Valley
Review: Valley – Met de intentie om te gaan reizen beland je plotseling in een mysterieuze vallei. Een vallei waar onbekende dieren en wezens ronddwalen en waar buitengewoon veel natuur afsterft. Overal liggen orbs en je vindt een speciaal pak dat je in staat stelt snel te rennen en onmenselijk hoog te springen. Nee, deze vallei is niet de meest gebruikelijke variant en dat is merkwaardig. Je begint je avontuur en al snel merk je dat dingen niet allemaal even goed hebben uitgepakt.

De balans tussen leven en dood

De vallei is uniek en voor velen een onbekende locatie op onze prachtige planeet. Deze vallei is echter eerder al ontdekt. In eerste instantie door een eeuwenoude beschaving en later het leger die hier prachtige mogelijkheden zag om een superwapen te bouwen. De vallei beschikt namelijk over een mysterieuze energiebron, die het leger in wilde zetten om een wapen te maken waarmee ze onoverwinnelijk zouden worden. Tegelijkertijd is het een belangrijke kracht die letterlijk over leven en dood beslist.

Valley1

De vallei heeft een uniek eco-systeem, want alles wat hierin leeft, leeft op grond van de mysterieuze energie. Het leger heeft dermate veel energie gebruikt waardoor de balans in de ecologie omgetuimeld is met als gevolg enorm veel dode bomen. Bomen worden ook wel gezien als de bron van het leven, ze produceren immers zuurstof wat voor de mens van levensbelang is. Aan jou om uit te zoeken wat er precies is gebeurd en om het leven in de vallei te herstellen. Hiervoor krijg je het speciale L.E.A.F. pak wat je in staat stelt om zonder problemen elke uithoek van de vallei te verkennen.

Genieten en blijven genieten

Je mag natuurlijk genieten van de prachtige vallei, maar als je wilt blijven genieten, dan zal je de balans in de energie moeten herstellen en de vallei nieuw leven in moeten blazen. Dat doe je echter niet alleen door de game uit te spelen, je krijgt namelijk al snel de mogelijkheid om de energie te absorberen en om te zetten in een levenskracht. Dit kan je afvuren op de dode bomen die gelijk in volle glorie herstelt worden. Ook dode dieren kan je nieuw leven inblazen, maar als je energie nodig hebt kan je het ze ook ontnemen.

Valley

Jij controleert de leefbaarheid in de vallei en doordat deze vallei uniek is en je beschikt over het L.E.A.F. pak, kan je zonder problemen de dood vinden. De aanwezige energie zal je namelijk herstellen op het punt waar je de fout in ging. Let daar echter goed bij op, want deze energie spendering valt de vallei zwaar en bij een keer of zes zeven de dood vinden sterft de vallei en verandert het voor eeuwig in een dood gebied. Gelukkig kan je de balans gemakkelijk herstellen, want hoe meer bomen je nieuw leven inblaast, hoe gezonder de vallei is. Blijf dit doen, want alleen dan kan je blijven genieten van de prachtige vergezichten die de game je voorschotelt.

Maar wat is het…?

In Valley speel je met een onbekend personage die onbedoeld in deze vallei wakker wordt. Doordat je snel het L.E.A.F. pak weet te bemachtigen, zul je snel kunnen rennen en hoog kunnen springen. Gaandeweg zul je steeds meer upgrades vinden, waardoor je de grappling hook kunt gebruiken, over water kunt rennen en meer. Deze speciale mechanische pakken voor de mens werden lang geleden ontwikkeld door het leger, om zo de vallei sneller en gemakkelijker te kunnen verkennen.

Valley2

Verkennen staat als één van de gameplay peilers bovenaan, want je zult tijdens je reis verschillende gebieden aandoen. Dat zal in eerste instantie de vallei op zichzelf zijn, waarbij je over de heuvels en langs de bomen rent. Maar op een gegeven moment kom je ook in grote industriële complexen terecht die ooit door het leger gebruikt werden. Je doel is aanvankelijk van A naar B lopen, waardoor je Valley als een walking simulator kan zien. Onderweg zul je allerlei audio opnames te horen krijgen en briefjes vinden die meer inzicht geven op wat er is gebeurd. Ook volg je nog een verhaallijn van twee personages die van plan waren het superwapen te saboteren.

De vallei en haar gevaren

Het volgen van deze verhalen is best interessant, want je krijgt een duidelijk doel en tevens geven briefjes en audiologs een duidelijk inzicht op de vallei op zichzelf, het leger en de personages. Aan de andere kant komt de gameplay voornamelijk neer op de vallei redden door de bomen van nieuw leven te voorzien. Verder ben je voornamelijk bezig om naar het einddoel te lopen. De vallei is echter niet zonder gevaren, want je treft negatieve energie aan die jou aan zal vallen en op een gegeven moment kom je tegenover een heuse eindbaas te staan.

Valley3

Ook tref je hier en daar amuletten aan die je verzamelt en je later in de game toegang tot een eeuwenoude piramide verschaft. Alle details zullen we je onthouden, aangezien Valley een game is die heel erg stuurt op het ontdekken van de omgeving en dat is precies wat de game leuk maakt. Het wandelen is misschien op papier wat saai, maar doordat de vallei werkelijk prachtige omgevingen voorschotelt is het echt genieten. De relatief simpele gameplay van een walking simulator wordt aangevuld met momenten dat je in een noodgang over het water sprint, dat je jezelf verplaatst door de lucht middels je grappling hook en dat je in gevechten komt met andere energie.

De game is nergens echt moeilijk, want de ontwikkelaar stuurt duidelijk aan op het genieten van de omgevingen en het uitzoeken van je doel en wat er gebeurd is. Dat gaat gepaard met nette voice-acting, mooie graphics en heerlijk magische muziek. Het enige punt van kritiek dat we op Valley hebben is dat het slingeren met de grappling hook op sommige momenten absoluut niet fijn werkt en je iets te vaak onnodig de dood vindt. Gelukkig overstemt dit gameplay element niet de algehele ervaring, dus dat moet je maar voor lief nemen.

Valley4

Valley is een heerlijk avontuur waarbij je van het begin tot het einde zult genieten van de gameplay. Het speelt - op af en toe geklooi met de grappling hook na - als een zonnetje en de game geeft het type game 'walking simulator' een nieuwe dimensie. De vallei heeft genoeg om te ontdekken, biedt een interessant verhaal en op een gegeven moment een duidelijk doel. Hierdoor is Valley een game die je met veel plezier zal spelen. Met ongeveer een uur of zes op de klok zagen we het einde, maar we hadden lang niet alles verzameld, dus voor de completionist zit er zeker rond de tien uur aan gameplay in. Valley, een leuke verrassing zo tussen het geweld van de Triple-A titels door.

• Interessant verhaal
  • Prachtige magische muziek
  • Vlotte gameplay