Sony kondigde tijdens de afgelopen E3 een nieuwe God of War game aan voor de PlayStation 4. Sindsdien heeft Sony’s Santa Monica Studio niet erg veel informatie over de game vrijgegeven, maar inmiddels heeft de ontwikkelaar in een recent interview weer enkele nieuwe details gedeeld.

Cory Barlog van Santa Monica Studio liet tegenover Digital Trends namelijk het één en ander los over het progressie systeem van God of War. Hij legde uit dat het systeem behoorlijk is veranderd ten opzichte van voorgaande delen. De relatie tussen Kratos en zijn zoon zal namelijk in het progressie systeem verwerkt zitten, evenals je eigen speelstijl. Hierdoor creëert iedere speler zijn eigen weg in de game.

Het doel van de studio is dan ook om een minder lineaire ervaring te bieden. De game zal een stuk meer open aanvoelen wat dit betreft en je krijgt meer de kans om de wereld te verkennen. Als voorbeeld gaf Barlog nog dat Kratos zijn zoon aan het einde van de game niet per definitie exact hetzelfde is bij iedere speler. Hoe het vernieuwde progressie systeem hier precies invloed op gaat hebben is alleen nog niet duidelijk.

Een ander aspect wat ook al duidelijk in de E3 demo te zien was, is de ‘rage meter’ van Kratos. Het boos worden van Kratos is altijd aanwezig geweest in voorgaande games en zal natuurlijk ook in de nieuwe God of War zitten. Het zal nog steeds onderdeel uitmaken van de game en eerder zagen we al hoe Kratos zijn rage meter in bedwang probeerde te houden, of juist in een krachtige aanval omzette wanneer de meter gevuld was.

Het kan echter zo zijn dat je als speler de rage meter niet helemaal meer onder controle kan houden. Dit zal alleen geen grote gevolgen hebben voor de spelers. Het kan echter wel zo zijn dat, wanneer je de meter niet goed in bedwang kan houden, Kratos even volledig de controle verliest en dit zal ongetwijfeld spectaculaire beelden opleveren.

Op de afgelopen E3 zagen wij God of War al iets uitgebreider in actie. Benieuwd wat we ervan vonden? Lees hier dan onze preview.