abunaicon_2016

Sinds jaren worden we al verwend met grootse events rondom gaming, denk hierbij aan de gamescom of natuurlijk de E3. Een ideale gelegenheid voor uitgevers om hun nieuwe games aan het publiek te tonen. Bandai Namco besloot om het eens iets anders aan te pakken. Dit jaar waren zij ook te vinden op Abunai, een conventie voor alles omtrent manga en anime. Een slimme zet, gezien veel games gebaseerd op diverse series uit deze media uit de stal van Bandai Namco komen. We werden uitgenodigd om een kijkje te nemen naar onder andere God Eater 2: Rage Burst, een game die we deze week in de winkels kunnen verwachten. Maar, wellicht veel interessanter, ook Dragon Ball Xenoverse 2 en Sword Art Online: Hollow Realization waren hier speelbaar.

Dragon Ball Xenoverse 2

De eerste Xenoverse game werd vrij gemengd ontvangen. Fans van de serie vonden het geweldig om een eigen Saiyan in elkaar te kunnen knutselen en daarmee op pad te gaan. Daarbij werden ook de online mogelijkheden en de campagne door veel mensen gewaardeerd, maar toch waren er een paar verbeterpunten die weerhielden dat dit de ultieme Dragon Ball ervaring. Ze zijn hier bij Bandai Namco natuurlijk hard mee aan de slag gegaan en enkele van deze verbeteringen waren in de versie die wij hebben mogen spelen al zeker te merken.

Expert_Missions_3_1471597587

De versie van Xenoverse 2, waarmee wij aan de slag mochten, bevatte op het ogenblik alleen wat gevechten, dus de campagne hebben we nog niet kunnen bekijken. Het eerste wat opvalt aan Xenoverse 2 is dat de game er grafisch zeker op vooruit is gegaan. Mogelijk omdat dit deel niet meer voor de last-gen consoles zal verschijnen en dus alleen op de current-gen consoles en PC speelbaar zal zijn. Het belangrijkste waar we echter verbetering in merkten was het vechtsysteem, gezien dit in het eerste deel soms nogal houterig speelde. Het focussen op je tegenstander voelt nu een stuk soepeler en ook eerlijker aan, je hebt nu meer het gevoel dat jij de fout maakt in plaats van het spel.

We mochten aan de slag met in totaal acht karakters en zes levels, wat misschien wat beperkt is, maar toch indruk op ons heeft weten te maken. Elk karakter had zijn eigen speciale aanvallen en de bijbehorende voor- en nadelen. Hoe veel karakters er in de uiteindelijke game zitten en of deze allemaal uniek zullen zijn, laat Bandai Namco nog even in het midden. Zowel tegen een computer tegenstander als tegen een andere Abunai bezoeker voelde het vechten soepel, maar toch uitdagend aan. We hopen in ieder geval snel meer van deze game te mogen spelen.

Majin_Vegeta_1_1471597590

Sword Art Online: Hollow Realization

Dragon Ball is één van de grootste namen in de business, dus je zou haast denken dat een game gebaseerd op Sword Art Online misschien een beetje ondergesneeuwd raakt. Wij hopen in ieder geval dat dit niet het geval gaat zijn, want ongeacht of je nu affiniteit hebt met de serie, ziet het er naar uit dat dit een erg leuke RPG gaat worden. Voorkennis is nog altijd wel een pré bij dit soort games, maar ondergetekende stapte zonder verdere voorkennis de wereld van Sword Art Online in en snakt nu al naar meer.

Je serie Sword Art Online noemen; het is haast alsof je van te voren al bedacht hebt dat er games gebaseerd op jouw franchise zullen komen. Wellicht is het dan een wat vreemde stap om van je spel een singleplayer avontuur te maken, maar deze wel te voorzien van allerlei elementen die je in een gemiddelde MMO terugvindt, zoals diverse actionbars waaruit jij je skills kan selecteren. Hoe gek dit op papier misschien zal klinken, het is een erg leuk en vooral origineel concept. Het speelt als een MMO, zonder de “sociale verplichting” om op bepaalde tijdstippen deel te moeten nemen aan diverse raids.

Skill_Tree_BattleSkill_Recovery_1472462744

Om wat extra nadruk op het MMO thema te leggen, kan je in de wereld van Sword Art Online diverse computergestuurde bondgenoten tegenkomen die met hun eigen quests bezig zijn. Je kan hun assisteren en op hun beurt zullen zij jou weer assisteren. Of dit gebaseerd is op een karma of reputatiesysteem binnen deze RPG, durven we nu nog niet te zeggen. Grafisch weet het spel in ieder geval ook een leuk stijltje met zich mee te brengen, waarbij de omgevingen net wat realistischer overkomen dan de getekende personages.

En God Eater dan?

Ondanks dat beide games zeker een positieve impressie op ons hebben achtergelaten, lijkt Sword Art Online toch de meest verfrissende titel te worden. Dragon Ball Xenoverse 2 maakt veel foutjes uit het voorgaande deel goed, maar lijkt daarbij niet echt veel vernieuwingen met zich mee te brengen. Originaliteit brengt nu eenmaal nieuwsgierigheid met zich mee en onder dat motto kijken we er naar uit om wat meer tijd in de wereld van Sword Art Online te mogen doorbrengen. En God Eater 2 dan? Daar hebben we ook wat tijd mee mogen doorbrengen en daarvan mag je binnenkort een volledige review verwachten.