Titanfall2
In actie gezien: Titanfall 2 singleplayer – Op de E3 konden we voor het eerst kennismaken met Titanfall 2 en dat gebeurde in een multiplayer opzet. Dat wist ons best goed te bevallen, zoals je destijds kon lezen in de hands-on preview van Roel. De game bevat echter voor het eerst in de franchise nu ook een singleplayer en dat onderdeel kregen we op de gamescom te zien. De multiplayer is in ieder geval veelbelovend, maar geldt dat ook voor de singleplayer? Weet Respawn een degelijke verhaalmodus aan de multiplayer shooter toe te voegen? Het ziet er naar uit van wel.

Van zero tot hero

In een futuristische wereld waar titanen ingezet worden als middel om vijanden te bestrijden is het aan de mens om deze ontzagwekkende creaturen in goede banen te leiden. Jack Cooper is een soldaat die eigenlijk geen bijzondere reputatie heeft. Het is een letterlijke nobody die strijdt voor zijn idealen en ondertussen droomt van een functie als Titan piloot. Dat lijkt echter ver buiten bereik, totdat je in aanraking komt met kapitein Lastimosa die je gaat trainen om ooit in zo’n gevaarte het slagveld te betreden.

Titanfall1

Een toch enigszins mooi vooruitzicht, maar niet direct een opstapje in het leger naar je uiteindelijke droom, totdat daar plots verandering in komt. Je wordt op een missie gestuurd naar een planeet alwaar je nieuwe resources moet ontdekken die je opdrachtgevers goed kunnen gebruiken. Deze planeet ziet er vanuit het heelal prima en mooi uit, maar zodra je dichterbij komt, breekt de hel los. Je stort neer op deze planeet, die behoorlijk vijandig blijkt te zijn, en tot overmaat van ramp sneuvelt je kapitein. De enige kans op een titan dient zich aan wanneer een andere piloot vroegtijdig het leven verlaat, maar niet getreurd. Voordat hij zijn ziel laat vertrekken, geeft hij jou z’n zegen. Toch wel dus, je krijgt direct de kans om de Titan van Lastimosa over te nemen en dat hoeft hij je geen tweede keer te vragen.

Hoog tempo, veel gevaren en volop variatie

Op dat punt begon de gameplay demo van de singleplayer van Titanfall 2 en dat zag er buitengewoon goed uit. We hebben het vermoeden dat de demo afgedraaid werd op een high-end PC, omdat de visuele kwaliteit ruimschoots het grafische niveau van de E3 multiplayer demo oversteeg. Het kan ook zijn dat de singleplayer er beduidend mooier uitziet of dat Respawn zich de afgelopen twee maanden kapot heeft gewerkt om de textures te optimaliseren, hoewel we de kans groter achten dat de singleplayer er domweg mooier uitziet.

Titanfall2

De planeet waar we op terechtkwamen was een ruw gebied vol met flora en fauna waarbij zelfs wilde dieren de revue passeerden en zij vielen zelfs de neergestorte soldaten aan. Dat belooft wat, want je krijgt ogenschijnlijk niet alleen met menselijke tegenstanders te maken. Andere Titans en vijandige dieren kunnen ook behoorlijk veel roet in het eten gooien. Gelukkig ben je standaard voorzien van een goed arsenaal aan wapens en tevens stelt je pak je in staat extra mogelijkheden te activeren. Zo koos Jack er in eerste instantie voor om een basis middels stealth te benaderen, alwaar hij onzichtbaar infiltreerde om nietsvermoedende vijanden op snelle doch gruwelijke wijze om te brengen.

Eenmaal gesnapt, is het moment daar om je wapens aan te grijpen, maar dat is niet het enige om je vijanden te slim af te zijn. De game is namelijk zo opgebouwd dat je ook veelvuldig van de omgeving gebruik kan maken. Zo kun je op kabels schieten en terwijl je naar beneden glijdt, kun je vijanden van bovenaf aanvallen. Als je snel wilt ontsnappen, kun je dubbel jumpen en wallrunnen, ook als je in een Titan zit. Wat hierbij vooral opviel, was de hoge mate van souplesse waarop Jack zich voort wist te bewegen. Het tempo ligt behoorlijk hoog en gaat dermate vlot dat het er zeer natuurlijk uitziet. Nu zijn er meer games die deze mogelijkheid bieden, maar op de één of andere manier excelleert Titanfall 2 hierin. Het ziet er niet langer onhandig uit en ook het combineren van moves is gemakkelijker, of dat zag er althans zo uit.

Titanfall5

Hallo Optimus Prime

In de singleplayer ben je lang niet altijd met je Titan aan het rondknallen op alles wat los en vast zit. Gedurende de demonstratie waren de momenten in een Titan zelfs schaars te noemen en een leuk detail hierbij is wel dat je Titan ook echt een maatje is. Deze communiceert met jou en geeft je ook suggesties hoe je bepaalde situaties kunt benaderen. Sterker nog, in de dialogen tussen Jack en zijn Titan kregen we een hoog Transformers gevoel, omdat het net lijkt alsof je tegen Optimus Prime praat. Hierbij wordt humor overigens niet geschuwd. Het is voor de Titan praktische informatie, maar de manier waarop hij het brengt, is dermate emotieloos (logisch, want het is een AI), waardoor het erg grappig is.

Zo was er een moment waarop Jack een heel stuk verderop moest zijn en de enige mogelijkheid was dat de Titan Jack er naartoe zou gooien. De kansberekening gaf echter aan dat de kans van slagen op 60% zou liggen. Vervolgens bekeek de Titan ook nog even alle kansen bij het foutgaan. Zoveel procent kans op het verliezen van ledematen, zoveel procent kans op het missen, zoveel kans op interne bloedingen en meer. Kortom, de Titan schetst een realistisch beeld, maar de context van de actie en de manier waarop het gebracht werd, deed bij ons een lach tevoorschijn toveren.

Titanfall4

Hetzelfde geldt voor het moment waarop Jack een geweer van een beveiligingsrobot afpakte. Deze snapte aanvankelijk niet wat er gebeurde, waardoor deze zijn handen in de houding van een geweer aan het bewegen was, om vervolgens te constateren dat zijn wapen weg was. Het gevolg? Een verdrietige smiley op de display op zijn buik. Dat soort kleine momenten van humor in de verder harde actie en serieuze gameplay, wist het voor ons tot een erg aangename ervaring te maken. De humor is namelijk aanwezig op zeer subtiel niveau en gedurende de demonstratie van een klein half uur voelde het nergens geforceerd aan.

Voorlopige conclusie

De singleplayer van Titanfall 2 lijkt na de eerste kennismaking een juiste zet te zijn. De actie ligt qua tempo zeer hoog, het gaat uitermate vloeiend en de afwisseling tussen ‘boots on the ground’ gameplay en de gameplay in een Titan is goed aanwezig. Hierdoor ben je niet per se een oppermachtig wezen op het strijdveld en de samenwerking tussen jou en je Titan zorgt voor interessante momenten en gameplay mogelijkheden – mede omdat de Titan ook zonder jou kan bewegen en het dus geen loze hoop staal is. De singleplayer lijkt desondanks alsnog een achtbaanrit te worden, maar in de context van Titanfall lijkt dat net weer iets nieuws te brengen. De eerste singleplayer presentatie was indrukwekkend, wat ons eens te meer doet uitkijken naar het eindproduct.