DLC Special: Tom Clancy’s The Division – Underground – Eerder dit jaar kwam de Franse uitgever Ubisoft met een nieuwe grote titel en een soort game die ze nog niet eerder hadden uitgebracht. Met Tom Clancy’s The Division werd een hybride tussen een shooter en een RPG op de markt gezet met een open wereld als strijdtoneel voor zowel coöp als multiplayer. In onze review waren we vooral positief, maar we waren ook benieuwd naar hoe men de game zou blijven ondersteunen en of de content voldoende replaywaarde zou bieden. Inmiddels zijn we bijna een half jaar na release en is de game op aardig wat vlakken verder uitgebreid. Maar met de meest recente en eerste betaalde content, Underground, is het PvE gedeelte voorzien van flink wat nieuwe endgame activiteiten. Hoe ons dat beviel, lees je hieronder in de DLC Special.

Underground is een volledig nieuw onderdeel

De naam van de nieuwe content verklapt eigenlijk al waar de actie zich voornamelijk zal afspelen en dat is dus ondergronds. Na een inleidende missie zul je als speler een nieuwe sectie kunnen betreden in de Base of Operations. Vanaf hier ga je met de lift naar beneden, waar je een volledig nieuw gebied aantreft en vanuit dit punt zet je ondergrondse operaties in gang of join je gemakkelijk via matchmaking andere leden van The Division. De aanvankelijke missie die je zult doorlopen is vrij gemakkelijk, want deze dient als een soort instap om je meer duidelijkheid te verschaffen over hoe de nieuwe ervaring precies in elkaar steekt. De activiteiten die je hier uitvoert, staan volledig los van het hoofdverhaal en de Dark Zone. Met deze DLC ga je met de XP die je zult verzamelen via een nieuw systeem stijgen in rang en na het behalen van een nieuwe rang, krijg je telkens een nieuw pakket met loot, wat je flink vooruit kan helpen.

Deze loot bestaat uit allerlei high end wapens en nieuwe gear sets, die je dus verdient door allerlei missies te voltooien. Interessant hieraan is dat de operaties die je afwerkt procedureel gegenereerd worden en hierdoor zullen ze – volgens de makers – nooit hetzelfde zijn. Denk hierbij dan aan het beginpunt van de missie, de doelen tijdens een missie, waar de vijanden spawnen en meer. Deze doelen lopen uiteen van het redden van soldaten tot het bewaken van generatoren. En van het uitschakelen van vijanden tot het vernietigen van eindbazen en meer. Om het geheel van nog meer variatie te voorzien, kun je bepaalde modifiers toevoegen (Directives in-game genaamd) die voor verandering in de gameplay moeten zorgen en tevens levert het meer XP per missie op. Variatie moet dus alom aanwezig zijn in deze nieuwe uitbreiding.

Stijgen in rang duurt net te lang

Hoewel de missies dus procedureel gegenereerd worden, moeten we toch helaas vermelden dat deze na een tijdje vaak hetzelfde gingen aanvoelden. Het leveldesign is erg netjes en uitgedacht te noemen met alle ondergrondse gebieden die je aan kan doen. Maar om rang 20 te bereiken, ben je best wel een tijd bezig en hierdoor ontstond de indruk dat veel van de missies toch enigszins op elkaar gingen lijken. Het idee dat de variatie volop aanwezig is doordat het willekeurig gegenereerd wordt, klinkt op papier erg interessant, maar de praktijk bewijst dat het toch niet helemaal slaagt in zijn opzet en dat is best een beetje jammer. Daarbij komt nog dat het stijgen in rang op een gegeven moment – mede doordat missies hetzelfde aan gingen voelen – een soort grind lijkt te worden en dat is natuurlijk niet helemaal de bedoeling.

Aanvankelijk kan je één missie per keer spelen en zodra je rang 20 bereikt, kun je meerdere missies achter elkaar door doen. Hierdoor zul je in eerste instantie na elke missie met de metro terugreizen, wat alleen maar tijd kost door de verschillende laadschermen. Men slaat een beetje de plank mis, want dit haalt het tempo uit de game en daarnaast kampt de game met een forse hoeveelheid dezelfde vijanden, waardoor de variatie in dat opzicht ontbreekt. Er worden helaas geen nieuwe vijanden of soorten hiervan geïntroduceerd, waardoor je nog steeds tegen de Cleaners, Rikers of de andere facties vecht, die je al kent. Verder is de actie ook precies hetzelfde als in de normale game. Het enige wat wel voor meer uitdaging zorgt, zijn de Directives, want die zorgen ervoor dat je veel meer alert moet zijn tijdens  het spelen.

