Bound
Review: Bound – Een verhaal vertellen met zo weinig mogelijk woorden, de gameplay voor zich laten spreken en dat in een unieke wereld. Games als dat komen sporadisch voorbij en een absoluut hoogtepunt was natuur Journey van thatgamecompany. Plastic komt met een vergelijkbaar iets onder de noemer Bound en na het spelen van deze bijzondere game hebben we gemengde gevoelens. Bound is bijzonder, dat zondermeer, maar slaagt het in haar opzet?

Een verhaal van weinig woorden

Een hoogzwangere vrouw stapt uit de auto en loopt langzaam het strand op. Het is mooi weer en de dame besluit om erbij te gaan zitten. Ze slaat een boek open waarop ruwe schetsen staan van een ballerina in een omgeving die er zowel mooi als gevaarlijk uitziet. Met een druk op de knop verandert het beeld en nemen we de controle over deze ballerina. Welkom in de mysterieuze wereld van Bound, waarin alles beweegt en gevaar al snel op de loer ligt.

Bound1

Je speelt de game voor 98% met deze ballerina die wat buitenaards lijkt door haar hoofd dat in een masker gehuld zit. Met sierlijke bewegingen wandelt ze de route op waar je haar heen stuurt en ondertussen blijft de wereld om haar heen continu in beweging. Blokken, pilaren, scherven… alles is continu in beweging en soms vormt het zelfs je pad naar het onbekende. In Bound bewandel je zeven levels waarin je als prinses de opdracht krijgt om de wereld te ontdoen van het kwaad. Daden spreken boekdelen en dus ga je aan de wandel in deze gevarieerde levels om zo het kwaad te verdrijven.

Genieten van het platformen

Met subtiele maar prachtig aansluitende muziek zal je de zeven levels doorlopen waarbij het qua gameplay simpelweg neerkomt op platformen. Je springt van platform naar platform en je verzamelt hier scherven om zo een level tot 100% te brengen. Terwijl je van platform naar platform spring krijg je te maken met een unieke zwaartekracht die jou altijd op het pad houdt, welke richting je ook op wandelt. Gaandeweg zullen de paden steeds meer uitdaging vormen en als je misspringt dien je opnieuw te beginnen. Erg is dat niet, aangezien de startpunten veelal praktisch op het punt zijn waar je de mist in ging.

Bound2

Het platformen is daarbij opgedeeld in verschillende zaken. Je springt logischerwijs van platform naar platform, maar je krijgt ook te maken met bewegende objecten, een soort touwen waar je aan kan hangen, smalle balken en meer. Jouw doel? Wandel naar het einde van een level, ontwijk het kwaad en zorg dat je niet te pletter valt. Dat alles doe je zowel rennend als dat je je met sierlijke dansbewegingen voortbeweegt waarbij je af en toe te maken krijgt met vijandige scherven en slierten die je belemmeren. Dansen is altijd het antwoord voor gevaar en daarmee kom je verder.

Het platformen klinkt zoals omschreven misschien uitermate wazig en hetzelfde geldt voor de wereld waarin je je begeeft. Dat tot in detail uitleggen is moeilijk, dus we raden je aan een trailer of video te bekijken om een idee te krijgen van wat de gameplay van Bound nu precies inhoudt. Het platformen is een plezier om te doen en dat komt mede door de prachtige wereld die continu in beweging is en de mysterieuze vibe die er hangt. De keerzijde is helaas wel dat de gameplay soms niet goed werkt waardoor je onnodig de diepte invalt. Ook wil de prinses lang niet altijd het soort touw pakken om omhoog of omlaag te gaan, omdat de input registratie dat object niet detecteert.

Bound3

Snel klaar, maar er is meer op snelheid

Het grootste euvel dat de gameplay dus heeft is dat het op momenten niet vlekkeloos werkt en dat kan wat frustrerend zijn. Gelukkig beperkt dit zich tot sporadisch voorkomen, dus een te grote belemmering zal je er niet van ondervinden. Dat heeft misschien ook te maken met het feit dat we in 1 uur en 38 minuten door het avontuur heen waren. De game is dus niet erg lang en tussen de levels door kom je weer bij de zwangere vrouw uit die zich steeds een stukje verplaatst richting een huis dat verderop staat. Dat stukje gameplay heeft ook met het verhaal te maken, waar we zo nog even dieper op in gaan.

Eerst nog even de speelduur, want die klinkt met de genoemde tijd uitermate kort. Als je de game uitspeelt zal je echter een speedrun modus unlocken die je de optie geeft tot allerlei instellingen. De levels doorlopen met de snelste tijd als bedoeling is wat dat betreft een leuke extra, aangezien het doorlopen van de levels door hun unieke stijl erg vermakelijk en bijzonder is. De tijden van de spelers worden bovendien online opgeslagen, dus je ziet altijd waar je op de leaderboards staat met je tijd. Een leuke extra voor mensen die graag nog wat meer speelduur uit hun uitgave willen halen.

Bound4

Maken weinig woorden een verhaal?

Eerder schreven we dat je de game voor 98% met de ballerina speelt, maar hoe zit het met die overige 2%? Wel, dat zijn de momenten dat je met de hoogzwangere vrouw speelt en momenten in de levels waarbij je in een zwarte ruimte vol met scherven terecht komt. Op dat soort momenten dien je in first person perspectief rond te bewegen terwijl de scherven langzaam maar zeker hun plek vinden. Hier ontstaat dan een bepaald beeld over een familie en die beelden vertellen een volstrekt dialoogloos verhaal. De afbeeldingen en emoties van de betrokkenen moeten aantonen wat er gebeurt in de ogenschijnlijk emotionele situatie.

Maken weinig woorden een verhaal? Dat is het kopje boven de voorgaande alinea en waar dat in sommige games absoluut het geval is, is dat in Bound helaas niet echt een succes. De game tracht je mee te nemen op een bijzondere en emotionele trip. Dat bijzondere, daar slaagt Bound absoluut in, maar het stukje verhaalvertelling is wat minder goed gelukt. Bij Journey voede ik me enorm betrokken in het verhaal en dat maakte de ervaring bijzonder. Bound mist echter net die ene factor waardoor het allemaal niet echt overkwam. Daarmee valt (in mijn beleving) een belangrijk aspect van de ervaring die Bound wil zijn weg en dat is toch wat jammer.

Bound5

Conclusie

Bound is een prachtige platformer, dat absoluut. Dat zit hem voornamelijk in het feit dat de wereld continu in beweging is en doordat de stijl uitermate bijzonder aanvoelt. Het is een plezier om de wereld te doorlopen en het sierlijke dansen van de prinses doet deze platformer anders en uniek maken ten opzichte van andere games. Plastic weet dus zeker met iets origineels voor de dag te komen, maar weet alleen niet op een overtuigende wijze een emotioneel verhaal te brengen en dat is jammer. Desalniettemin is Bound een bijzondere ervaring waarbij de speedrun modus net voor dat beetje extra toegevoegde waarde zorgt. Voor het verhaal hoef je het niet per se te doen, voor de artistieke stijl zeer zeker wel.

Pluspunten

  • Prachtige levels
  • Sierlijke dans
  • Mooie muziek
  • Speedrun modus
  • Plezier om te beleven...

Minpunten

  • ...maar het verhaal komt niet echt binnen
  • Platformen gaat soms niet goed
  • Vrij snel uitgespeeld

7.0