Gespeeld: Resident Evil VII – Ah, Resident Evil. Het is en blijft een geval apart. Capcom teert nog steeds op de angstaanjagende reputatie die de franchise in de jaren negentig bij elkaar sprokkelde, maar kon sindsdien op een enkele keer – het nog steeds onnavolgbare Resident Evil 4 – na de hooggespannen verwachtingen niet meer inlossen. Horror maakte al snel plaats voor over-the-top actie waar zelfs John McClane uit de Die Hard films zijn neus voor zou ophalen en het enthousiasme van fans wordt bij elke nieuwe aankondiging meer vervangen door een bovengemiddelde dosis scepsis, afgekruid met een laagje sarcasme. Zeker als Capcom nog maar eens belooft om terug te keren naar de roots; een belofte die ze om de één of andere reden nog nooit hebben ingelost. Met het zevende genummerde deel in de reeks proberen ze het opnieuw… en verdomd als we dit keer niet een beetje hoopvol durven te zijn.
Het nalatenschap van P.T.
Wij horrorfans leven tegenwoordig in het post-P.T. tijdperk. Hideo Kojima’s dagen in het Silent Hill universum zijn ondertussen helaas al een tijdje geteld, maar toch wist de man een onuitwisbare indruk na te laten in het griezelgenre. Zijn playable teaser voor Silent Hills weekte heel wat emoties los – de meeste van de variant die je gezicht vertrekt als ware je een personage in een schilderij van Edward Munch – en joeg zonder enige schaamte duizenden gamers van angst de gordijnen in. En Capcom zou Capcom niet zijn als het datzelfde trucje ook niet zou proberen voor zijn legendarische horrorfranchise. Zo werd Resident Evil VII: Beginning Hour geboren; Resident Evils eigen P.T., een tochtje door een hellehuis waar de duivel zelf jaloers op zou zijn en meteen ook een voorsmaakje van die langverwachte terugkeer naar de roots die Resident Evil al veel eerder had moeten ondernemen. Wij namen een kijkje.
Het toppunt van gezelligheid
Je ontwaakt in hetzelfde huis waar de huiveringwekkende ‘Kitchen’ VR techdemo plaatsvond. Normaal gezien oordelen we niet snel over andermans woning, maar het krot waar we ons vervolgens een weg door banen heeft echt wel betere dagen gezien. Vuilniszakken vormen een heus Himalaya-gebergte in de hal, iemand heeft Tetris gespeeld met een stel in stukken gehakte koeienkarkassen – al lang niet meer vers van de beenhouwer – in de garage, iets onnatuurlijk bruins lekt uit de koelkast en de pot soep op het aanrecht zit vol kakkerlakken. Er is duidelijk ook iets bijzonder sinisters gaande; er ligt een dode raaf in de oven en de voodoopoppen in de voorraadkamer lijken zo weggelopen te zijn uit The Blair Witch Project. Het zal bovendien niemand verbazen wanneer we zeggen dat iemand dringend de scharnieren van de deuren moet oliën en dat een elektricien eveneens geen overbodige luxe zou zijn.
Found footage
Beginning Hours bereikt nergens de diepgang van P.T., maar weet wél te intrigeren. Een goed verborgen bijl hint naar de mogelijkheid om jezelf te verdedigen, terwijl wereldwijd niemand een idee heeft wat je precies met die verdwaalde vinger van een mannequin moet doen. Wanneer je een videotape vindt, word je bovendien even in de schoenen van een cameraman geschoven die samen met een groepje spokenjagers het terrein komt verkennen. Wat volgt is een sterk staaltje interactieve found footage, waarbij je op natuurlijke wijze je kameraden uit het oog verliest en vervolgens net als hen gruwelijk aan je einde komt. Wat vooral opvalt, is hoe sfeervol de wereld is vormgegeven. Het quasi-fotorealisme uit P.T. maakt opnieuw zijn opwachting en het resultaat mag er zijn. Het meest verrassend? Er is in geen velden of wegen een zombie te bekennen, al kan dat in de uiteindelijke game uiteraard anders zijn.
