Knipsel
Gespeeld: Regalia: Of Men and Monarchs – Met de komst van Kickstarter zijn er overal kleine ontwikkelaars ontstaan die hun dromen proberen te realiseren op basis van crowdfunding. De ene game haalt net aan het doel dat gesteld wordt. De andere game gaat hier dik overheen en genoeg projecten weten niet hun doel te bereiken. In het geval van Regalia: Of Men and Monarchs is dat een succes gebleken, want ze hebben hun initiële doel van 40.000 dollar ruimschoots weten te verdubbelen naar 90.000 dollar. Betekent dat ook automatisch succes? Wij bezochten Pixelated Milk op de gamescom en worpen een blik op de game.

Kay en de puinhoop

Men wil met Regalia een game maken die als voornaamste gameplay uitgangspunt in het JRPG genre thuishoort. De ontwikkelaar heeft gekeken naar games als Persona, Disgaea en Final Fantasy Tactics en hun doel was om een soort spirituele opvolger voor de PC te maken. Maar door het enorme succes van de Kickstarter campagne, zal de game ook naar de PlayStation 4 en PlayStation Vita komen. De PC versie verschijnt eerst en nadien zal men met de console versie aan de slag gaan.

Regalia1

Dat is allemaal erg positief, maar wat is de game nu eigenlijk? Daarover zijn we flink meer te weten gekomen, zo weten we dat het om Kay draait. Een jongeman die bij de koninklijke familie hoort en die onverwacht de leider van het koninkrijk wordt. Of hij daar blij mee is valt te betwijfelen, want het koninkrijk is ernstig in verval geraakt en heeft ook nog eens een enorme schuld. Maar als rechtmatige erfgenaam is hij degene die mag gaan puinruimen en dat levert een avontuur op van maar liefst 30 uur aan gameplay.

Veel verschillende aspecten

Om de schulden weg te werken, dient Kay allerlei opdrachten te voltooien. Eens in de twee maanden (in-game) krijgt hij nieuwe quests en deze tot een goed einde brengen zorgt ervoor dat hij meer mogelijkheden voor zijn koninkrijk heeft evenals dat de schuld afneemt. Deze quests zijn interessant, want waar de game een lineair verhaal volgt, zullen de opdrachten die je eens in de twee maanden krijgt willekeurig gegenereerd worden. Dit zorgt ervoor dat de game ook bij een tweede keer spelen de moeite waard is en dat hangt samen met andere aspecten waarover zo meer.

Regalia2

Het voltooien van quests is natuurlijk een vast gegeven voor JRPG’s, maar ook hier moet je verstandig omgaan met hoe de game je dit presenteert. Je hebt al een schuld en het op pad gaan, items kopen en meer kost ook weer geld, dus je moet zorgen dat je geen verlies draait, want anders is het natuurlijk nutteloos. Daarbij race je ook nog eens tegen de klok om de opdrachten te voltooien, want deze moet je wel in het tijdsbestek van twee (in-game) maanden zien te voltooien. De quests zullen je overigens naar alle uithoeken van het koninkrijk brengen, welke bestaat uit 6 gebieden die weer opgedeeld zijn in 3 kleinere gebieden, wat zoal de dungeons zijn.

Buiten deze quests om krijg je ook te maken met diplomatieke zaken, aangezien jij de leider bent van het koninkrijk. Je komt hierdoor in aanraking met andere facties waar je je bij aan kan sluiten. In totaal zijn er zes facties aanwezig en elke factie heeft wel ruzie met één van de andere facties, waardoor je je aan kan sluiten bij maximaal drie groepen. Dat levert je de nodige voordelen op, maar aan de andere kant mis je de voordelen van de vijandige facties wat dus eens te meer motiveert om de game na het uitspelen opnieuw te doorlopen.

