Gespeeld: Destiny: Rise of Iron – Destiny, de grote franchise van Bungie en Activision krijgt volgende maand weer een update met de Rise of Iron uitbreiding. Deze uitbreiding kregen we op de E3 nog niet te zien noch te spelen, waardoor het afwachten was tot de gamescom. Daar zou de nieuwe content namelijk wel speelbaar zijn en dat laten we ons geen tweede keer zeggen. Rise of Iron moet spelers van het eerste uur evenals nieuwkomers weer een lange tijd bezig gaan houden en dat doet Bungie met een aantal zaken.
Destiny noob
Ik heb over de afgelopen jaren zo nu en dan wel eens Destiny gespeeld. Ik vermaak me met de gameplay en geniet van de visuele stijl die werkelijk prachtig is. Toch ben ik geen fervent Destiny speler, want Roel is normaliter onze expert. Roel was echter niet mee naar de gamescom en zodoende mocht ik enigszins als leek met de nieuwe uitbreiding aan de slag en dat voor pakweg drie kwartier. Het nadeel is dat ik geen specifieke informatie kan geven over nieuwe wapens en details, want daar ben ik te onervaren voor moet ik eerlijkheidshalve bekennen. Keerzijde is wel dat je een eerlijke mening krijgt over de nieuwe content die beleefd is vanuit het perspectief van toch wel enigszins een nieuwkomer.
Laten we dan maar direct met de deur in huis vallen, Rise of Iron is afgaande op wat we gespeeld hebben een zeer degelijke uitbreiding. Nu is dat niet echt veel nieuws, want Bungie kennende komen ze sowieso met kwaliteit. Maar wat is die kwaliteit dan zoal? Wel, onder andere een nieuwe multiplayer modus onder de noemer Supremacy. Men doet alsof ze het ei van Colombus gevonden hebben met deze modus, maar in feite is het natuurlijk gewoon Kill Confirmed, wat we uit andere shooters kennen. Desalniettemin bracht dit wel de nodige lol met zich mee, want het doden van vijanden is natuurlijk niet voldoende.
Als je een vijand overhoop schiet, dan laat deze een zogenoemde ‘crest’ achter en die moet jij oppikken om punten te scoren. Word jij echter in de tussentijd weer afgeschoten en pakt een andere vijand de liggende crest op, dan is je kill voor niets geweest. Aan de andere kant dien jij natuurlijk zo snel mogelijk na je kill de crests op te pikken om de punten te laten gelden en als je er eentje van een medespeler ziet liggen, neem die ook zeker mee. Je moet immers voorkomen dat je aan het einde van de rit de minste punten hebt. Kortom, een vrij simpele modus die niet geheel onbekend is onder de spelers van shooters.
Aan de slag in een nieuwe Strike
De Supremacy modus is zeer zeker niet origineel, maar in context van Destiny werkt het – afgaande op een minuut of twintig spelen – uitstekend. We hadden ook niet anders verwacht, want de game is inmiddels behoorlijk solide en deze nieuwe multiplayer modus is een leuke afwisselende toevoeging aan het PvP gedeelte. Waar mensen en met name fans echter meer naar uitkijken zijn natuurlijk de nieuwe Strikes en Raid. Over dat laatste moeten we je de details schuldig blijven, over één van de Strikes kunnen we je wel wat meer vertellen.
De Strike die we konden spelen was vanzelfsprekend geheel in context van de Iron Lords. In het gebied dat je zal betreden krijg je vooral te maken met de Fallen en die zullen het vuur flink aan je schenen leggen. In een verlaten complex begaven we ons steeds dichter naar de kern en ondertussen schoten we diverse vijanden overhoop. In dat opzicht is deze Strike niet veel anders dan je al gewend bent, maar dat neemt niet weg dat het plezierig om te spelen is. De coöperatieve samenwerking is en blijft belangrijk – zeker met een amateuristische speler als ik – waardoor het gewoon als een zeer degelijke ervaring aanvoelt.
Het complex waar we ons in bevonden was detailvol ingericht, maar wel erg vervallen omdat er al jaren geen onderhoud meer is geweest. De enige levende zielen waren die van de vijand die jij met je Guardian zal gaan bestrijden. In feite was het vooral van A naar B lopen, vijanden verrot schieten en weer terug. Totdat het moment aanbrak dat we dicht bij de kern aankwamen en daar een uit de kluiten gewassen eindbaas aantroffen. Deze leek aanvankelijk relatief makkelijk om te verslaan. In de eerste plaats omdat deze vastgeketend zat en ten tweede, omdat je de aanvallen gemakkelijk kon ontwijken.
Dat was niet voor lange duur, want al snel kwamen er hulptroepen die voor extra tegenstand wisten te zorgen en tot overmaat van ramp kwam de eindbaas los van de ketens. Wat volgde was een uitermate hectisch gevecht waarbij we meermaals bijna de dood vonden. Vlak voordat we eindelijk de genadeklap konden uitdelen, vonden we alsnog de dood. Puur vanwege slecht gepositioneerde Guardians, wat wellicht aan mijn kunsten te wijten viel. Ongeacht dat roemloze einde kunnen we je wel meegeven dat het puur genieten was. Sterker nog, ik moet me maar eens in Destiny verdiepen, want het is behoorlijk tof.