De wondere wereld der suggestie
En, geloof het of niet, Resident Evil is subtiel! In het found footage gedeelte van de demo word je continu gadegeslagen door een geest, die snel genoeg verdwijnt wanneer je haar in de gaten krijgt om je een ‘heb ik dat nou echt gezien?’-gevoel te bezorgen. De mannequins op de zolder hebben duidelijk ook Condemned: Criminal Origins gespeeld en verplaatsen zich achter je rug, maar tot mijn verbazing (en vreugde!) doen ze dat zonder een vervelend geluidseffect dat je spontaan naar het plafond jaagt. En over audio gesproken… het sound design in de demo is subliem en doet geregeld je nekharen te berge rijzen. Constant hoor je geschuifel in aangrenzende kamers of zweer je dat er vlak achter je iets beweegt, waarna je al snel tot de constatatie komt dat je toch echt wel alleen bent. Resident Evil kiest blijkbaar niet langer confrontatie boven dreiging en dat is wat ons betreft goed nieuws.
Voorlopige conclusie
Laat ons wel wezen, Resident Evil VII: Beginning Hour maakt geen deel uit van het eindproduct dat begin 2017 in de winkelrekken zal belanden. Bijgevolg kunnen we niet honderd procent zeker zijn van de accuraatheid van de hier gedemonstreerde gameplay. En toch… als Resident Evil VII: Beginning Hour representatief is voor wat Resident Evil VII zal bieden, kunnen we niet wachten om de volledige game in handen te krijgen. Deze playable teaser mist de diepgang die P.T. zo legendarisch maakt, maar bevat voldoende subtiele (en durven we het suggereren: psychologische?) horror om ons te doen geloven dat er nog hoop is voor de Resident Evil franchise. De hoofdrolspeler is wat ons betreft alleszins het ronduit briljante sound design dat in ons een diepgewortelde paranoia wist los te wrikken, die ons na het afsluiten van de demo nog de rest van de wel erg duistere nacht bleef achtervolgen. Veelbelovend!
ik hoop toch echt niet dat de hele game zo is. zal vast wel niet, want dan gaan ze op een heel andere manier de fout in. bovendien zijn ze zelf er helemaal op ingesteld (misschien niet meer, maar ik vertrouw het niet) om de franchise een injectie van rambo, die hard en the expendables te geven omdat de meeste mensen gewoon dom willen knallen. en door die veranderingen wilden ze een breder publiek bereiken. maar daarmee lieten ze wel de echte survival horror fans achter. en nu licht de hele franchise in de goot. had dan een spin off gemaakt die zich op actie zou focussen!!!!!! en de hoofdserie gewoon echte survival horror, kogels besparen, een zeldzame maar goede jumpscare hier en daar, echt enge muziek, geweldige setting met de oude zombies. misschien zelfs de oude camera terug. dat zou cool zijn. dit is een serie waar ik mee opgegroeid ben en ik zou het heel jammer vinden als hij nooit meer in zijn oude glorie terug zou komen.
maar even ter duidelijkheid, jullie zeggen resident evil 7 gespeeld te hebben, maar hebben de teaser gespeeld die er misschien niks mee te maken zal hebben. of heb ik dat mis (en dat is een serieuze vraag, en niet sarcasme. ik wil het echt weten) dat is nou clickbait. gewoon misleidend. ik werd helemaal blij dat ik wat meer over resident evil te weten zou komen, maar ik weet nog steeds niks.
deze wil ik zo graag mer psVR spelen
same feeling here…..
@jimke1: Ik kijk wat de pornowereld zal doen en welke bril deze gaan ondersteunen . Wat de pornowereld kiest zal winnen , ik waag me niet aan zo een bril .
