star ocean header

Review: Star Ocean: Integrity and Faithlessness – Je kent de naam Star Ocean of je kent hem niet, toch is het apart om te bedenken dat deze serie dit jaar zijn twintigste verjaardag viert. In het verleden heb ik vaker interesse gehad in deze serie en ben toen begonnen met Star Ocean: The Last Hope op de PS3. Nadat deze game mijn interesse had aangewakkerd, kwam ik al gauw tot de conclusie dat als ik een paar van de eerdere delen wilde spelen, ik een redelijk gedeelte van mijn spaarrekening moest plunderen. Dat heb ik maar niet gedaan en vervolgens was het geduldig wachten op een nieuw deel, ruim zes jaar. Nu zijn we eindelijk bij het vijfde deel uit de serie, Integrity and Faithlessness, aanbeland.

Science Fantasy

Integrity and Faithlessness speelt zich ruim vijftienhonderd jaar voor de gebeurtenissen uit The Last Hope af. Je begint in een klein dorpje genaamd Sthal waar je kennis maakt met jouw personage, Fidel Camuze. Het dorpje Sthal wordt al maanden aangevallen door een groep dieven, wat de sfeer er niet beter op maakt. Fidel gaat op pad naar de hoofdstad samen met zijn jeugdvriendin Miki voor versterking om hier een einde aan te maken. Dit lukt, maar de rust is nog niet wedergekeerd in Sthal. Een grote knal en een flits voorspellen namelijk niet veel goeds.

StarOcean1

Waar The Last Hope volledig op sciencefiction gericht was, is dat deze keer wel anders. Integrity and Faithlessness is eigenlijk een prequel, want de grote knal die ik eerder benoemde, is namelijk een ruimteschip dat neerstort bij Sthal in de buurt. Hier vindt Fidel een klein meisje met de naam Relia, vergezeld door twee minder vriendelijke heren gewapend met laserpistolen, iets wat ze in Sthal nog nooit hebben gezien. Relia vertrouwt Fidel en Miki, kiest daarom hun kant en ontvlucht haar gevangenschap van deze “aliens”. In een snel tempo gaat ook deze game van fantasy hack & slash naar sciencefiction.

Klassieke formule, origineel concept

Wanneer ik games beoordeel, probeer ik altijd zo weinig mogelijk van het verhaal vrij te geven, hoe lastig dit soms ook is. Helaas is het soms niet anders en ook nu heb ik dus eigenlijk al een grote twist vrij moeten geven. Allereerst moet ik dan ook zeggen dat ik dit concept ontzettend gaaf vind. Het is wellicht ooit eerder al eens gedaan, maar toch kreeg ik hier een erg warm gevoel bij. Een gevoel van avontuur, op zoek naar het onbekende. Op pad door een middeleeuws ogende wereld, maar het onbekende, beter gezegd futuristische, ligt op de loer.

StarOcean4

Alle elementen van een typische JRPG zijn aanwezig. Je hebt je grote open wereld waar je doorheen kan, waar overal vijanden aanwezig zijn om mee te vechten. Steden zijn in overvloed aanwezig, waar je uiteraard je gevonden spullen kan verkopen en nieuwe wapens en bepantsering kan aanschaffen. In deze steden kan je ook vaak een bord vinden met diverse side-quests. Deze variëren van het vinden van bepaalde voorwerpen tot het uitschakelen van een bepaald aantal vijanden. Ook is in de stad een inn aanwezig, waar je voor een bedrag kan rusten en iedereen kan laten helen. In de inn is ook altijd een savepunt, wat mij gelijk bij mijn eerste klacht brengt. Handmatig opslaan ben ik gewend van JRPG’s, maar het alleen kunnen opslaan bij bepaalde punten is vervelend en omslachtig, want liever hadden we een opslagfunctie in het menu gezien.