De keerzijde is dat vijanden soms zo dichtbij jou spawnen, dat je amper tijd hebt om hierop te reageren. Met name als je op een hogere moeilijkheidsgraad speelt, kan dit ronduit frustrerend zijn, want je zult dan helemaal opnieuw moeten beginnen. Er zijn dus verschillende keuzes gemaakt in het design, die we niet allemaal even goed begrijpen, want die zorgen voor enigszins een belemmering in de ervaring die de content je eigenlijk wil bieden. Het duurt allemaal net iets te lang en daarom was het beter geweest als je vanaf rang 15 meer opties tot je beschikking had gekregen om daarmee te voorkomen dat het als een grind aan gaat voelen. Aan de andere kant is het spelen van deze missies in coöp dan weer erg gaaf en wat tevens meetelt zijn de nieuwe wapens, welke als beloning gelden waar je echt moeite voor wilt doen. Wat dat betreft, is de loot dik in orde.

Ga aan de slag met de nieuwe Incursion

Meer loot valt ook te verdienen in de nieuwe Incursion, Dragon’s Nest genaamd, welke samen is uitgekomen met de Underground DLC. In deze nieuwe missie neem je het op tegen de Cleaners, die bekend staan om het gebruik van vlammenwerpers. Vuur en explosies zijn belangrijke terugkerende thema’s in deze Incursion. De missie bestaat uit gevechten in nauwe gangen waarin de vechtstijl van deze factie het beste tot zijn recht komt. Vervolgens eindig je samen met je team op de bovenste verdieping van een parkeergarage en dan begint de Incursion en het samenwerken pas echt. Hier komt namelijk een stroom van vijanden op je af, welke je natuurlijk van je af moet zien te slaan. Een twist hierin is dat de Cleaners een nieuw trucje hebben. Ze beschikken namelijk over op afstand bestuurbare wagens, welke zullen ontploffen als ze je dicht genoeg naderen, wat dus erg gevaarlijk kan zijn.

De tactiek die wij bijvoorbeeld tijdens dit gedeelte van de Incursion hanteerde, was het continu dekking zoeken en elkaar helpen met de skills die we tot onze beschikking hadden. Ondertussen was het uitschakelen van de explosieve wagens ook een belangrijke factor, want die dingen kunnen veel roet in het eten gooien. Na een aantal golven van vijanden wisselt de uitbreiding van aanvalspatroon door met drie bazen op de proppen te komen, welke het gevecht nog even wat pittiger zullen maken. Dat is overigens nog niet alles, want als je dit overleeft, kom je bij het eindgevecht uit. Deze lijkt helaas erg veel op de eerste Incursion, Falcon Lost. Hierin diende je een gepantserd voertuig uit te schakelen en in Dragon’s Nest krijg je te maken met een brandweerwagen die je moet vernietigen. Voor de rest zijn andere gameplayelementen overeenkomstig met Falcon Lost en wat ons betreft mag de volgende Incursion wel wat complexer en origineler ingevuld worden. Dragon’s Nest is overigens best leuk om te spelen, maar het is vooral meer van hetzelfde.

Conclusie

We hebben best veel kritiek geuit op de Underground DLC voor The Division. Toch kunnen we de content aanraden aan fervente spelers die de game moeilijk los kunnen laten. De content die het biedt, bevat voldoende voor uren speelplezier en daarnaast kan je mooie loot verdienen. Het is alleen jammer dat de nieuwe missies op een gegeven moment repetitief aan gaan voelen en dat komt mede door het nieuwe XP-systeem. Hierdoor duurt het te lang alvorens je bij de volgende stap in je avontuur bent. Deze structuur zorgt ervoor dat het meer als grinden aan gaat voelen en dat werkt een beetje averechts op de gameplay. Ook heeft de content te maken met wat hinderlijke bugs en technische onvolkomen heden, waardoor je zo nu en dan onnodig een missie opnieuw moet doen. De nieuwe Incursion, Dragon’s Nest, is vermakelijk. Maar, heel eerlijk, we hadden hier eigenlijk wel meer van verwacht, omdat het net iets teveel lijkt op hetgeen we eerder al gespeeld hebben. Desalniettemin is Underground prima content voor de fanatieke speler, maar wel met helaas wat haken en ogen.