Gespeeld: Tekken 7


Gespeeld: Tekken 7 – Tekken 7 is onderweg en begin volgend jaar mogen we weer met de nieuwste telg in de langlopende franchise aan de slag. Op de E3 vond onze eerste kennismaking met de game plaats en op de gamescom konden we uiteraard weer met deze fighter aan de slag. Maar niet voordat we eerst een presentatie kregen over wat we zoal van de game mogen verwachten. Men heeft met Tekken 7 veel vooruitgang geboekt voor de franchise en dat willen ze maar al te goed benadrukken.

Ben je nieuw? Welkom!

Met Tekken 7 tracht Bandai Namco zowel de fans van het eerste uur aan te spreken door vertrouwde gameplay te brengen, maar ook wil men nieuwkomers aanspreken. Nu gaming al enkele decennia een populair tijdverdrijf is, zijn er genoeg generaties die de oude delen nooit gespeeld hebben en ook zij moeten plezier uit nieuwe games kunnen halen. Omwille van die reden zal Tekken 7 de meest toegankelijke game in de franchise zijn en dat hebben we gemerkt ook.

Tekken1

Na de presentatie konden we namelijk aan de slag met wat losse gevechten en ja, m’n Tekken skills zijn behoorlijk roestig. Op wat momenten na heb ik eigenlijk sinds de PSOne delen nooit echt meer een Tekken intensief gespeeld. Toch was het na het oppakken van de controller qua gameplay een heerlijk feest der herkenning. De uitermate soepele gameplay is vandaag de dag nog steeds aanwezig en zorgt voor een plezierige speelervaring. Nu hebben we op de E3 al even kunnen spelen, maar dat was zo haastig dat we nauwelijks echt een goede indruk hebben kunnen krijgen.

Dat is nu wel anders, want twintig minuten lang allerlei potjes spelen geeft net even een wat beter zicht op de feeling van de game. De gameplay van Tekken is nooit echt heel ingewikkeld geweest en dat bewijst Tekken 7 eens te meer doordat het een bijzonder hoog pick-up-and-play gehalte heeft. Het werkt supervlot, ziet er vloeiend uit en de inputregistratie is vlekkeloos, waardoor de intense gevechten er echt uitspringen wat een hoop plezier zal brengen.

Tekken2

Vernieuwingen

Tekken 7 is in de core dus een degelijke fightinggame, maar men probeert natuurlijk wel voor enige vernieuwing te zorgen om het voor iedereen interessant te houden. Dat doen ze onder andere met een sloot aan nieuwe personages die allemaal natuurlijk weer zo hun eigen specialiteiten hebben. In aanvulling op dergelijke specialiteiten zul je de inmiddels vaak genoemde ‘Rage Arts’ in kunnen zetten die per individu verschilt en puur bedoeld is om een laatste comeback in een gevecht te realiseren. Dus dreig je te verliezen, dan kan je met de juiste timing en inzet een krachtige aanval activeren om het tij te doen keren.

Een ander interessant aspect is ‘Rage Drive’ die zorgt dat je momentum tijdens gevechten behouden blijft, waardoor je sneller achter elkaar effectieve aanvallen kan plaatsen. Het is niet zo dat je daarmee in één keer de healthbar naar het nulpunt kan brengen, want de hitpoints zijn beduidend lager dan bij de Rage Arts. Desalniettemin zal dat wel voor spectaculaire momenten in gevechten zorgen en dan is er nog de ‘Power Crush’, die handig is om health te absorberen tijdens een inkomende aanval, zodat je niet al te veel schade oploopt. Allemaal van die subtiele onderliggende features bovenop de standaard gameplay, die ervoor moeten zorgen dat de gevechten nog interessanter worden.

Tekken3

Wat ook interessant is, is dat men dom button bashen tegengaat. De ervaren speler zal sowieso allerlei moves uit z’n mouw schudden, maar de nieuwkomer neigt snel naar willekeurig op knopjes drukken. Dat zal zeker enig effect hebben, maar om spelers enigszins te dwingen creatief met de mogelijkheden om te gaan, kunnen aanvallen ook backfiren. Als jij continu dezelfde aanval uitvoert, dan kan dat een averechts effect hebben op je eigen gesteldheid, waardoor je uiteindelijk niet het gewenste resultaat bereikt. Slim aanvallen inzetten en afwisselen terwijl je ondertussen inkomende aanvallen ontwijkt of blockt is dus de beste kans tot succes.

Voorlopige conclusie

We hadden je graag nog veel meer over Tekken 7 willen vertellen, maar we hebben maar de helft van de presentatie opgevangen. Dit omdat de ontwikkelaar zacht praatte op een beurs waar het rumoerig was en dat werkt nooit zo goed. Gelukkig gaf de hands-on mogelijkheid ons veel zicht op hoe de gameplay gaat zijn en daar kunnen we eigenlijk kort mee afsluiten. Tekken 7 is vertrouwd, ziet er netjes uit en de gameplay gaat ontzettend soepel en fijn. De nieuwkomers zullen hier een makkelijke instapdrempel aantreffen daar waar ervaren spelers genoeg te doen hebben met alle secundaire aanvalsopties en de nieuwe personages die de game zal bieden.

Geen Cross-play voor Tekken 7 tussen PS4 en PC
Gepubliceerd op 6 mrt, 2017 om 12:29
Bandai Namco bevestigt aanwezigheid Eddy Gordo in Tekken 7
Gepubliceerd op 2 mrt, 2017 om 17:22
Eddy Gordo komt alsnog naar Tekken 7
Gepubliceerd op 23 feb, 2017 om 18:15
Tekken 7 vraagt 45GB aan vrije ruimte om te installeren
Gepubliceerd op 6 feb, 2017 om 09:02
  1.    520 XP
    Gobo92's avatar

    Tekken 7 is vertrouwd, ziet er netjes uit en de gameplay gaat ontzettend soepel en fijn. in deze zin zit een fout, verder mooi geschreven!

  2. Anoniem -   
    205.157.81.xxx's avatar

    2/3/Tag en 5 heb ik veel gespeeld. 1 heb ik nooit gespeeld.

  3.    1701 XP
    20style [20]'s avatar

    Tword echt tijd dat tekken uitkomt 🙁

  4. Anoniem -   
    82.101.248.xxx's avatar

    @205.157.81.xxx: deel 1 vind ik ook geen aanrader. Eigenlijk ook deel 2 niet, vooral omdat deel 3 de snelheid behoorlijk heeft opgevoerd, waardoor deel 1 en 2 stroperig aanvoelde. Daarnaast vond ik ook het roster beter in deel 3. Jin > Kazuya, Hwoarang > Baek en de belangrijkste toevoeging, Eddy Gordo.

  5.    1022 XP
    coristus's avatar

    Niets meer bekend over PSVR support? Dat lijkt me ontzettend vet. gewoon van boven naar de arena kijken of zo. alsof je ringside zit 🙂