Traditiegetrouw is Star Ocean nog steeds een actie RPG, wat inhoudt dat jij volledige controle hebt tijdens de gevechten. Alle personages vertolken een bepaalde rol binnen jouw party, denk hierbij dus aan medicus, aanvaller of juist een tank. Het vechtsysteem is simpel en makkelijk om door te krijgen. Afhankelijk van welke knop jij welke aanval toewijst, zal deze een bepaalde hoeveelheid schade toebrengen. Je kan dezelfde aanval aan twee knoppen toewijzen, waarbij de ene knop meer schade zal toebrengen dan de andere, maar dit houdt dan ook weer in dat de aanval onder die knop meer mana zal kosten. Tijdens de gevechten kan je elk personage in je party onder controle nemen; echter zal je in de wereld zelf altijd als Fidel spelen.

StarOcean3

Ook dit deel kent weer een crafting systeem, zodat jij ook voor jezelf wapens, pantsers, elixirs en andere voorwerpen kan maken. Dit is echter wat versimpeld ten opzichte van het voorgaande deel. Waar je in The Last Hope nog dingen moest maken om zo een hoger skill level te krijgen en dus betere voorwerpen kon vrijspelen om te maken, is dit in Integrity and Faithlessness niet meer nodig. Naarmate jij in het verhaal vordert krijg je vanzelf nieuwe recepten of kan je deze kopen van handelaren in de steden. Dit is vooral prettig, aangezien je geen uren meer bezig bent met het maken van spullen die je vervolgens toch weer aan een handelaar verkoopt. Je kan zeggen dat het wellicht wat van de diepgang afneemt, maar dit vond ik persoonlijk niet echt een probleem.

Al draagt een aap een gouden ring…

Wellicht is het grafische aspect hetgeen wat mij het meeste aan het spel liet twijfelen. Op sommige momenten weet Integrity and Faithlessness prachtige plaatjes neer te zetten, op andere momenten lijkt het net alsof je naar een van de eerdere CGI-films uit de jaren negentig zit te kijken. Alles lijkt een soort geplastificeerd effect over zich heen te hebben. Wellicht hebben ze bij tri-Ace hiervoor gekozen gezien het science-fiction thema, maar dit had beter kunnen worden toegepast. Waar het op veel momenten het spel absoluut recht aan doet, zijn er ook zeker momenten waarbij je even een diepe zucht laat en goed door je ogen wrijft.

StarOcean2

Gelukkig weten ze met de soundtrack weer een hoop goed te maken. Epische melodieën galmen door je kamer heen wanneer je door de wereld van Integrity and Faithlessness loopt. De monsters maken griezelige, lompe en soms hilarische geluiden. Er is duidelijk veel tijd in het geluid gestoken, hoewel niet alle dialoog is ingesproken. Persoonlijk vind ik dit geen probleem, gezien je toch de hele tijd aan het lezen bent, tenzij je zelf Japans verstaat. Een klacht die veel mensen hadden over de originele release van The Last Hope, was dat er geen Japanse stemmen aanwezig waren, maar deze keer hebben ze die spijker gelukkig wel gelijk op z’n kop geslagen.

Ben ik bevooroordeeld? Misschien wel, want Star Ocean: Integrity and Faithlessness wist mij met zijn afwijkende thema zeker voor zich te winnen. Wanneer ik een concept tegenkom wat niet vaak wordt toegepast, raak ik al snel verliefd op een game. Gelukkig maakt in dit geval liefde zeker niet blind en is Integrity and Faithlessness ook alles behalve een perfecte game. Van top tot teen merk je dat dit deel in de Star Ocean reeks met liefde in elkaar is gezet, maar wellicht wilden ze iets te veel waardoor de wereld soms niet echt een genot voor het oog is. Tel daar een paar ongemakkelijke dingen, zoals vaste savepunten bij op en je houdt nog steeds een erg goede JRPG over. Daarom sluit ik af met één duidelijk statement: Ben je een liefhebber van JRPG's? Laat Star Ocean: Integrity and Faithlessness niet aan je voorbij gaan!

• Fantasy met een flinke klodder science-fiction
  • Toegankelijk vechtsysteem
  • Prachtige soundtrack