Grow-Up-Ann-Ubi

Review: Grow Up – Vorig jaar september kwam Grow Home uit, één van de kleinere games van Ubisoft. Er werd weinig verwacht van het spel, maar de titel viel bij veel gamers erg goed in de smaak. Ubisoft besloot dan ook al snel om een vervolg te maken. Na enige vertraging ligt Grow Up nu eindelijk in de digitale winkel en kunnen fans van het eerste deel weer een nieuw avontuur beleven met BUD. Of het vervolg net zo leuk is als het eerste deel laten laten we jullie weten in deze review.

De reis en de maan

In Grow Up vliegt BUD in zijn moederschip (genaamd: MOM) rond en er lijkt geen vuiltje aan de lucht te zijn. Er wordt boter, kaas en eieren gespeeld, maar de ontspannen sfeer wordt echter plotseling onderbroken door een hele grote knal. MOM is namelijk tegen de maan aangevlogen en hierdoor valt zij in stukjes uit elkaar. De brokstukken, BUD en zijn nieuwe maatje POD komen terecht op een voor hem onbekende planeet en de kleine robot gaat op zoek naar alle stukken van zijn ruimteschip om deze weer in elkaar te zetten, zodat hij zijn reis kan vervolgen.

GrowUp_screenshot_05_251667

Meer is beter

Als je Grow Up begint te spelen, dan lijkt het er op dat er niets is veranderd ten opzichte van het eerste deel. Grafisch ziet de game er nagenoeg hetzelfde uit en je komt wederom in een grote open wereld terecht. Deze nieuwe wereld is wel een flink stuk groter, maar toch. Als je wat verder kijkt zie je dat ook de ‘Teleportation Pads’ weer aanwezig zijn en natuurlijk ontbreken de kristallen niet om de batterij van BUD groter en krachtiger te maken. Tevens zijn er weer planten in de omgeving te vinden die de kleine robot kunnen helpen, zoals een bloem die je hoog de lucht in schiet. De eerste kennismaking met Grow Up is dus niet heel positief, omdat alles op het eerste deel lijkt.

Gelukkig wordt al snel duidelijk dat Grow Up wel degelijk nieuwe dingen met zich meeneemt. Zo heeft de hoofdrolspeler een vriend gemaakt, genaamd POD. Deze laat weten waar de brokstukken op de planeet te vinden zijn en helpt je abilities, kristallen en dergelijke te vinden. Tevens heeft BUD een Floradex, waarmee hij planten, en diens mogelijkheden, kan klonen. Tevens zijn er meer abilities die het de hoofdrolspeler gemakkelijker maken om de grote wereld te onderzoeken en er zijn extra kostuums die er niet alleen leuk uitzien, maar ook nog een doel hebben. Deze extra’s zijn goed uitgedacht en zijn ook heel erg leuk om te gebruiken.

GrowUp_screenshot_07_251679

Deze extra mogelijkheden krijg je natuurlijk niet zomaar, daar moet je wel wat voor doen. Deze zijn namelijk verstopt in de grote open wereld, dus je zult stad en land af moeten zoeken om deze te bemachtigen. Het mooie van dit alles is dat je niet verplicht bent om alle extra mogelijkheden voor BUD te hebben om de game uit te kunnen spelen. Veel games claimen vaak dat je volledig vrij wordt gelaten, maar dat geldt vaak niet voor abilities en power-ups. Grow Up is één van de weinige titels die je ook op dit vlak echt volledig vrij laat. En dat is eigenlijk heel verfrissend.

Float like a butterfly

De besturing van BUD was in Grow Home ook erg verfrissend, maar zorgde soms ook voor wat frustratie. Als je had gehoopt dat dit in het vervolg zou zijn aangepast, dan moeten we je helaas teleurstellen. Ook in Grow Up zorgt dit weer voor vervelende momenten. We begrijpen dat de zweverige besturing van de robot expres is gedaan en het bijdraagt aan de charme van de game, maar soms zul je het ook vervloeken. Zo kan het al een hele opgave zijn om BUD op een bepaalde plek te zetten om gebruik te maken van één van de bloemen in de omgeving. Ook als je veel bewegingen moet maken tijdens het vliegen, dan kan je soms helemaal in de knoop raken en vlieg je alle kanten op, behalve de goede.

GrowUp_screenshot_09_251691

Dit laatste is mede te danken aan de camera, die niet altijd even goed meewerkt. Je hebt wel de mogelijkheid om deze zelf bij te sturen, maar soms heb je daar de tijd niet voor en verlies je het overzicht. Tevens zijn er nog een aantal punten waar je het overzicht kwijtraakt. Zo wil het wel eens voorkomen dat BUD totaal verdwijnt in een object. Dit gebeurt vaak als je een Star Plant bestuurt of als je een magneet wilt vastmaken aan een brokstuk. Negen van de tien keer resulteert dat in een val en moet je opnieuw naar het punt waar je was zien te komen en dat is erg frustrerend.

Groot en hoekig

Gelukkig zijn er nog genoeg andere dingen die wel positief uitpakken. Zo had Grow Home een totaal eigen stijl door de graphics. Waar games van vandaag de dag gebruik maken van zoveel mogelijk polygonen, zodat een zo realistisch mogelijk aanzicht wordt gecreëerd, maakte het spel van Ubisoft juist gebruik van grote en opvallende polygonen. Het zien van hoeken wordt juist aangemoedigd en dat gaf de game zijn eigen identiteit. In Grow Up wordt van dezelfde stijl gebruik gemaakt en dat verveelt nog steeds niet. Er is gewoon geen andere titel die deze stijl hanteert, dus het is nog steeds heel tof om te zien.

GrowUp

Sterrenplanten

Een andere feature waar Grow Home zich mee onderscheidde van andere platform-games, was dat het ook verticale gameplay bevatte en ook dit is aanwezig in diens vervolg. BUD kan op elk object in de wereld naar boven klimmen. Deze mogelijkheid werd in het eerste deel goed uitgebuit met de al eerder genoemde ‘Star Plants’. Dit waren planten die je tot grote hoogten kon laten groeien door zijtakken te sturen naar zwevende eilandjes die als voedsel voor deze plant dienen. In Grow Up zijn deze Star Plants ook weer aanwezig en ze zorgen wederom voor indrukwekkende schouwspelen door de grote hoogtes die ze kunnen bereiken.

Grow Up is precies wat je van een vervolg mag verwachten. Het neemt de eerste game als basis en voegt daar een aantal nieuwe dingen aan toe. De wereld waar BUD in terecht komt is heel groot en er is genoeg in te vinden en te doen. De kleine robot heeft ook meer mogelijkheden tot zijn beschikking en er zijn zelfs kostuums te vinden die de speler weer wat extra's geven en dat is vet. De gameplay is voor de rest vergelijkbaar met het eerste deel en dat is prima, want dat zat al goed in elkaar. Wat ook hetzelfde is gebleven is de zweverige besturing en dat zorgt nog steeds voor wat frustrerende momenten. Tevens is het jammer dat de camera niet altijd meewerkt en BUD soms vast komt te zitten in de omgeving. Al met al is Grow Up een leuke game geworden, ondanks de eerder genoemde minpunten.

• Grote wereld waarin veel te doen is
  • Veel leuke abilities
  • Toffe grafische stijl