Eind juli heeft Sony Interactive Entertainment de gebruiksvoorwaarden aangepast van het PlayStation Network, welke je in zijn totaliteit hier terug kunt lezen. Nu zijn deze aanpassingen over het algemeen niet heel belangrijk en interessant, maar dit keer is er een nieuw punt bijgekomen die toch wel even je aandacht vereist. Sony heeft er namelijk een nieuwe regel in opgenomen dat wanneer jij je PSN-account niet gebruikt voor een periode van 24 maanden, zij het recht hebben deze te verwijderen.
Nu betekent dit natuurlijk niet dat men dit ook daadwerkelijk gaat doen, maar met deze nieuwe gebruiksvoorwaarden krijgen ze wel het recht hiertoe. Heb jij dus nog PlayStation Network accounts die je niet kwijt wilt, maar waar je al geruime tijd niet meer op hebt ingelogd? Zorg er dan voor dat je hier af en toe nog eens op inlogt wil je dit account blijven behouden.
Sony meldt verder in de gebruiksvoorwaarden ook nog eens dat je geen terugstorting krijgt van een eventueel saldo dat is overgebleven in je PSN-portemonnee en dat je gekochte producten niet meer kunt gebruiken.
17. Closing your Account
You may close your Account by contacting us using the details below. We may close your Account if it has not been used for at least 24 months. In both cases, we will not provide you with a refund of your unused wallet funds and unexpired periods of your subscriptions unless we are required to do so by law. After your Account is closed, you will not be able to access the PSN nor use the Products purchased with that Account.
Best belachelijk. Want je koopt wel iets. Toch? of je hebt iets gekocht. Als ik een auto koop bij een bedrijf en ik betaal deze netjes, om welke reden dan ook gebruik ik hem enige tijd niet meer, geeft dat het auto bedrijf toch ook geen recht de auto weer zo op te halen?
Dat je aankopen gekoppeld zijn aan een account, oke dat is logisch, maar om maar “zo” een account op te heffen, belachelijk!!
@Mrduckie88: kost niet elk account sony geld? (beheer, server ruimte, extra hardware voor meer gebruikers ect…) en als er tig slapende accounts zijn is dat dus een kosten post voor sony…
Belachelijk!
@PBJ85: Maar slapende accounts, zijn dit niet knakkers die accounts maken om dan gebruik te kunnen maken, van een USA store of dergelijke? Pak dat dan aan!! Maar goed, opzich, als ze slapende accounts opheffen, verder niet zo’n probleem, maar maak dit in iedergeval lang en duidelijk merkbaar naar je klant. Zoals ik al aangaf, ondanks dat het iemand geld kost, het is wel iemand’s gekochte product.
Boeven zijn het., geldwolven.. M$ daarintegen…,, zijn precies hetzelfde
Prima, tijd dat ze de boel eens schoon houden en tot nu toe gaat dit om accounts die alleen gestart zijn op PS3. Velen spelen niet meer op PS3 of stappen over op PS4. PS4 accounts of 3 die op 4 zijn geactiveerd worden soweiso buiten beeld gelaten.
Gaat zich dus puur om oude PS3 accounts die al 1 jaar niet actief zijn,
@86.83.64.xxx: In dat geval heb ik er niet zo heel moeite mee, mits ze wel de moeite nemen om hierover klanten in ieder geval in te lichten.
Mooi., eruit met die t€ring zooi
Is het niet zo juridisch gezien dat mensen die hun account 2 jaar niet hebben gebruikt dus ook niet in de gelegenheid zijn geweest om de nieuwe voorwaarden te lezen en te accepteren. Waardoor het verwijderen van het account dus niet rechtsgeldig zou zijn.
Ik had nog een PSN op mijn PSP met mijn naam Linkie3. Het email adres was alleen verlopen ivm overstappen provider en ik wist het ww van dat account niet meer. Als die naam dadelijk weer vrijkomt, hoop ik meteen dat Sony met de mogelijkheid komt om je PSN naam te wijzigen.
@83.82.13.xxx: Zou ook gekkenwerk zijn als dat wel kan? Even terug komen bij mijn 1e reactie, als een verkoper dan ineens andere voorwaarden gaat gebruiken, terwijl je al wel een product gekocht hebt, ik krijg van die wijziging niks mee, omdat ik voor reparatie en apk een ander bezoek??
Mij lijkt het allemaal wat wazig hoor. Niet zo zeer om de account, maar producten die je wel gekocht hebt.
@Mrduckie88: Na 2 jaar inactief te zijn kan ik me er eigenlijk wel wat bij voorstellen. Het is wel een heel lange tijd 2 jaar dan komen die namen ook weer vrij. Alleen dat laatste gedeelte ben ik niet zo over te spreken. Maar in wat voor omstandigheden komt het voor dat je 2 jaar niet bij je account kan komen?
@86.83.64.xxx: Dat lijkt me niet ik gebruik mijn oude PS3 account voor de PS4.
