DestinyRoI
Gespeeld: Destiny: Rise of Iron – Destiny, de grote franchise van Bungie en Activision krijgt volgende maand weer een update met de Rise of Iron uitbreiding. Deze uitbreiding kregen we op de E3 nog niet te zien noch te spelen, waardoor het afwachten was tot de gamescom. Daar zou de nieuwe content namelijk wel speelbaar zijn en dat laten we ons geen tweede keer zeggen. Rise of Iron moet spelers van het eerste uur evenals nieuwkomers weer een lange tijd bezig gaan houden en dat doet Bungie met een aantal zaken.

Destiny noob

Ik heb over de afgelopen jaren zo nu en dan wel eens Destiny gespeeld. Ik vermaak me met de gameplay en geniet van de visuele stijl die werkelijk prachtig is. Toch ben ik geen fervent Destiny speler, want Roel is normaliter onze expert. Roel was echter niet mee naar de gamescom en zodoende mocht ik enigszins als leek met de nieuwe uitbreiding aan de slag en dat voor pakweg drie kwartier. Het nadeel is dat ik geen specifieke informatie kan geven over nieuwe wapens en details, want daar ben ik te onervaren voor moet ik eerlijkheidshalve bekennen. Keerzijde is wel dat je een eerlijke mening krijgt over de nieuwe content die beleefd is vanuit het perspectief van toch wel enigszins een nieuwkomer.

Destiny1

Laten we dan maar direct met de deur in huis vallen, Rise of Iron is afgaande op wat we gespeeld hebben een zeer degelijke uitbreiding. Nu is dat niet echt veel nieuws, want Bungie kennende komen ze sowieso met kwaliteit. Maar wat is die kwaliteit dan zoal? Wel, onder andere een nieuwe multiplayer modus onder de noemer Supremacy. Men doet alsof ze het ei van Colombus gevonden hebben met deze modus, maar in feite is het natuurlijk gewoon Kill Confirmed, wat we uit andere shooters kennen. Desalniettemin bracht dit wel de nodige lol met zich mee, want het doden van vijanden is natuurlijk niet voldoende.

Als je een vijand overhoop schiet, dan laat deze een zogenoemde ‘crest’ achter en die moet jij oppikken om punten te scoren. Word jij echter in de tussentijd weer afgeschoten en pakt een andere vijand de liggende crest op, dan is je kill voor niets geweest. Aan de andere kant dien jij natuurlijk zo snel mogelijk na je kill de crests op te pikken om de punten te laten gelden en als je er eentje van een medespeler ziet liggen, neem die ook zeker mee. Je moet immers voorkomen dat je aan het einde van de rit de minste punten hebt. Kortom, een vrij simpele modus die niet geheel onbekend is onder de spelers van shooters.

Destiny2

Aan de slag in een nieuwe Strike

De Supremacy modus is zeer zeker niet origineel, maar in context van Destiny werkt het – afgaande op een minuut of twintig spelen – uitstekend. We hadden ook niet anders verwacht, want de game is inmiddels behoorlijk solide en deze nieuwe multiplayer modus is een leuke afwisselende toevoeging aan het PvP gedeelte. Waar mensen en met name fans echter meer naar uitkijken zijn natuurlijk de nieuwe Strikes en Raid. Over dat laatste moeten we je de details schuldig blijven, over één van de Strikes kunnen we je wel wat meer vertellen.

De Strike die we konden spelen was vanzelfsprekend geheel in context van de Iron Lords. In het gebied dat je zal betreden krijg je vooral te maken met de Fallen en die zullen het vuur flink aan je schenen leggen. In een verlaten complex begaven we ons steeds dichter naar de kern en ondertussen schoten we diverse vijanden overhoop. In dat opzicht is deze Strike niet veel anders dan je al gewend bent, maar dat neemt niet weg dat het plezierig om te spelen is. De coöperatieve samenwerking is en blijft belangrijk – zeker met een amateuristische speler als ik – waardoor het gewoon als een zeer degelijke ervaring aanvoelt.

Destiny5

Het complex waar we ons in bevonden was detailvol ingericht, maar wel erg vervallen omdat er al jaren geen onderhoud meer is geweest. De enige levende zielen waren die van de vijand die jij met je Guardian zal gaan bestrijden. In feite was het vooral van A naar B lopen, vijanden verrot schieten en weer terug. Totdat het moment aanbrak dat we dicht bij de kern aankwamen en daar een uit de kluiten gewassen eindbaas aantroffen. Deze leek aanvankelijk relatief makkelijk om te verslaan. In de eerste plaats omdat deze vastgeketend zat en ten tweede, omdat je de aanvallen gemakkelijk kon ontwijken.

Dat was niet voor lange duur, want al snel kwamen er hulptroepen die voor extra tegenstand wisten te zorgen en tot overmaat van ramp kwam de eindbaas los van de ketens. Wat volgde was een uitermate hectisch gevecht waarbij we meermaals bijna de dood vonden. Vlak voordat we eindelijk de genadeklap konden uitdelen, vonden we alsnog de dood. Puur vanwege slecht gepositioneerde Guardians, wat wellicht aan mijn kunsten te wijten viel. Ongeacht dat roemloze einde kunnen we je wel meegeven dat het puur genieten was. Sterker nog, ik moet me maar eens in Destiny verdiepen, want het is behoorlijk tof.

Destiny4

Voorlopige conclusie

Rise of Iron biedt diverse nieuwe Strikes en een Raid. Daarnaast krijgen PvP spelers ook nieuwe content in de vorm van de Supremacy modus en vier nieuwe multiplayer maps. Daar zal het qua details niet bij blijven, waardoor deze uitbreiding spelers weer een lange tijd bezig zal weten te houden. De speelsessie van drie kwartier wist ons in ieder geval erg goed te vermaken en eens te meer werd de zeer degelijke kwaliteit van het product van Bungie aan ons getoond. Ik als noob had er veel plezier in en overweeg om meer tijd in Destiny te investeren. Dat moet op zich genoeg zeggen, nietwaar? Fans hebben mooie content om naar uit te kijken.