Headlander
Gespeeld: Headlander – Het is ver in de toekomst, wanneer de mensen niet meer uit vlees en bloed bestaan, maar uit metaal en elektronica. De mensheid leeft in de lichamen van robots vol luxe en plezier, en ziektes zijn verleden tijd. Het klinkt als de perfecte wereld waar je in kan leven, maar schijn bedriegt. Op de achtergrond zijn er zaken niet pluis in Headlander en jij dient als rondvliegend hoofd hier wat aan te doen. We konden zelf op de E3 al een stuk spelen van Double Fine’s nieuwste productie en de game viel bij ons in de smaak. Het bevat een toffe sciencefiction stijl en neemt zichzelf als game niet te serieus. In de preview hieronder kun je lezen waarom Headlander je wel eens als kleine game kan gaan verrassen later deze maand, wanneer de game uitkomt.

Eén van de laatste mensen in ‘menselijke’ vorm

Het is dus een perfecte wereld in Headlander, waar de mens zonder zorgen leeft, want iedereen heeft het lichaam aangenomen van een robot. Er is orde en luxe aanwezig voor alle bewoners, maar op de achtergrond groeit een gevaar. Wat dit precies is, werd tijdens het spelen van de demo niet duidelijk. Hoe het verhaal zich gaat ontwikkelen, is ons ook nog vreemd, maar er werd ons wel verteld dat je niet alles alleen zal doen. Zo zul je geholpen worden door Earl en de rebellerende robots. Wat we hier aan toe kunnen voegen, is dat Headlander een 2D platformer en shooter is met puzzelelementen. Je begint de game in een hachelijke situatie wanneer je ontdekt dat jij één van de laatste mensen bent in menselijke vorm.

Headlander1

Het enige wat van je over is gebleven, is je hoofd in een speciale helm. Onderaan de helm zit een straalmotor bevestigd waarmee je kan opstijgen. Ja inderdaad, je kan dus met je hoofd rondvliegen en landen. Het concept achter de game is dat je te allen tijde je hoofd los kan koppelen en hiermee rond kan vliegen. De demo die we speelden, representeerde het begin van de game en zodoende moesten we na het even rondvliegen op zoek gaan naar een geschikt lichaam van een robot om zo een deur door te kunnen gaan. Het bleek namelijk dat we met een laser tegen een deur aan moesten schijnen, zodat deze open ging. Alleen was het huidige lichaam een niveau lager (kleiner), waardoor we er heen moesten vliegen en op een andere robot moesten landen om zo met de laser te kunnen schieten. Nadien konden we onze weg vervolgen.

Puzzels bestaan uit vliegen en onthoofden

Al snel kwamen we vijandelijke robots tegen die hun lasers op ons aan het richten waren. Je kan dan snel het hoofd van een andere robot eraf schieten, om vervolgens naar beneden te springen, maar de platformen stonden in de situatie waarin we zaten te ver uit elkaar. We kozen ervoor om weer op te stijgen en naar de robot te gaan die we net onthoofd hadden. Dit zul je sowieso vaker moeten doen in het kader van de puzzels, maar ook omdat elke robot een eigen healthbar heeft. Toen we dit eenmaal overleefd hadden, vlogen we alleen met het hoofd door een gat heen om zo weer op een computer te landen en een doorgang te openen.

Headlander2

Je zult later verschillende robots kunnen overnemen op deze manier, zoals robothonden, stofzuigers, turrets en meer. Veel zal onderdeel zijn van puzzels, waardoor een variatie aan puzzels aanwezig zal zijn. De levels die we konden verkennen, begonnen klein, maar werden steeds groter en complexer. Het lijkt erop dat de ontwikkelaars achter de game zo de uitdaging geleidelijk aan willen vergroten. Uiteindelijk moesten we aan het einde van de demo een vrij grote ruimte door, waar veel vijandelijke robots waren. Het was toen best uitzoeken welke robots we eerst moesten uitschakelen en welke we konden gebruiken in ons voordeel. We moesten namelijk ook nog een deur door met één van de lichamen, dus opletten is tevens belangrijk.

De besturing van het rondvliegen met het hoofd was even wennen, maar luistert nauw. Het schieten daarentegen kostte ons meer gewenning, omdat we in de latere en grotere levels beter moesten richten. Dit ging soms wat lastig omdat we over een lange afstand niet goed konden zien waar ons schot terecht zou komen. Het was verder niet storend, maar we hopen dat het schieten over het algemeen wat accurater zal zijn. In vergelijking tot het vliegen en rondlopen werkt het namelijk net wat minder goed. De eerste puzzels waren vrij gemakkelijk om op te lossen en vooral erg leuk om te doen. Het is vanzelfsprekend dat deze een stuk ingewikkelder gaan worden later in de game en dat zien we graag tegemoet, want de gameplay zit prima in elkaar.

Headlander3

Voorlopige conclusie

De game was voor zover we konden spelen op zich vrij gemakkelijk, maar in een later stadium zullen de robots een grotere uitdaging gaan vormen, omdat ze meer stappen zullen vereisen om te verslaan. Men bouwt de moeilijkheidsgraad daarmee langzaamaan op. We waren in de E3 demo soms al hectisch schoten van lasers aan het ontwijken met het rondvliegende hoofd, dus dat belooft wat. Op audiovisueel vlak heeft Headlander een heel kleurrijke en leuke sciencefiction stijl die ons deed denken aan films uit dat genre van de jaren 70. De stijl past er fraai bij en daarnaast zaten er al wat grappige momenten in de demo. Het verhaal werd namelijk door iemand verteld en deze maakte soms wat droge opmerkingen richting het (losse) hoofdpersonage. Met de verschillende puzzels en shootouts lijkt de game voldoende variatie te bevatten en het is eigenlijk wel één van de grote verrassingen van de kleinere games op de E3. Het voelde al aan als een kwalitatief klein en net pakket, en zodoende kijken we dan ook uit naar de naderende release van de game.