PSVR
Dit najaar, op 13 oktober om precies te zijn, zal PlayStation VR officieel verschijnen. Bij de release liggen er natuurlijk diverse games in de winkels en tevens mogen we in de maanden erna nog een hoop andere titels verwachten. Zo op het eerste oog ziet het najaar er voor dit nieuwe platform dus prima uit, maar hoe zit het met de tijd erna? We hebben in de afgelopen anderhalf jaar geregeld met PlayStation VR games kunnen spelen en een groot gedeelte daarvan is gemaakt door ofwel interne Sony studio’s of wat kleinere ontwikkelaars. Opvallend genoeg houden grote partijen, zoals Activision, EA, Square Enix, Take Two, Bandai Namco en meer zich redelijk afzijdig van dit nieuwe platform.

Enkel Ubisoft is een echte grote noemenswaardige partij die speciaal voor dit platform games aan het maken is. Een goed voorbeeld daarvan is natuurlijk de multiplayer game Eagle Flight. Andere partijen, Activision en Square Enix bijvoorbeeld, doen wel wat, maar echt noemenswaardig lijkt dit vooralsnog niet te zijn. Third party ondersteuning is al sinds jaar en dag belangrijk, want toen dat ophield met de PlayStation Vita viel het platform in een gat van leegte. Idem dito met de Nintendo Wii U en hoewel er veel kleine ontwikkelaars bezig zijn met PlayStation VR, is third party ondersteuning van cruciaal belang.

Vandaar ook dit onderwerp voor deze Jouw mening, want zonder third party ondersteuning zal PlayStation VR het zeer moeilijk gaan krijgen op termijn. De vraag is dan ook hoe dergelijke partijen hier mee om zullen gaan, want als zij niet instappen, dan moet de virtual reality headset het vooral van kleinere games hebben en zoals je weet… bij de PlayStation Vita is dat niet meteen een groot succes.

Aan de andere kant kan het zijn dat de uitgevers het een beetje aftasten, omdat ze niet goed kunnen inschatten wat virtual reality gaat doen onder de consument. Capcom bewandelt in dat opzicht een uitermate veilige doch interessante weg. Zij zullen Resident Evil VII namelijk in z’n volledigheid PlayStation VR ondersteuning geven, maar als je geen VR-headset hebt, dan kan je de game gewoon alsnog op je TV spelen.

Mocht PlayStation VR een succes worden, dan is het te hopen dat de third party ondersteuning fors gaat toenemen. De kans dat men dan het Capcom model aanhoudt achten we vrij groot, want dan heb je immers de grootste afzetmarkt in één keer te pakken, zonder de andere te kannibaliseren. Kortom, reden genoeg tot een interessante discussie over hoe de toekomst van PlayStation VR eruit gaat zien, want dat is voor zowel ontwikkelaars, uitgevers als consumenten nieuw. Het is immers een gloednieuw platform en dat kan natuurlijk verrassende wendingen nemen in de toekomst.

Laat vooral horen hoe jij hierover denkt. Verpak je mening in een mooi verhaal en drop het hieronder.