maxresdefault

Review: Fairy Fencer F: Advent Dark Force – In 2013 kwam Fairy Fencer F uit voor de PlayStation 3. In datzelfde jaar kwam ook de PlayStation 4 uit en toen werd er besloten om de game ook naar deze console te brengen. De PS4-versie is alleen geen simpele port, maar heeft betere graphics, grotere gevechten en twee alternatieve verhaallijnen. Maar is meer dan ook beter? Dat gaan we je nu vertellen.

De onbedoelde held

In Fairy Fencer F: Advent Dark Force speel je als Fang, een luie jongen die niets liever doet dan eten en slapen. Door een fairy te bevrijden, hoopt hij dat hij zijn grootste wens in vervulling kan laten gaan: zijn leven lang onbeperkt eten. Alleen heeft zijn actie niet het gewenste effect. In plaats van dat zijn wens wordt vervuld, wordt Fang verkozen tot ‘Fencer’. Dit is een uitverkorene die moet strijden om de Godess of Light te bevrijden. Met grote tegenzin begint onze held aan zijn avontuur.

Positief en negatief

Fairy Fencer F: Advent Dark Force is niet de eerste RPG die Compile Heart heeft gemaakt en dat is te zien. De ontwikkelaar weet heel goed hoe je een turn-based RPG moet maken. De game bestaat uit een grote wereld met veel verschillende dungeons, die zorgen voor vele uren aan gameplay. Het vechtsysteem is echter de ster van het spel. Dit is turn-based, maar maakt ook gebruik van combo’s. Tevens kun je alles wat je team doet aanpassen. Het goed plaatsen van je team tijdens een gevecht en de vele mogelijkheden om aan te vallen werken gewoon heel erg goed. Ook het zelf kunnen aanpassen van wat voor combo’s elk teamlid kan doen en de extra sterke vorm die ze na enige tijd aan kunnen nemen, is heel erg tof. De vele mogelijkheden maken de game daarom erg strategisch.

Fairy-Fencer-F-3

Het is alleen jammer dat Compile Heart, buiten de grotere groep die je nu bestuurt tijdens de gevechten, hier niet wat meer veranderingen in heeft aangebracht. De game is in principe al drie jaar oud, dus dan is de kans groter dat het ’te’ bekend aanvoelt en dat is dan ook het geval. Heb je dus al eerder een RPG gespeeld van het Japanse ontwikkellingsteam, dan komt Advent Dark Force wel heel erg bekend voor. Zo goed als alles is hetzelfde gebleven: het eerder genoemde vechtsysteem, maar ook dat je niet zelf kunt rondwandelen in de grote wereld, maar dat je moet aanklikken waar je naartoe wilt. Buiten het verhaal en personages is er zo goed als niets nieuws. Als je nooit een game van Compile Heart hebt gespeeld, dan zul je je er niet aan storen. Heb je dat wel, dan voelt het geheel toch niet echt aan als een nieuwe game, ook al zit het hoofdzakelijk wel vrij goed in elkaar.

Langzaamaan

Een ander punt dat de game een beetje tegenwerkt, is dat de game de eerste tien uur heel gemakkelijk is. De verschillende gevechten zijn dan zonder al te veel moeite te winnen. Je hebt heel veel mogelijkheden om je team aan te passen en aan te laten vallen, maar die heb je dan helemaal niet nodig. Pas na de eerder genoemde tien uur komt Advent Dark Force op stoom en dan komt het vechtsysteem echt goed naar voren. Je hebt dan ook alle mogelijkheden die je tot je beschikking hebt echt nodig. Dit had wel een paar uur eerder al aan bod mogen komen, omdat het snel repetitief wordt als je steeds met dezelfde strategie een gevecht kan winnen. Het verschil aan spelplezier tussen de eerste tien uur en wat daarna komt, is dan ook vrij groot.

aa

Personages met karakter

Waar Advent Dark Force wel meteen goed mee scoort, is met zijn personages. Compile Heart staat bekend om zijn leuke helden en vijanden, die vaak een afwijkend karakter hebben van wat je gewend bent van andere RPG’s. Met deze game stelt de ontwikkelaar dan ook wederom niet teleur. Zo wil de hoofdrolspeler van het verhaal helemaal geen held zijn en hij komt ook personages tegen die niet zijn wat ze op het eerste gezicht lijken. Het geheel krijgt hierdoor een hele andere lading als andere RPG’s en dat is leuk. Het is wel een beetje jammer dat de rest van het verhaal niet heel bijzonder is en meer onder de “dertien in het dozijn”-noemer valt. De game verrast je ook nergens met een onverwachte plottwist en weet op geen moment de spanning op te voeren.

Anders dan anders

Zoals in de inleiding al duidelijk werd, is de PlayStation 4-versie van Fairy Fencer F anders dan op de PS3. De basis is natuurlijk wel hetzelfde, maar er zijn een aantal verbeteringen toegevoegd. Als eerste zijn er de graphics. Deze zien er inderdaad beter uit dan op de PS3, maar het verschil is niet groot. Wat het meest opvalt, is dat de game op 60 frames per seconde draait en een resolutie van 1080p heeft. Het draait dus lekkerder en ziet er zeer scherp uit, maar buiten dit is er eigenlijk niet veel veranderd.

fairy-fencer-f-advent-dark-force-05-04-16-9

De andere verbeteringen zorgen wel voor een duidelijk verschil. Zo kan je team in Advent Dark Force uit maar liefst zes personen bestaan in plaats van drie. Dit zorgt ervoor dat je meer strategisch moet denken, doordat je je personages op de goede plekken moet zetten. Doe je dit niet, dan kan een vijand bijvoorbeeld met één aanval meerdere teamgenoten schade toebrengen. De derde toevoeging zijn de twee alternatieve verhaallijnen. In de PS3-versie ben je verplicht om voor het goede te strijden, maar in Advent Dark Force kun je ook voor de slechte kant kiezen of een variatie hierop. Dit zorgt ervoor dat er een grotere kans is dat gamers het spel opnieuw willen spelen om te kijken wat er gebeurt als ze nu een andere kant kiezen.

Fairy Fencer F: Advent Dark Force is een goede RPG, alleen is het wel te merken dat de game al drie jaar oud is. De ontwikkelaar weet hoe het goede turn-based gevechten neer moet zetten, alleen verschilt het niet of nauwelijks van de andere games die ze hebben gemaakt. De game komt ook pas laat op stoom en dat maakt de eerste tien uur wat repetitief. Als de game uiteindelijk wel op volle toeren draait en je je verder niet stoort aan het gegeven dat er weinig vernieuwingen zijn, ga je toch een leuke tijd tegemoet. Dit komt mede door de extra toevoegingen voor de PS4, die veelal goed uitpakken.

• Tof vechtsysteem
  • Leuke personages
  • PS4-toevoegingen pakken goed uit