Het voetbalseizoen is op dit moment alweer druk van start op zowel nationaal als internationaal niveau. Alle clubs proberen op dit moment nog hun grote vedettes binnen boord te houden en nieuwe pareltjes in te willigen vanuit andere teams. Ieder jaar weer wanneer deze transferperikelen worden afgehandeld, weten de gamers onder ons alweer bijna hoe laat het is. Het is namelijk weer bijna tijd voor een nieuwe FIFA game.

Op 29 september aanstaande zal FIFA 17 officieel lanceren binnen de Benelux en vanuit de Gamescom die zich momenteel in Keulen afspeelt zijn er zeer veel nieuwe beelden van de game vrijgegeven. Naast deze beelden zijn er vanuit EA Sports nog weer nieuwe saillante details naar buiten gekomen op het gebied van de gameplay, gamemodi en meer.

 

  • Team has worked on the story mode for a couple of years, and apparently it couldn’t be done without Frostbite.
  • Brand new set pieces. More ways to hit the ball from a free-kick, corner kick, penalty.
  • Moving around the ball with the foot now allows for players to take a pop at goal with the outside of the foot. (Swerve and curl affected)
  • New penalties. The in-game shooting mechanic is now being used for penalties, rather than just pushing left/right on the stick and tapping the shoot button.
  • More control, more variety of “weapons” in attacks: Driven passes from the keeper, getting the ball in from behind like never before.
  • Active intelligence system: Teams are even more active in the final 3rd of the pitch. Changes the feel of the game completely.
  • Shield dribble system completely re-worked from FIFA 16.

Bovenstaande punten hebben allemaal te maken met de gameplay van FIFA 17. Zoals ieder jaar borduurt EA Sports weer verder op wat er eerdere jaargangen is neergezet. Zoals iedereen ondertussen wel weet zal FIFA 17 gaan draaien op de Frostbite engine en als we EA Sports mogen geloven brengt deze nieuwe engine een heleboel nieuwe mogelijkheden met zich mee.

  • Biggest FIFA ever (or at least until next year…)
  • Feeling that you’re not just on the pitch, but it’s a team effort as a whole. Off-the-pitch is important and you’ll have the option to build brand awareness for your team. This can be done by buying in big name players and what not. You can promote home-grown talent via the youth system and save money on future purchases. Shirt sales were also mentioned, though not much was elaborated on. We imagine shirt sales can be affected by big-name signings. Big name = big sales of new players’ shirt.
  • Customisation of kits completely reworked
  • Different kit styles, badge types, colours to give more options and let players really make their team their own.

De volgende punten staan volledig in het teken van Pro Clubs en Career Mode. Het ziet er naar uit dat je, naast het enkel spelen van de wedstrijden in deze modi, nog veel meer opties buiten het veld krijgt. Denk hierbij dus aan merchandise, media uitlatingen en uitgebreidere customisatie mogelijkheden van zowel tenues als badges.

  • You’ll need to know how chemistry between players work. Players from other nations. We assume, though can’t confirm, it’ll mean that chemistry would be hampered by players not being able to communicate because of language barriers.
  • You’ll have to build teams by meeting certain conditions. For example: you may need to have a minimum of four different nationalities while also having a minimum team-rating of 60 etc. They’re basically mini-games that reward you with new players for your FUT squad.
  • You’ll also be able to take these challenges on without being on your console – you can play it via the smartphone app and then collect your rewards back on your console.
  • Quick-selling of non-needed players is being discouraged by giving every player a purpose within the challenges.
  • Weekend League: Biggest prizes and rewards for Weekend Leagues.
  • There will also be a monthly leaderboard.
  • To get into the Weekend Leagues you need to play throughout the week to try to qualify
  • Players will compete for in-game currency and cards

De laatste punten die zijn genoemd zijn allemaal gericht op Ultimate Team, de modus die de afgelopen jaren ontzettend veel populariteit heeft vergaard (lees: grootste inkomstenbron binnen FIFA). Zoals te lezen valt zal de teamgeest van je zelfgemaakte team weer van (grote) invloed zijn op de manier waarop je het speelveld zult domineren, de gebruikelijke koek die de modus al jaren maakt tot wat het nu is.

Wat verder opvalt is dat EA Sports met FIFA 17 zich meer wil gaan focussen op kleinere mini-competities met specifieke vereisten, om zo de speler meer kaarten en geld te kunnen laten verdienen. Ook zien we dat er een maandelijkse leaderboard zal worden toegevoegd, zodat de speler gemotiveerd wordt om de modi nog fanatieker te gaan spelen.

Naast alle punten die zijn genoemd, is er nog steeds een punt waar ik zelf heel erg op zit te wachten. Het is nu namelijk al het vierde jaar op rij dat de FIFA Legends binnen Ultimate Team een Xbox exclusive toevoeging is, waar de PlayStation spelers nog steeds met een lange neus zitten te wachten op deze – in mijn ogen – simpele toevoeging voor alle platformen. Welke punten willen jullie nog graag (terug)zien in FIFA 17?