Gespeeld: Watch_Dogs 2 multiplayer – Op de E3 konden we voor het eerst met Watch_Dogs 2 aan de slag en deze eerste kennismaking draaide vooral om een idee krijgen van de game. Daaruit bleek dat Ubisoft het roer enigszins om had gegooid en natuurlijk dat de gameplay mogelijkheden nog verder zijn uitgebreid. In een game waarin online zijn en mobiliteit centraal staan, kan een multiplayer natuurlijk niet ontbreken en zodoende kregen we op de gamescom de mogelijkheid om de multiplayer te spelen.

Drie modi

Watch_Dogs 2 is primair een singleplayer avontuur dat je kan uitbreiden door middel van het coöperatieve aspect. Dit coöperatieve element hebben we ook al kort besproken in onze vorige preview, waardoor er nog twee andere modi overblijven die je met anderen kunt spelen. Ubisoft zal je namelijk niet overladen met een sloot aan opties; er is een singleplayer en een drietal multiplayer modi. Coöp is daar eentje van en de tweede die terug zal keren, is een oude bekende, namelijk Hacking Invansion. Een vermakelijke modus die in het origineel voor een leuke draai aan de gameplay wist te zorgen.

WatchDogs1

Geheel nieuw is de Bounty Hunter modus en omdat juist dit nieuw is, heeft Ubisoft ervoor gekozen dat aan de aanwezige pers te demonstreren. Dit aan de hand van wederom een hands-on en zodoende hebben we de eerste stappen in het online segment van Watch_Dogs 2 gezet. Dat ging met behoorlijk wat horten en stoten, omdat de code nog niet bepaald stabiel was. Desalniettemin zagen we de glans van de ruwe diamand die de multiplayer op dit moment nog is. De Bounty Hunter modus is namelijk best vermakelijk, zeker als je met bekenden gaat spelen.

Creëer chaos en je bent de Sjaak

Chaos creëren is in een mum van tijd geregeld, want je hoeft maar tegen een paar mensen en objecten aan te rijden en de politie zal op je gaan jagen. Tot zover weinig nieuws, want er zijn tig open wereld games die dit aspect bevatten, maar Ubisoft geeft er in Watch_Dogs 2 een leuke draai aan. Als jij namelijk teveel chaos veroorzaakt, dan krijg je niet alleen de politie achter je aan. Als je een online verbinding hebt, zal er namelijk ook een bounty op je hoofd geplaatst worden, met als gevolg dat andere spelers jouw wereld kunnen betreden om op je te gaan jagen.

WatchDogs2

Als dat het geval is, heb je niet alleen te maken met door de AI gestuurde jagers (de politie), maar ook nog eens met menselijk gestuurde jagers en die zijn natuurlijk net even wat gevaarlijker. Doordat de singleplayer geheel geïntegreerd is met de multiplayer, kunnen andere spelers je zonder problemen dwars gaan zitten omdat ze komen en gaan in jouw game. Dat activeren gaat erg gemakkelijk, want elke speler zal op zijn of haar in-game telefoon een bounty app hebben, waardoor ze zo op jacht kunnen gaan om daarmee wat bij te verdienen. Vice versa kan ook, want je kan jezelf ook van een bounty voorzien om juist multiplayer gameplay te forceren.

Je kan dit één-op-één doen, maar je kan er ook voor kiezen om met meer spelers aan de slag te gaan. Zo is de combinatie drie tegen één mogelijk, alsook twee tegen twee, waarbij je een speler tot je beschikking krijgt die bedoeld is om de twee jagers zoveel mogelijk dwars te zitten en te blokkeren. De keerzijde is wel dat deze ‘hulpspeler’ uitgeschakeld kan worden, waardoor je er alsnog alleen voor staat. Hetzelfde geldt voor jou, want als je doodgeschoten wordt of verongelukt, is de ronde gelijk klaar. Bij de jagers is dat ook het geval, want als de opgejaagde één van de jagers overhoop schiet, blijft de ander alleen achter.