@Flaming_Kaiser: Is ook zo, maar er zullen toch ook mensen zijn, die het niet hebben kunnen gebruiken? Ik bedoel, ik heb zelf een kameraad die voor buitenlandse stage 4 jaar in Kalmar verblijft (zweden) , en die neemt zijn ps4 niet mee, dit kon/mocht niet en dit wou hij ook niet, omdat hij de kamer/woning met meerdere (onbekende) studenten deelt. Dus er zijn ook gevallen waarbij het wel werkelijk oprecht kan zijn. Maar goed, mij overkomt dat gelukkig niet.
@Mrduckie88:
Dan log je via de website toch gewoon een keer in op de PS Store en opgelost. Ik zie het inderdaad ook niet zomaar gebeuren dat iemand 2 jaar niet bij zijn account kan terwijl deze hier veel op heeft aangekocht.
@T_inus: Nee dat begrijp ik ook wel, maar ik bedoel ook alleen maar eventjes zo ; je hebt wel producten aangeschaft. Iets schrappen, waarmee ook aankopen verloren gaan, vind ik wat belachelijk.
ps plus games die je niet meer kan spelen, omdat je abo verlopen is, zie ik anders. Of als je iets huurt. Maar je schaft iets aan hé? Dus op zijn minst fatsoenlijke berichtgeving zou wel op zijn plaats zijn, vanuit sony.
Dat is toch best apart, gezien je met die accounts dan eerst akkoord moet gaan met deze geruikersvoorwaarden… met andere woorden, als je ze niet accepteert met een account wat je niet gebruikt, hebben ze eigenlijk het recht niet om deze te verwijderen omdat je niet akkoord gegaan bent met die voorwaarden. Al zullen ze daar ongetwijfeld ook wel een regeltje voor aangemaakt hebben…
Maar goed, ik zie mijzelf niet 2 jaar in coma raken ofzo dus ik denk dat het voor het meeste weer een storm in een glas water is.
@WJayW: Zoals je zelf al zegt, daar is ook een regeltje voor.
Jij gebruikt de dienst van Sony, en Sony is hier de baas. Zij mogen ten alle tijden regels veranderen. Zo gaat dat met zowat elk bedrijf btw.
Account maken, iets kopen, 2 jaar niet inloggen en dan ben je je aankoop kwijt? Betekent dit dat alle games die je digitaal aanschaft eigenlijk niet jouw eigendom zijn?
Met andere woorden, ik ben verplicht ps+ aan te schaffen!!
@Mrduckie88: serieus, de console is het aangeschaft product. Niet het account.
Sorry dat ik het zeg maar wat dom om een gekochte auto te vergelijken met een account.
Je koopt de ps4, die raak je niet kwijt. Een inactief account van 2 jaar lang mag van mij weg. Kost sony alleen maar geld. En de auto die jij dan ‘niet gebruikt’ zijn op kosten van jou en niet van het bedrijf.
In de plaats dat ze dit belachelijk ding doen, doe eens een deftige update waarbij je je psn naam kunt veranderen !!
“unless we are required to do so by law.”
Maw als de eu een wet maakt dat sony gekochte producten moet vergoeden als ze een account eenzijdig willen sluiten is het probleem opgelost.
Lekker bezig Sony!
@Diederik: maar je aankopen zijn tevens verloren. Dus games die je aanschaft via dat account.
@178.117.128..xxx: als je twee jaar lang al niet meer ‘online’ bent geweest, hoeveel zijn die games je dan nóg waard? Niento.
Als ze je van tevoren netjes een waarschuwing sturen, vind ik het prima.
@Diederik:
Gekocht is gekocht, dus dat is dan in jou eigendom
Wat een onzin ze verdienen ook nog geld aan je om met je account online te kunnen en je betaalt je ps en hun zullen alles effe ophefen
@bliksum: niks is uw eigendom, als je sterft heb je niks
@bliksum: helemaal waar en wie daar anders over denkt spoort volgens mij niet helemaal
@86.89.13..xxx: denk eens na voordat je wat schrijft
Alsof je 24 maanden lang niet inlogt op je account.
@Mrduckie88: Dat is wel klote maar als vriend kan je wel voor hem inloggen eens per jaar toch? Maar als hier tegen gevochten wordt dan zal het wel teruggedraaid moeten worden. Lijkt me niet echt een regel die door Europa goedgekeurd wordt. Ik zou het wel begrijpen als ze zeggen dat de naam van de account vervalt maar je wel de digitale content behoudt dit lijkt me wat eerlijker.
@31.151.55.xxx: Nee je bent verplicht in te loggen op je account. Maar ik snap je irritatie maar al te goed ze zouden gewoon de naam moeten verwijderen van het PSN en je de optie geven digitale content te bewaren.
@Mrduckie88: Ik hoop en ga er van uit dat dit toch wel het geval is. Misschien kan ik de helpdesk eens contacteren maar als ik heel eerlijk ben hoeveel games werken nog nadat je geen PSN meer gebruikt in het verband met patches hoe triest ook.
Altijd proberen te betalen via ideal op de tv dan kan je exact storten behalve wanneer het beneden de €5 is.
@WJayW: Daar heb je inderdaad een punt als je niet akkoord gaat kunnen ze je niks maken lijkt. Daarom lijkt het me veel slimmer en eerlijker om gewoon een bericht te sturen en content van een oude account aan een nieuw account te koppelen.