uno

Review: UNO – Er zijn gek genoeg maar weinig games voor de PlayStation 4 uitgekomen die gaan over kaartspellen. Er is wel poker te verkrijgen, maar daar houdt het eigenlijk een beetje op. Eén van de populaire kaartspelen van deze tijd is UNO en Ubisoft heeft dit spel nu ook naar de PlayStation 4 gebracht. Voor 9,99 euro is deze titel te verkrijgen in de PlayStation Store en kun je je skills meten tegen de computer en gamers van over de hele wereld. Is UNO voor de PS4 de aanschaf waard of kun je het beter houden bij het originele kaartspel dat je met je vrienden aan tafel speelt?

Easy to master

Gamers die niet bekend zijn met UNO hoeven niet veel tijd uit te trekken om de spelregels te leren. Je speelt het spel met vier spelers en een ieder krijgt zeven kaarten. Elke kaart heeft een kleur en een nummer, en per beurt moet je een kaart neerleggen die dezelfde kleur of nummer heeft als degene die op tafel ligt. Is dit niet mogelijk, dan krijg je er een speelkaart bij. Heb je nog maar twee kaarten in handen en sta je op het punt er één te spelen, dan moet je UNO roepen. Doe je dat niet en merkt een andere speler dit op voordat de volgende kaart wordt gespeeld, dan krijg je twee speelkaarten erbij. Degene die zijn kaarten als eerst kwijtraakt, is de winnaar.

50509_1_7390f9b917

Het goed opletten dat iemand vergeet UNO te zeggen is niet de enige manier waarop spelers elkaar dwars kunnen zitten. Er zitten ook kaarten in het spel waarmee je bijvoorbeeld de kleur kunt veranderen die op dat moment wordt gespeeld of dat iemand anders twee speelkaarten erbij moet pakken. Er zijn ook extra spelregels waar je voor kunt kiezen: Speel je een 7, dan mag je je gehele hand ruilen met een ander en bij een 0 moet iedereen zijn hand naar links of rechts schuiven, maar dat hangt er van af in welke richting er op dat moment wordt gespeeld. Dit treiteren van je tegenstander(s) is juist wat UNO zo leuk maakt en dat zorgt ook bij de digitale versie voor veel plezier.

Lekker makkelijk

Nu kun je niet al te veel doen met een game over een kaartspel, maar Ubisoft heeft het zich met UNO wel heel gemakkelijk gemaakt. Het aantal modi dat beschikbaar is, is heel erg karig. Je kunt alleen spelen tegen de computer, je kunt in teamverband spelen met AI of een vriend, en er is een online modus. Voor al deze modi geldt dat je één potje speelt tot een van te voren aangegeven score en dan is het over. Als je online speelt, krijg je ook XP en kun je hogerop komen op de leaderboards, maar dit is niet aanwezig als je offline speelt. Ubisoft heeft niet de moeite gedaan om een soort toernooi of wat dan ook toe te voegen voor gamers die alleen tegen de AI willen spelen, zodat dit wat leuker wordt.

AI begrijpt het nie(t)

Het is dus jammer dat de offline modus van UNO heel erg karig is, maar als de AI van je tegenstanders goed was geweest, dan had dat dit een beetje goedgemaakt. Helaas is dit niet het geval. De computer weet af en toe kaarten neer te leggen die hij beter op een later moment had kunnen gebruiken en vergeet negen van de tien keer UNO te zeggen als hij zijn een-na-laatste kaart neerlegt. Hier had echt meer werk van gemaakt mogen worden, zodat het wat spannender was geweest. Nu zit je af en toe knarsetandend te kijken hoe schlemielig de computer met zijn kaarten omgaat en een andere speler de overwinning op een presenteerblaadje overhandigt.

uno-ubicom-ss-03-winning_uno_259753

Raving Rabbits

Om de game toch wat extra variatie te geven, is er ook een ander kaartendeck beschikbaar, namelijk één met een Raving Rabbits-thema. Dit verandert niet alleen de muziek en achtergrond, maar voegt ook een aantal nieuwe kaarten aan het spel toe met andere mogelijkheden om je tegenstanders dwars te zitten. Zo is er bijvoorbeeld een kaart waarmee je binnen drie seconden moet beslissen wat je doet als je aan de beurt bent, anders worden er een aantal kaarten aan je hand toegevoegd. Dit is een zeer leuke toevoeging, alleen houdt het bij deze ene extra deck op. Er zijn wel andere decks, maar die worden als DLC aangeboden waarvoor je extra zal moeten betalen. Dat geeft je als gamer een beetje een wrange smaak in je mond, omdat de game heel erg karig is qua content.

Geen overzicht

Als je gebruik maakt van de Raving Rabbids-kaarten, dan loop je wel tegen een heel vervelend probleem op. Zo wil er soms een kaart blijven steken in de stapel die in het midden ligt of blijven speciale effecten op het scherm staan en ontnemen die het zicht op het spelveld. Vooral het laatstgenoemde is heel irritant, omdat je soms niet ziet wat voor kaart er ligt en welke kleur die heeft. Je moet dan al je kaarten langs die je in je hand hebt en dat houdt de boel op. Buiten dat: dit mag gewoon niet. UNO is een kleine game, dus was er nu niemand bij Ubisoft die deze bug heeft opgemerkt?

UNO is en blijft een heel leuk kaartspel, maar Ubisoft heeft met de digitale versie heel weinig moeite gedaan om er iets speciaals van te maken. Het aantal modi is erg karig en de AI van je tegenstanders, als je in je eentje speelt, is niet je van het. Tevens zitten er bugs in de game die het speelveld blokkeren en dat kan natuurlijk nooit de bedoeling zijn. Het online spelen tegen andere mensen is wel leuk en is eigenlijk het enige in UNO wat het beste uit de verf komt, ook al is het hier heel basic gehouden. Het is leuk dat Ubisoft UNO voor een klein prijsje op de markt heeft gebracht voor de PlayStation 4, maar ze hadden hier toch wel iets meer werk van kunnen maken.

• Raving Rabbits-deck zorgt voor leuke variatie
  • Online modus is basic maar komt beste uit de bus
  • UNO is en blijft leuk om te spelen