Knipsel
Gespeeld: Aragami – Pure stealth games zijn tegenwoordig wat schaarser en in de meeste games waar stealth een optie is, kun je ook ongestraft te werk gaan als je ontdekt wordt. In Aragami is stealth eigenlijk de enige manier om succes te boeken, want als je onvoorzichtig handelt, heb je maar luttele seconden om je eigen huid te redden. Dit ondervonden we zelf tijdens de E3, waar we Aragami van Lince Works konden proberen, waarbij we meerdere keren faalden. In de game moet je de schaduwen volop benutten om ongezien de ultieme assassin te zijn. Op het eerste oog lijkt het een simpele titel in opzet te zijn, totdat je alle mogelijkheden ziet qua gameplay. De game stond absoluut niet op onze radar, maar na onze eerste hands-on staat die er definitief wel op. Het combineert een gave stijl met old-school stealth gameplay in third person.

Prachtige stijl

We liepen tijdens de E3 rond op de Amerikaanse booth van PlayStation, want hier zijn normaliter meer titels speelbaar dan op de Europese booth. Bij de games staan ook vaak ontwikkelaars van de game, zodat ze kunnen uitleggen hoe alles werkt en wat je als speler kan verwachten. Toen we Aragami zagen, viel meteen de grafische stijl op, want het deed ons vaag denken aan Journey. Dit kwam door het kleurgebruik in de game en het feit dat het hoofdpersonage ook een sjaal draagt. Degene die de game aan het spelen was, liep weg en zodoende pakten we zelf de controller op. Iemand sprak ons vervolgens aan en dit bleek David Leon van de Spaanse studio Lince Works te zijn.

Aragami3

Hij vertelde ons dat ze met Aragami de gameplay willen bieden waarbij je veel voldoening haalt uit het maken van de perfecte stealth kills. De inspiratie voor het ontwikkelen van de game hebben ze gehaald uit titels als Tenchu en Mark of the Ninja. Titels waarbij je jezelf echt waant in de rol van een ninja en waarbij de actie vlot en bruut is als het gaat om het doden van vijanden. Het toevallige was dat de grafische stijl inderdaad geïnspireerd is op Journey. De sjaal in die game gaf weer hoeveel health je had en in Aragami kun je de status zien van de cooldown van je vaardigheden en hierdoor werkt de sjaal als het ware als een soort HUD. Door in de schaduwen te blijven, zal de cooldown van je vaardigheden sneller gaan, waardoor je ze meer kan gebruiken.

Gebruik de schaduw

In de demo die we speelden, hadden we alle vaardigheden tot onze beschikking en dat waren er een hoop. We gaan niet te diep op alle vaardigheden in, maar halen wel even de basis naar voren. De schaduw is je allereerste wapen en hieromheen is de rest van de gameplay gebouwd. Via de schaduwen kun je jezelf door de levels heen manoeuvreren. Zo kun je jezelf teleporteren van de ene schaduw naar de andere en daarin ben je volledig onzichtbaar voor vijanden. Ben je daarbuiten, dan kan je snel gezien worden en is het binnen een paar seconden ook meteen afgelopen. Checkpoints lijken er niet te zijn, want bij falen mochten we aan het begin van het level opnieuw beginnen.

Aragami1

Gelukkig zijn er in de levels genoeg plekken waar schaduw te vinden is en zo konden we onszelf tijdens het spelen van de demo vrij gemakkelijk door het level heen verplaatsen. We moesten hierbij eerst goed kijken waar elke vijand zich bevond, zodat we ze allemaal één voor één stiekem af konden maken. Dit was al een hele uitdaging, omdat sommige vijanden bepaalde patronen hanteren wat het rondlopen betreft. Hierdoor is de ruimte voor fouten zeer beperkt, wat dus enige uitdaging voortbrengt.

In dergelijke gevallen is het slim om je aanval goed te plannen, zodat je precies goed uitkomt voor de volgende vijand. Het doden in de schaduwen gaat overigens vrij simpel en vloeiend, want als je dicht genoeg op een vijand zit, volstaat het drukken op vierkantje. Vervolgens zal het hoofdpersonage met een fraaie animatie de aanval inzetten. In aanvulling hierop krijg je de mogelijkheid om een ‘Shadow Kill’ uit te voeren, waarbij je het vierkantje langer ingedrukt moet houden. Het gevolg hiervan was dat er een slang uit de duisternis kwam zetten die de vijand te grazen nam en weer mee de duisternis introk.

