie was het gevecht aangaan, maar zoals al aangaven: de gameplay leent zich niet echt voor close combat gevechten, omdat het wat log gaat. Bovendien beschik je over niet al te veel health, waardoor je in gevechten waarin je het opneemt tegen een overmacht sowieso veelal kansloos bent. Dan zijn er natuurlijk ook nog vijandige snipers die je met een paar kogels kunnen uitschakelen. De situatie in de demo ging van kwaad naar erger, want ook werden we nog aangevallen via de flanken. Gelukkig wisten we te ontkomen en door een langere tijd in de struiken te blijven liggen, gaven de Duitsers hun zoektocht op een gegeven moment op. Tijd voor een nieuwe poging en we wisten uiteindelijk na een korte shoot-out van dichtbij de bom te plaatsen en zo het kanon te vernietigen.

Voorlopige conclusie

Hetgeen we gespeeld hebben, was behoorlijk uitdagend, met name het laatste stukje, omdat de AI behoorlijk agressief is op momenten dat ze je ontdekken. Het is vooral rustig aan doen, goed rondkijken, de omgeving gebruiken en waar mogelijk stealth toepassen. Alleen dat geeft je de beste kans op het slagen in je missie en dat is in vergelijking met de eerdere delen niet anders. De game lijkt vooral voort te borduren op eerdere successen, waarbij de gameplay met nog meer features is uitgebreid. Het snipen werkt in dat opzicht als een zonnetje, maar de gameplay daar omheen mag wel wat soepeler verlopen. Verder keert de welbekende feature van ontploffende schedels, oogkassen, organen en meer weer in stijl terug, ditmaal met nog meer details. Audiovisueel was het wel oké, maar de game zal je niet echt gaan verbazen. Desalniettemin lijkt Sniper Elite 4 weer een mooie game te worden in de populaire franchise, want we hebben ons goed weten te vermaken tijdens onze hands-on.