Knipsel
Gespeeld: RIDE 2 – Milestone heeft zich als ontwikkelaar de afgelopen jaren ontpopt tot een studio die veel projecten tegelijkertijd kan doen. Tussen gelicenseerde games en bestaande franchises door kwamen ze vorig jaar met een gloednieuw IP, RIDE. Deze game was niet de ultieme motorracegame, maar creëerde wel een basis voor een nieuwe franchise. De aankondiging van de opvolger eerder dit jaar was dan ook geen verrassing en op de gamescom kwamen we meer over de game te weten.

Ambities van Milestone

Er zijn diverse motorracegames verkrijgbaar en in dit subgenre van racegames wilde de ontwikkelaar zich onderscheiden door een motorracegame te brengen die aanvoelde als een tempel. Dat in het kader van de meest complete ervaring voorschotelen met een grote diversiteit aan tracks evenals motoren. De ambities werden zeker waargemaakt, want de game zat vol met content. De gameplay was echter iets waar nog wel aan gesleuteld mocht worden en dat hebben ze meegenomen bij de ontwikkeling van RIDE 2, die men ziet als de natuurlijke evolutie van het origineel. Het doel: het universum dat ze hebben gemaakt nog verder uitbreiden.

Ride1

Dat uitbreiden doen ze op verschillende manieren. De game bevat namelijk 58 verschillende tracks op 30 locaties die op te delen zijn in 5 verschillende categorieën. Dit zijn zoal straatroutes, officiële circuits en meer. In aanvulling daarop zal de game meer dan 230 motoren bevatten, wat een enorm aantal is natuurlijk. Deze moet je wel kunnen gebruiken en daarom heeft men een uitgebreide carrière modus ontwikkeld die goed is voor 300 individuele evenementen, waarbij je verschillende type motoren onder de knoppen krijgt. Met dergelijke statistieken – die indrukwekkend klinken – heeft men in ieder geval een goed uitgangspunt.

Hardcore simulator?

RIDE 2 is bedoeld als ’tempel’ voor een ieder die het leuk vindt om virtueel op motoren te stappen en lekker te gaan racen. In dat kader moet de game toegankelijk zijn en dat is nog iets waar we ietwat sceptisch over zijn. Na een paar races te hebben gereden merkten we dat de moeilijkheidsgraad relatief hoog ligt. Op een beurs tussen de drukte door even serieus racen is niet de meest ideale omstandigheid om goed de gameplay te leren kennen, maar wat we merkten is dat het toch enige uitdaging kent. Nu is die uitdaging helemaal niet verkeerd, want dat maakt een game juist interessant.

Ride2

Wat hier tevens bij komt kijken is dat het ook vrij lastig is om goed te rijden, omdat het enige gewenning vraagt. Dat resulteert in een uiteindelijke vraag of de game ook daadwerkelijk toegankelijk gaat zijn voor elke soort speler. De presentatie benadrukte namelijk dat het hier om een echte simulator gaat. Dat is een nobel streven voor de echte motorfanaat, maar als zelfbenoemde tempel moet je iedereen toegang verschaffen. Laten we daar overigens niet al te diep op ingaan, want daarvoor wachten we de uiteindelijke versie wel af. Duidelijk is wel dat het ogenschijnlijk een vrij uitdagende racer gaat zijn.

Als je eenmaal deze uitdaging overwonnen hebt, zal je de potentie van de racer zien. Men claimt een accuraat physics model te hebben geïntegreerd in de game, waardoor spelers de indruk krijgen dat ze echt op de motor rijden. Nu is dat mooie beeldspraak, want zoiets realiseren met alleen een controller lijkt iets te ver gezocht. Toch probeert men via de physics wel de juiste feeling per motor over te brengen, waardoor elke motor eigenlijk een nieuwe leerschool is om er het maximale uit te halen. Hier komt ook nog het stukje modificatie bij kijken, want je kunt met maar liefst 1200 onderdelen aan de gang om je motoren te customizen.

Ride3

Dat is op te delen in twee segmenten, want sommige motoren kan je alleen cosmetisch aanpassen en anderen kan je ook daadwerkelijk aanpassen in hun performance. Je kunt allerlei aanpassingen bij de laatste groep motoren aanbrengen op het vlak van banden, remmen, ECU, uitlaten, cilinders, versnellingen en meer. Het is zelfs mogelijk om een moderne superbike helemaal te verbouwen naar een racevariant waarbij je absoluut de max uit de machine haalt. Dat is natuurlijk vooral voor de echte fanaten fantastisch nieuws, want zij kunnen straks helemaal los. Het is overigens volledig optioneel, dus als je niet bekend met de techniek bent, dan zit je niet vast aan ingewikkelde aspecten.

Een upgrade in elk opzicht

RIDE 2 probeert vooral de ultieme opvolger op RIDE te zijn en daarom strooide de ontwikkelaar maar al te graag met allerlei feiten. Zo hebben we verschillende punten in de eerste paar alinea’s al aangehaald, maar dat was lang niet alles. De carrière modus is slechts een onderdeel van het totale pakket, maar die heeft ten op zichte van het eerste deel een aardige upgrade gekregen. We noemden al even de 300 individuele events, wat weerspiegelt wordt door een totale speelduur van maar liefst 20 uur. Dan hebben we het hier over de basis carrière die je eventueel kan uitbreiden naar 40 uur gameplay. Hoe je dat doet? Geen idee, maar dat zal vanzelf duidelijk worden.

Ride4

Daarnaast is Milestone van plan de game een degelijke ondersteuning te bieden, zo zullen ze 12 maanden lang maandelijks komen met nieuwe aanvullingen voor de game. Dat zal bestaan uit veel gratis content, maar ook zullen er betaalde uitbreidingen bij zitten. Dit zijn zoal cosmetische items voor je motoren en coureurs, maar ook aanvullingen in de vorm van nieuwe motoren. Spelers krijgen in dat opzicht wel echt een behoorlijke upgrade met dit tweede deel en dat klinkt allemaal als muziek in de oren.

Voorlopige conclusie

Ja, prachtige muziek dat in de oren klinkt is altijd erg prettig, maar het moet wel goed gecomponeerd worden wil het ook op termijn een genot zijn. Daarover zijn we simpelweg wat terughoudend. RIDE was een aardige racer, maar kende op heel veel vlakken nog wel punten voor verbetering. Die belooft men met RIDE 2 aan te pakken, maar dat zegt natuurlijk niet alles. Afgaande op een minuut of tien spelen kunnen we nog vermelden dat de game er mooi uitziet, maar dat het racen best enige gewenning vraagt. Of dat onze onkunde is of omdat de game gewoon een vrij hoge instapdrempel kent, dat is een vraag die we rond de release graag willen beantwoorden.