RushofBloodLogo
PlayStation VR – Gespeeld: Until Dawn: Rush of Blood – Bijna een jaar geleden kwam Supermassive Games met Until Dawn. In onze review van de game kun je lezen dat we zeer positief zijn over het horroravontuur waarin jouw keuzes dodelijk kunnen zijn. Until Dawn: Rush of Blood is een totaal andere ervaring. Je loopt dit keer namelijk niet door een bos op een berg die besneeuwd is, maar je zit in een kar op een soort achtbaan. Toen we de PlayStation VR titel mochten proberen op de E3, deed het ons denken aan de shooters uit de arcadehal waarbij je met een plastic wapen op alles schoot wat er in beeld kwam. Toch is dit net even wat anders door de 3D ervaring die de VR-headset je brengt. Het is namelijk een stuk intenser en hierbij werken de bekende ‘jump-scares’ aanzienlijk beter. Tijd om eens dieper op Until Dawn: Rush of Blood in te gaan, want we vertellen je graag meer.

Intense ervaring on rails

Hoe het verhaal is opgezet in de game is nog onduidelijk en het lijkt erop dat het niet veel te maken heeft met het verhaal van Until Dawn. Ze hebben wel de sfeer overgezet, alsook bekende personages uit die game. Het is een shooter-on-rails waarin je per hoofdstuk een locatie moet zien te overleven en een score dient op te bouwen. Een verhaal lijkt voorlopig dus nog afwezig, maar actie is er gelukkig wel volop. Voordat voor ons de actie echt begon, moesten we ons eerst nog installeren voor de optimale ervaring. We kregen vanzelfsprekend de VR-headset op met daarbij twee Move controllers. Je kunt de game overigens ook spelen met een DualShock 4, maar we denken dat je de beste ervaring hebt met de twee Move controllers.

RushofBlood1

De reden dat we denken dat dit beter gaat zijn, komt doordat we tijdens de demo erg soepel konden richten met de Move controllers. Dit ging eigenlijk vrij simpel en daarbij geeft het nog een extra accent aan de ervaring. Toen we de controllers in onze handen kregen en de optie voor deze besturing kozen, zagen we namelijk twee pistolen in beeld. Elke keer als we onze handen draaiden, gebeurde dit in-game ook en dat was zeer nauwkeurig. Het gaf op dat moment net wat meer een gevoel van immersie en het zag er bovendien erg fraai uit. Hierbij werd tevens aangegeven dat de munitie op kan raken en om dat in de gaten te houden, dien je als speler op de zijkanten te letten. De munitie wordt namelijk bijgevuld zodra je tijdens je rit kisten raakt. Op deze manier is het tevens mogelijk een ander wapen te kiezen, zodat je ook kan dual-wielden.

Richten ging vrij vlot

Eenmaal we klaar waren voor de actie, begon de demo net voor een huis en ging de horrorachtbaan van start. De deuren vlogen open voordat de kar naar binnen reed en al snel kwamen daar de eerste vijanden en schrikmomenten. Er werden molotov cocktails naar ons gegooid die we vlug kapot moesten schieten voordat deze ons zouden raken en daarna konden we degene die hem wierp doden. Het ging allemaal op een aardig tempo en zodoende waren we volop om ons heen aan het kijken en schieten. Het richten en schieten ging vrij vlot, maar er waren momenten waarop we beide wapens moesten herladen. Dit deden we door beide Move controllers naar achteren te bewegen, maar helaas blijkt dit niet altijd even responsief genoeg te zijn, wat voor benarde situaties kan zorgen.

RushofBlood2

Na het afknallen van wat vijanden, volgden er nog wat angstige momenten, maar ook wat rare. Zo moesten we op een gegeven moment allerlei koppen van varkens raken om verder te kunnen komen. Het was een bizarre scène, die de sfeer van Until Dawn op een mooie manier representeerde. Hoewel het een ander type game is, heeft het door de opbouw en het gebruik van bepaalde personages dezelfde afschuwelijke stijl. De verschillende gevechten waren daarnaast best gevarieerd in deze korte demo. Het ene moment moesten we inkomende voorwerpen kapot schieten om daarna heel snel achter elkaar vijanden dood te schieten die naar onze kar kwamen lopen. Dit was een situatie waarbij we zelf redelijk paniekerig aan het schieten en herladen waren. De VR-headset zorgt er in dit geval dat we duidelijk merkbaar dichter op de actie zaten, wat het vrij intensief maakt.

Je schrikt een stuk sneller

Door het concept dat je in een kar zit die automatisch harder of zachter gaat, is het ook best onvoorspelbaar wat er gaat komen. Zo was het bij ons dat we soms keihard door het level heen gingen en we daarna bijna zo goed als stil stonden. We wisten dat zo’n schrikmoment er aan zat te komen en alsnog werden we er door verrast. Zelf bleven we wel zitten, maar we zagen bij anderen die het aan het spelen waren dat ze van de stoel afvielen doordat ze heel erg schrokken. Het gevoel van horror en actie is dus duidelijk aanwezig in de game en het audiovisuele gedeelte helpt daar ook bij. Grafisch was het niet echt indrukwekkend, maar er gebeurde genoeg op het beeld. De geluidseffecten, zoals geschreeuw op de achtergrond en creepy geluiden, hebben een bijdrage in de soms angstaanjagende ervaring.

RushofBlood3

Voorlopige conclusie

De korte demo op de E3 van Until Dawn: Rush of Blood was een erg vermakelijke VR-ervaring. De twee vragen die we wel hebben bij de game, is hoe lang het in totaal gaat duren en of er voldoende variatie in zal zitten. De actie- en de horrorelementen zijn verzorgd, wat het gevoel oplevert dat je daadwerkelijk in zo’n karretje zit, waardoor je veel meer in de beleving wordt getrokken. De besturing met de twee Move controllers is voor het grootste gedeelte ook prima, alleen is het herladen af en toe nog wat onhandig, wat voor irritatie zorgt. Het is immers een beetje vervelend als je een situatie niet overleeft omdat het herladen niet soepel genoeg ging. Buiten dat lijkt het letterlijk een waanzinnige achtbaanrit te worden.