Regalia5

Dan zijn er ook nog diverse personages in de game aanwezig, die je allemaal kan aanspreken. Socializen is namelijk ook een belangrijk aspect, want ook dat levert je weer verschillende extra mogelijkheden op, zoals skills. Er zijn in totaal 20 belangrijke figuren waar je mee kunt communiceren en die ook allemaal een eigen verhaal, agenda, dagindeling en meer hebben. Zo kun je overdag bij de smid terecht om wapens te maken en je armor te upgraden, ’s avonds zal je hem niet op zijn werkplek treffen, maar in de kroeg. Dit is dan weer het moment dat je gezellig met hem kan bijkletsen en ook dat kan je weer helpen in je avontuur. Dit is dan één voorbeeld, maar uiteindelijk is het mogelijk om met Jan en alleman te socializen wat je erg goed kan helpen op termijn.

Bouw je koninkrijk weer op

Het socializen met verschillende personages is niet alleen om nieuwe skills vrij te spelen, ook kunnen de personages je op andere punten helpen. De wereld is behoorlijk in verval geraakt en als je eenmaal op weg bent, dan kan je ervoor kiezen om het koninkrijk in volle glorie te herstellen. Ook hiervoor heb je weer hulp nodig en dat is wederom waar de andere personages een rol in kunnen spelen. Niet alleen om het te realiseren, maar ook om het te onderhouden.

Regalia4

Als je bijvoorbeeld besluit om een nieuwe smederij te bouwen, dan is dat enkel nuttig als je goed bent met de smid. Die moet immers zijn werk daar gaan vervullen, anders heb je niet zoveel aan dat pand. Diplomatie en socializen zijn daarmee een belangrijk onderdeel. Het socializen ligt natuurlijk op persoonlijk vlak met de personages waarbij diplomatie op een hoger niveau zal plaatsvinden met vijandige en bevriende facties die je in de game zult treffen. Alles hangt met elkaar in balans en het is helemaal aan jou hoe jij je doel bereikt en of je dus slaagt in de wederopbouw van je land.

Klassieke manier van vechten

Alles in de game straalt klassieke gameplay en JRPG uit. Dat zit hem in de manier van communiceren met anderen, de prachtige visuele stijl en mooie muziek. Maar ook de gameplay als het gaat om het vechten is traditioneel ingevuld. Het geheel werkt op een klassieke turn-based manier via een vooraf vastgestelde grid. Deze speelruimte zal overigens wel variëren per locatie en tevens zul je er objecten op aantreffen die je zowel kunnen belemmeren als een voordeel kunnen geven. Een interessante draai aan het geheel is dat elk personage ontworpen is voor een speciale rol op het slagveld.

Regalia3

Je kunt dus niet één totale mengelmoes van skills en wapens maken, want iedereen speelt zijn eigen rol en iedereen heeft zijn eigen mogelijkheden tot customizen. Dit beperkt zich overigens tot perks en skills, zodat het in de kern altijd hetzelfde blijft. Gedurende de gevechten krijg je beperkte bewegingsruimte, dus je moet je aanvallen slim plannen. Naar de vijand rennen en een ferme aanval uitdelen kan handig zijn als deze bijna dood is. Is de vijand echter sterk? Kies dan voor een wat rustigere aanval, zodat je de mogelijkheid hebt om weer terug te lopen en dekking te zoeken.

Voorlopige conclusie

Het zojuist gegeven voorbeeld is slechts één van de mogelijkheden, want in werkelijkheid kan je alle kanten op met het combat systeem. Daarover gaan we je later meer vertellen, want we moeten daar eerst nog meer van zien en het wordt tijd om een eind aan deze preview te maken. Daarmee duiken we gelijk in een concluderend slot waarin we je nog even willen meegeven dat Regalia een boeiende game is om te volgen. Men werkt met een klein team vol passie aan hun project en ze hebben flink wat ambities die ze koste wat kost willen waarmaken. Voor nu zag het er allemaal zeer degelijk uit en we zijn erg benieuwd hoe de game volgend jaar ontvangen gaat worden als deze op de PC uitkomt. Nadien mogen we de game natuurlijk op de PlayStation 4 en PlayStation Vita verwachten.