Aragami

Interessant is dat de game ook verticale gameplay voortbrengt, want door te teleporteren, kan je ook op hogere locaties terechtkomen. Dit bracht voort dat we aanvallen van bovenaf konden uitvoeren. Als er dan een gebrek aan schaduw ontstaat, kan je met een vaardigheid zelf kortstondig schaduw creëren op plekken waar het eigenlijk niet kan zijn. Best wel handig als je in een benarde situatie lijkt te belanden, nietwaar?

Dit werkt overigens voornamelijk als je vijand bij veel lichtbronnen staat. Door licht ontstaat immers schaduw en als jij deze vaardigheid inzet, dan kan je op een efficiënte wijze je zwaard tussen de ribben rammen van je doel. Als je snel genoeg bent en de schaduw is nog aanwezig, dan kan je deze ook nog gebruiken door hier een val in te plaatsen. Dit werkt dan alleen in de schaduw zelf en in het geval van de demo was het een zwart gat waar een vijand ingetrokken werd. Kortom, je beschikt over best wel wat vaardigheden en de manier waarop je die kan gebruiken is erg veelbelovend.

Aragami4

Variatie in vaardigheden en krachten

Als een ninja heb je dus je zwaard waarmee je van dichtbij vijanden neersteekt, maar je kunt ook werpsterren gebruiken om van op afstand vijanden af te maken. Het gebruik van de schaduwen en de vaardigheden die aan je sjaal verbonden zijn, zijn echter wat de prioriteit voert. Dat is allereerst het leukste om te doen en ook is het nog een stuk effectiever. Bovendien lijken de vaardigheden volop gevarieerd te zijn, want naast de genoemde offensieve acties, zijn er ook defensieve acties in de game aanwezig.

Een voorbeeld hiervan is dat je onzichtbaar kan worden voor een korte tijd. Daarnaast kan je een vaardigheid inzetten op het moment dat je ontdekt wordt, zolang je maar snel genoeg bent. De vijand kun je dus eigenlijk zien als het licht in de duisternis waarbij voor jou dat laatste een cruciale rol speelt. Tijdens het spelen kwamen we in een hachelijke situatie terecht, waarbij we snel moesten handelen. We faalden hopeloos waarop de ontwikkelaar ingreep en liet zien wat je in kan zetten als counter, wat vrij uitgebreid is.

Aragami2

Denk bijvoorbeeld aan het inzetten van een werpster die je vervolgens toelaat om met een executie de vijand uit te schakelen op het moment dat hij geblokkeerd is door de ster. Lukt dit niet? Dan ben je meteen dood. Om die reden is het juist uitvoeren van de stealthkills samen met de Shadow Powers zo belangrijk. Bovendien zorgt het voor veel voldoening als de actie zich in jouw voordeel beslist en wat de game hierin goed doet, is dat het jou motiveert om zo stil mogelijk te werk te gaan.

Voorlopige conclusie

Aragami lijkt echt een geweldige old-school stealthgame te worden die puur draait om het gebruiken van de schaduwen, je vaardigheden en krachten. Doe je dit zoals het moet, dan kan je veel voldoening uit de gameplay halen. Dat is althans het gevoel dat de E3 demo opriep nadat we doorkregen – na een aantal mislukte pogingen – hoe we de schaduwen het beste konden benutten.  De krachten speel je gaandeweg vrij en zo bouw je langzamerhand je arsenaal uit, zodat je uiteindelijk steeds meer een meester van de schaduwen wordt. Deze vaardigheden in combinatie met het level design voelen als een compleet en gevarieerd geheel aan waarin de gameplay uitstekend tot haar recht komt. Sowieso ziet de game er voor een indie bijzonder fraai uit. Aragami verdient wat ons betreft een plek in het licht in plaats van in de schaduw, want dit gaat een boeiende game worden.