Voorlopige conclusie
Rise of Iron biedt diverse nieuwe Strikes en een Raid. Daarnaast krijgen PvP spelers ook nieuwe content in de vorm van de Supremacy modus en vier nieuwe multiplayer maps. Daar zal het qua details niet bij blijven, waardoor deze uitbreiding spelers weer een lange tijd bezig zal weten te houden. De speelsessie van drie kwartier wist ons in ieder geval erg goed te vermaken en eens te meer werd de zeer degelijke kwaliteit van het product van Bungie aan ons getoond. Ik als noob had er veel plezier in en overweeg om meer tijd in Destiny te investeren. Dat moet op zich genoeg zeggen, nietwaar? Fans hebben mooie content om naar uit te kijken.
Nou ik moet zeggen dat het concept van een boss die vastgeketend zit in de nieuwe strike niet echt nieuw is.. Verwacht had ik dit wel alleen hoopte ik op iets compleet nieuws.. Kom ik 1 missie tegen die al bestond alleen achterstevoren dan is dit het laatste wat ik koop van destiny.. Ik ben een year one player en de game heeft me al een hoop geld gekost dus nieuwe dingen zijn zeer gewenst, laten we de nieuwe raid nog maar afwachten en vingertjes gekruist dat die awsome wordt!
Sorry gast maar als je niet weet wat destiny inhoud kan je beter geen previeuw doen
@213.247.122.xxx: Het klopt wel wat hij zegt aan het begin; dat hij een objectieve mening kan geven voor anderen die wellicht Destiny nog niet gespeeld hebben… of hebben laten vallen vlak na release.
Ik ben ook een Year one Player, The taken king was leuk maar na de story mode en een paar strikes had ik het wel weer gezien en nooit meer aangeraakt.
@Jason28:
Ja dat kan, heel veel zeggend is dat nauw ook weer niet!
@Jason28: ik had precies hetzelfde , had geen zin meer na the taken king , ik had geen plezier meer van continu grinden om een hoger light level te krijgen.
@85.151.28.xxx: De boss is deze keer wel niet de Ogre die vastgeketend zit, maar een Fallen boss die een Ogre Eye aan zijn geweer heeft hangen en de Ogre die gaat terwijl op een rampage 🙂 Zit dus wel degelijk verschil in hoor
@Jason28: Je vergeet natuurlijk de ”end-game content” namelijk de raid.
hoe kan iemans die het spel niet eens kent n goeie review schrijven van n dlc voor t spel dat ie niet kent-_________-
@84.24.237..xxx: tja daar wil ik het niet eens over hebben. Als ze matchmaking hadden voor raids had ik ze wel gedaan.
Wat ook bullshit was , omdat ik geen raid deed , kon ik ook geen max light level worden.
Waardoor je ook met de iron banner en trails de pineut bent.
Spel verkocht , en ik hoef nooit meer iets van bungie en activision.
@84.30.88.xxx: met ib en trials kan je ook hogere gear krijgen..
On topic: ik heb er wel weer zin in. De nieuwe gear en wapens zien er goed uit en het spel samen met andere mensen spelen is leuk. Ook de private matches vind ik een mooie toevoeging
@Jason28:
Matchmaking voor raid?? Nee joh stel je komt met 5 mensen die nog nooit de raid hebben gedaan en dan?….. destiny speel ik van af dat tie is uitgekomen ik vermaak me er nog prima mee, kan niet wachten op rise of iron!!
@Jason28: ik zie nooit echt een goed argument wat deze uitspraak. Wees niet zo bang joh. Ik heb de mensen online ontmoet waar ik de raids meedeed. Speel sindsdien nog steeds met hun.
@84.30.88.xxx: Dat is allang niet meer zo. Je kan door alle activiteit hogere light halen.
Ben er blij mee.mensen die zeuren voor een week spelen en daarna niet aanraken weten niet wat het spel inhoud. En hou op met die matchmaking voor raids. Hebben we apps en sites voor.waarschijnlijk weten de meesten niet eens welke perks op armor of wapens ze moeten hebben. Voor raid 3n crucible is verschillend. Dus verschillende armor sets etc. Snap het spel verdiep je erin of laat het liggen en speel mario
Matchmaking voor raids is niet handig. Maar een ingame LFG zou toch wel heel fijn zijn want het is toch best schijt irritant om dit op een externe website te moeten doen.
Maar betwijfel of het er ooit gaat komen.
Ik denk overigens dat ik eerst maar eens de een echte review afwacht want deze was nu niet echt geweldig.
Destiny is teveel bullshit om te kunnen spelen.
Wil je een raid , eerst zelf mensen zoeken.
Wil je een trails doen , eerst zelf mensen zoeken.
Ik wil kunnen spelen wanneer ik wil , niet een week van te voren met mensen afspreken.
@87.214.214..xxx:
+1 mensen die raid matchmaking willen hebben blijkbaar nog nooit afk spelers in strike meegemaakt, leuk als je dat in een raid hebt. Of mensen zonder mic. Nee raid matchmaking is slecht idee. Tenzij je niet normaal kan communiceren is het echt niet moeilijk om mensen in destiny te leren kennen.
@84.241.195..xxx: @213.247.122.xxx:
Blijkbaar kan het dus prima…
jurgenstil