TheCrew
Gespeeld: The Crew: Calling All Units – Ubisoft kondige enkele jaren geleden The Crew aan. Een ambitieus project waarin je met je voertuig naar elke uithoek van de Verenigde Staten kon rijden zonder belemmerd te worden door laadschermen. In die ambitie zijn ze zeer zeker geslaagd, want The Crew is een mooie game geworden met een ongekend grote map. Nu de release al even achter ons ligt en we ook al een grote uitbreiding hebben mogen ontvangen, zit er weer een nieuwe aan te komen waarin de politie een belangrijke rol speelt. Calling All Units staat op stapel voor eind dit jaar en wij konden er mee aan de slag.

Een andere insteek

In de eerste grote uitbreiding voor The Crew stonden vooral de Summits centraal waarbij je allerlei losse races kon doen met als doel om de beste te zijn over verschillende disciplines. Deze uitbreiding bracht veel extra content naar de game, waaronder nieuwe auto’s evenals nieuwe soorten races, zoals dragracen. De volgende uitbreiding is van een totaal ander kaliber, want ditmaal gaat het om het klassieke ‘cops ’n robbers’, waarbij hectische achtervolgingen een belangrijke rol spelen. Lang konden we niet met de uitbreiding aan de gang, wel was het voldoende om te zien dat dit een leuke toevoeging gaat zijn.

TheCrew1

Zo krijg je een nieuwe campagne voorgeschoteld met meer dan 10 missies waarin je als politieagent lijnrecht tegenover de straatracers komt te staan. Dat staat eigenlijk haaks op de identiteit van The Crew, maar zorgt wel voor een frisse wind. Althans, dat is de bedoeling. Deze verhaalmissies zullen geheel in de stijl van The Crew ingevuld worden dus dat betekent dikke bakken, verschillende soorten achtervolgingen en meer. Die achtervolgingen zullen zich overigens niet beperken tot alleen het asfalt, want ook off-the-road zul je aan de slag mogen, zoals we van de game kennen.

Multiplayer lol

De nieuwe missies zijn echter een klein onderdeel van deze uitbreiding en de ontwikkelaar ging daar ook niet al te diep op in. Voornamelijk vanwege de beschikbare tijd en het gegeven dat men ons graag de multiplayer wilde laten spelen, om een beetje door te krijgen wat de inzet is. Hier kregen we twee potjes te spelen waarbij we de eerste keer plaats namen achter het stuur van een politie auto en de tweede keer als crimineel de weg op gingen. Het idee was domweg zorgen om bij de eerste rit de criminelen op te pakken en bij de tweede te ontsnappen.

TheCrew2

De races starten namelijk zodra de crimineel een pakketje oppikt die hij of zij naar een bepaalde locatie moet brengen. Als politie moet je dat natuurlijk zien te voorkomen en dus zet je de achtervolging in. Het gevolg is een intense rit waarbij je als politie het doel hebt om zo lang mogelijk in de buurt van de tegenstander te blijven. Zodra je in een bepaalde ‘range’ komt, zal er een timer starten die aftelt naar nul. Weet je gedurende deze timer in de buurt te blijven, dan zal je als politie slagen in je doel.

De tegenpartij zal deze timer echter als een extra druk ervaren om nog sneller/slimmer te rijden, want het pakketje moet natuurlijk op locatie afgeleverd worden. Hoe je dat overigens doet, daar ben je geheel vrij in. Je kunt kiezen voor de gewone wegen, maar als je liever tussen de bossen doorscheurt in de hoop dat de politie op een boom knalt, dan is dat ook mogelijk. Vrijheid stond sowieso al centraal in de game op zich en dat zet zich door in deze uitbreiding, jij moet gewoon je doel bereiken en hoe je dat doet, dat zoek je zelf maar uit.

TheCrew3

Elkaar irriteren

Aan de andere kant zul je natuurlijk ook als crimineel de weg op gaan en dan is het je doel om zo snel mogelijk zonder kleerscheuren op het eindpunt aan te komen. De politie kan je natuurlijk flink dwarszitten door je te rammen. Als de timer eenmaal loopt, dan zijn ze in de buurt van een overwinning en als ze je van de weg kunnen racen, dan is de kans van slagen voor hun groter. Anderzijds heb je een mederacer die je kan helpen om de politie te blokkeren en dwars te zitten. Maar de politie is niet alleen door andere spelers aanwezig, ook de AI politie kan zo hier en daar roet in het eten gooien hoewel zij geen al te grote rol spelen.

Het doel van deze multiplayer is inmiddels wel duidelijk en als we heel eerlijk zijn, het is nogal simpel. Vat dat niet verkeerd op, want simpele gameplay kan ook leuk zijn en dat is precies wat deze modus wist te demonstreren. Het is pure fun met hectische gevechten op de weg waarbij slim racen, handig met je stuurmanskunsten om gaan en efficiënt navigeren fundamentele aspecten zijn tot succes. Maar om het geheel van net wat meer dynamiek te voorzien, zul je power-ups krijgen die je in kan zetten voor eigen gewin.

TheCrew4

Als politieagent kun je bijvoorbeeld een EMP inzetten waardoor de tegenstander een korte tijd bijzonder veel moeite zal hebben met zijn auto besturen. Het gevolg is dat een crash sneller ontstaat, zodat de boef gemakkelijker ingerekend kan worden. Hier tegenover staat dat de vluchtende partij bijvoorbeeld voor korte tijd ongelimiteerde nitro in kan zetten, waardoor deze als een haas wegstuift bij de achtervolgende partij. In de demo waren de mogelijkheden beperkt, maar de ontwikkelaar beloofde ons dat de uiteindelijke release verschillende opties zal bevatten, waardoor er volop variatie aanwezig blijft.

Voorlopige conclusie

De beschikbare wereld in The Crew leent zich uitermate goed voor het omschreven spelconcept. De ontwikkelaar kan werkelijk overal nieuwe races van start laten gaan en met de grote verscheidenheid aan voertuigen levert dat ontelbaar mogelijke variaties op. De gameplay is als we puur naar de achtervolgingen kijken behoorlijk simpel, maar sluit heerlijk aan op het klassieke ‘cops ’n robbers’, waarbij je eigenlijk niets anders doet. Variatie zit in deze multiplayer feature automatisch door de voertuigen, omgevingen en power-ups die je in kan zetten. Daarmee lijkt Calling All Units een leuke nieuwe uitbreiding voor The Crew te zijn waar we later dit jaar dieper in zullen duiken.