@tyger1: weet nooit dat dit mogelijk is in de toekomst want sony weet ook dat porno enorm verkoopt
@Peter01: yep inderdaad
@Peter01: Heel deze site begint langzamerhand een grote clickbait pagina te worden.
@tyger1: Boelshit, want de porno wereld koos eerst ook voor HD dvd en we heeft er gewonnen? Juist ja blu-ray
@Peter01: Dat is idd wel maf. Die teaser heeft geen bal te maken met de uiteindelijke game. Dus jullie hebben re7 dus helemaal niet geprobeerd? Wat een stom artikel dan!
@83.85.58..xxx: No way Porno was op Bluray en daarom heeft Sony ps3 zo vlug na een verlaging de 360 ingehaald . Ik ga het zeker controleren . @91.182.41..xxx: Aan jou reactie te zien heb jij geen release ps3 of 360 gehad , Als je de pornoproducenten kan voor jou toestel of hardware krijgen win je .
🙂
Dit is toch normaal , lol .
@Peter01: Inhoudelijk kan het zijn dat het er niets mee te maken heeft, maar deze teaser geeft wel een idee van welke richting men met Resident Evil op wil gaan en dat omschrijven we in dit artikel.
Het zou een beetje raar zijn als Resident Evil VII uiteindelijk compleet anders is dan deze teaser, niet? Dan ben je bewust mensen op voorhand al aan het misleiden en Capcom weet dondersgoed dat je dat vooral niet moet doen.
Maar oké, misschien hadden we de titel iets duidelijker kunnen aangeven. Zullen we rekening mee houden de volgende keer 😉
@Rastapopulos: capcom weet donders goed dat mensen niet meer actie in de serie wilden na deel 5, maar toch deden ze het. capcom doet wel eens domme dingen. jullie kunnen er toch niet van uit gaan dat de teaser veel met re7 te maken zal hebben ? capcom deed dit om hype te creëren en om mee te liften op het succes van p.t.
@Peter01: Toch wel een beetje, kijk eens naar de titel van de teaser. En m’n vorige reactie geldt ook nu eigenlijk weer als antwoord.
@Peter01: Ja inderdaad er staat dat ze Resident Evil 7 hebben gespeeld, en dat terwijl dat niet zo is 🙁 nu heb ik dit artikel voor JanLul gelezen.
Ben het inderdaad wel mee eens dat de titel misleidend is.
Wat ik ook mis is een stukje tekst dat Capcom inmiddels heeft bevestigd dat deze game geen “supernatural, ghost” ervaring wordt en dat ze de zombies niet hebben ingeruild voor spoken:
http://www.eurogamer.net/articles/2016-06-27-resident-evil-7-wont-be-a-supernatural-ghost-story
@Rastapopulos: en tot je weet hoe de game er echt uitziet kan je het gewoon niet weten. zeker als de hoofdserie van re nooit first person is geweest.
@Peter01: Dan kunnen we net zo goed ophouden met games previewen, omdat previewcodes nooit representatief zijn voor de uiteindelijke game. Aldus ontwikkelaars.
@Rastapopulos: met alle respect, maar dat antwoord komt wel heel makkelijk uit voor jou. iedereen weet dat demo’s wel representatief zijn. er veranderen dingen, maar ze blijven vooral hetzelfde. mijn punt is dat ik denk dat deze playable teaser totaal anders is als re7 zal zijn. op misschien de graphics en horrorsetting na. als dit echt een demo is dan had je er in kunnen knokken. dan had je iets meer gameplay gezien. ze proberen hiermee misschien weer te zeggen dat de game weer eng word. en uiteindelijk gebeurt dat toch niet.
ik denk ook dat mensen het concept van “demo” niet goed meer begrijpen tegenwoordig (ik denk jullie wel) na al die beta’s en early acces enzo.
En wie is het gelukt deze teaser uitespelen ?