WatchDogs3

Leuke uitdaging en alle vrijheid

Deze modus is eigenlijk best wel simpel, want het is eigenlijk letterlijk ‘politie en boefje’ spelen, alleen dan virtueel. Maar gedurende onze speelsessie hebben we ons goed weten te vermaken, mede omdat je de volledige vrijheid krijgt. De integratie van de online componenten in de singleplayer werkt als een zonnetje en gaat vlekkeloos. Dat zorgt ten eerste voor een prettige ervaring en ten tweede beperkt de multiplayer je niet in de mogelijkheden die je hebt als je alleen speelt. Dat betekent dat je nog steeds verschillende wapens bij je kan dragen en dat je ook alle mogelijkheden tot het hacken van de omgeving hebt.

Dat laatste maakt deze modus best wel vermakelijk, want zo achtervolgden we een doel en toen we hem dicht waren genaderd, hackten we zijn auto. Dit levert een gevolg op dat de auto kortstondig onbestuurbaar is en willekeurig ergens heen stuurt. Je begrijpt dat dit voor grappige situaties kan zorgen en we achten de kans groot dat als je dit met vrienden ervaart, je vele leuke momenten zult beleven. Nogmaals: het is de integratie en de vrijheid die je hebt tijdens het spelen van deze modus en dat is precies waarom dit onderdeel een goede kans van slagen heeft om een flink aantal spelers aan te trekken.

WatchDogs4

Gaat alles wel goed?

De modus hebben we ongeveer 20 minuten kunnen spelen en zolang het goed ging, was het zeker vermakelijk om te doen. De vraag is natuurlijk hoelang dit leuk gaat blijven, hoewel we wel inzien dat dit vooral met vrienden voor een hoop plezier kan zorgen. Aan de andere kant is Watch_Dogs 2 natuurlijk voornamelijk op de singleplayer gericht, waardoor de multiplayer als een mooie extra gezien mag worden. Daarover valt trouwens nog te zeggen dat het goed in de context past, waardoor de multiplayer absoluut niet geforceerd aanvoelt als een ‘moetje’.

Dat gezegd hebbende moeten we wel nog even onze zorgen uiten over de technische staat van de game. De ontwikkelaar gaf aan dat ze een alpha build demonstreerden en dat was wel te zien ook, want het rammelde aan alle kanten. Zo crashte de demo meerdere malen, traden er onverklaarbare bugs op en waren er vrij veel duplication issues (auto’s die door elkaar rijden etc.). De ontwikkelaar wist me echter te verzekeren dat dit allemaal weg zal zijn zodra de game uitkomt. Dat is eerst zien, dan geloven natuurlijk, zeker gezien het feit dat de release niet bijster ver meer van ons vandaan is.

aa

Dat valt overigens te nuanceren, want de singleplayer demo die we op de E3 speelden, was een stuk stabieler dan het multiplayer segment op de gamescom. Het is een kwestie van de losse eindjes aan elkaar knopen en het is vooral hopen dat dat goed gebeurt. Bovendien weet Ubisoft dat ze zeker met Watch_Dogs een beetje voorzichtig moeten zijn, want een tweede teleurstelling (aldus community rondom het eerste deel) op rij zou de naam van de franchise ten grabbel kunnen gooien. Visueel mag er in dat opzicht ook nog wel een likje verf tegenaan, want de gamescom build was beduidend minder mooi dan de E3 build en beide demo’s hebben nog net niet het niveau van het origineel weten te evenaren.

Voorlopige conclusie

Watch_Dogs 2 gaat qua gameplay een prima titel worden. Dat bleek aanvankelijk al na de E3 hands-on en nu we de multiplayer – met horten en stoten – hebben kunnen spelen, zien we ook daar de potentie van de gameplay in terug. Het is vooral aan Ubisoft om van deze ruwe diamant een glanzend pronkstuk te maken en als ze daarin slagen, dan ziet het er rooskleurig uit voor Watch_Dogs 2. Het enige wat nog een beetje zorgen baart, is dat de release vrij snel nadert. Afgezien van dat wist de multiplayer plezier te brengen en de naadloze integratie met de singleplayer doet het geheel goed. Of het heel lang leuk gaat zijn om te spelen, is afwachten, maar dat er potentie voor plezier in zit, staat als een paal boven water.