Bangkok
Review: Hitman – Episode 4: Bangkok – Na de hectiek in Marrakesh zoekt Agent 47 de rustigere oorden net buiten Bangkok op, het Himmapan resort om precies te zijn, aan de Chao Phraya rivier. Deze episode gaat echter niet over een vakantie van de kale huurmoordenaar; hij moet namelijk gewoon weer aan het werk. Je doelwit is dit keer Jordan Cross, de frontman van de band The Class, die een duister geheim met zich meedraagt.

Too Highmoore

Meneer Cross lijkt naar de buitenwereld toe een leuke en spontane rijzende ster, die geen vlieg kwaad zou doen. Toch blijkt hij vervelende losse handjes te hebben. Een jaar geleden stierf de veelbelovende jonge actrice Hannah Highmoore. De doodsoorzaak? Ze viel van het balkon van het penthouse van Cross in Dumbo, New York. De politie deed het af als een ongeluk, maar de ouders zijn ervan overtuigd dat het absoluut geen per ongelukje was. Cross zou namelijk vrij zijn gekomen door de macht van zijn vader, die niet heel toevallig een machtige miljardair is.

HitmanBangkok1

Jordan Cross is niet het enige doelwit, want laat nou net de advocaat en duistere pion Ken Morgan ook in het resort aanwezig zijn. Hij speelde een sleutelrol in het vrijspreken van meneer Cross. Het rechtssysteem heeft gefaald en de familie Highmoore heeft deze zaak nu overgeheveld aan de ICA. Tijd om je creativiteit weer de vrije loop te laten gaan om voor eens en altijd gerechtigheid te krijgen voor de dood van Hannah.

Compact

Deze vierde episode kan niet anders omschreven worden dan compact; het is veruit het kleinste level van Hitman tot nu toe. Dat wil absoluut niet zeggen dat het iets slechts is. Het resort zit namelijk vol met van alles en nog wat. De tuinen om het resort, de prachtige binnenkant met zijn suites en zelfs een opnamestudio, kelders en genoeg speelgoed om mensen op een originele manier van kant te maken. Zo kun je bijvoorbeeld iets doen met een tuk tuk of een drumstel, maar hoe en wat moet je zelf maar verder uitvogelen. Hoewel de manier waarop de doelwitten kunnen sterven niet per se veel origineler zijn dan in andere episodes, is de stijl waarin het kan wel erg leuk.

HitmanBangkok2

Stijlvol en mooi

Qua sfeer doet Bangkok erg denken aan Parijs, alleen dan niet zo strakgetrokken. Parijs was heel modern, snel en indrukwekkend. Bangkok is een ander soort stijlvol. Luxueus, ornamenten en kunst aan de muren, mooie versierde ramen, bewerkt hout, veel planten, een mooie bar… het is er allemaal. De gasten die er komen, betalen de hoofdprijs en dat is eraan te merken. Dit alles wordt omlijst door een warm – bijna drukkend, maar net niet – zonnetje dat alles een goudkleurige gloed geeft. Alleen de kelders steken een beetje koud af bij het geheel, maar dat doet het level juist goed.

Scheurtjes worden zichtbaar

Tot zover dus vooral lovende woorden, maar het punt met een episodisch uitgebrachte game is, dat elke episode ook los wordt bekeken en beoordeeld. Voor een uitgebreidere mening daarover, verwijs ik je graag naar de review van de eerste episode. Wat betreft Bangkok worden daardoor nu ook de eerste scheurtjes zichtbaar in het geheel. Het is wederom een leuk level en een leuke game, maar na vier episodes is de rek qua originaliteit er een beetje uit, zo lijkt het. Marrakesh had daar in ergere mate ook al last van, hoewel de context hier leuker is. Niet omdat het level niet genoeg content bevat, maar omdat de manieren waarop je vijanden uitschakelt inmiddels zo bekend is.

HitmanBangkok3

Het opblazen van doelen of deze vergiftigen is leuk, maar voelt weinig origineel aan. Ja, en dat van een balkon afduwen kennen we nu ook wel. Je zou verwachten met deze losse episodes dat er ook naar meer originele moordopties wordt gekeken, maar dat blijft toch redelijk timide. Was de game als geheel uitgekomen, dan was het misschien makkelijker te vergeven geweest omdat je er aan één stuk doorheen gaat. Nu wordt er telkens met veel bombarie een level uitgebracht en je verwacht typische elementen in een stad als Bangkok om te gebruiken. Die zijn er wel, maar dat is zeer minimaal. De context is er om het origineel te maken, maar dat lukt helaas niet echt. Hopelijk wordt daar nog even een extra slag gemaakt.

De stukken komen in beweging

Er speelt natuurlijk nog een achtergrondverhaal in deze nieuwe Hitman en het lijkt er eindelijk op dat daar iets gaat gebeuren. Tot nu toe – om verder niet in detail te treden en te spoilen – was het wel boeiend, maar kende het weinig actie. Er werden een paar constateringen gedaan, er is een slechterik uiteraard en sommigen moesten het loodje leggen. Toch was 47 nauwelijks betrokken bij dit verhaal en er gebeurde niet direct iets in de missies wat hem er aan linkte. Nu eindelijk is dat wel het geval en we verwachten dat de volgende episode zich meer op het hoofdverhaal zal focussen.

HitmanBangkok4

Hitman is nog steeds dezelfde game met dezelfde goede en slechte punten. Bangkok is echter wel een mooie toevoeging. Compact en vol met content, het verhaal wordt een beetje in beweging gezet voor 47 zelf en het is uiterst sfeervol. Toch zijn er ook wat scheurtjes te bespeuren in het geheel, de moordopties moeten en kunnen origineler. Ook zou het leuk zijn als de performance eindelijk een poetsbeurt krijgt en sloop alsjeblieft dat altijd online zijn er een keertje uit. Wederom werden we er meermaals met een normale verbinding uitgegooid en konden we opnieuw beginnen. Dus daarop moet gehamerd blijven worden. We zijn wel erg benieuwd naar de volgende episode en dat is een goed teken. Uitsteken boven de rest doet Bangkok helaas niet.

• Compact en vol met content
  • Uiterst sfeervol
  • Het verhaal gaat eindelijk beginnen voor 47